Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallergier
Läst 1625 ggr
[RMSLiners]
0

Läkare som inte lyssnar

Jag har just bytt läkare på en avdelning då jagansåg jag behövde ha någon som säger mer än "så kan det vara ibland" när man pratar med den. Men denna nya läkare kör över en. Jag har tex sagt att jag inte är hemma på morgonen och att boka möte funkar bäst efter 13.00 tiden men det skiter den i och bokar in tider på mornarna istället, då jag inte har möjlighet. Så varje gång får jag ringa dess sekreterare och avboka tiden för att sen få en utskällning av läkaren lämnat på min telefonsvarare som säger "du kom inte på den avtalde tiden" och blablabla. Nu har jag fått en ny tid, på morgonen så klart som jag igen måste avboka. Jag har försökt ringa läkaren personligen och prata med den men den svarar aldrig i telefon. Detta börjar bli jobbigt och jag vet inte hur jag ska få personen att lyssna. Att jag har jobb, träbing osv på morgonen tar den ingen hänsyn till. Byta läkare kan jag inte göra bara sådär igen heller då det tar veckor innan bytet sker och tills dess måste jag ändå gå hos denna. Någon som känner igen sig och har tips?

Maria
0

Att som läkare numera ta hänsyn till vilka tider som passar patienter bäst är mer eller mindre en omöjlighet kan jag tänka. Det kan vara svårt att få tid överhuvudtaget många gånger.

Nu vet jag inte hur ofta du besöker din läkare men det låter som det är ganska ofta.

Har du pratat med läkaresekreteraren om dina problem med att boka tider?

Du har rätt att besöka läkare och vara ledig på jobbet men träning och annat kan inte läkaren ta hänsyn till.

Annars är väl enda rådet att byta läkare i alla fall.

/Maria

[RMSLiners]
0

Nej det är inte ofta, kanske en gång varje månad eller varannan. Ja jag har pratat med sekreterare, läkaren blev också informerad från flera håll innan hon tog sig ann mig att det är eftermiddagar som gäller. Kan tyvärr inte ta ledigt från allt den tid jag ska till en läkare i så fall måste jag vara borta en hel dag bara för att vara där en timme och det gör jag gärna inte. När jag säger att jag inte har tid förmiddagar menar jag att jag är långt hemifrån och kan inte bara avsluta allt och åka hela vägen tillbaka för att sen köra samma väg igen, lättare att ta läkarbesöket då när man är tillgänglig kan jag tycka. Och det lilla jag är hos en läkare borde de väll ändå ha en tid på eftermiddagen.

Maria
0

#2 Fast en gång i månaden måste väl ändå räknas som ganska ofta. Får man fråga vad det är för typ av läkarbesök?

Man tycker ju att det borde kunna ordnas om du är en såpass regelbunden patient..

/Maria

[RMSLiners]
0

#3 tycker jag också det borde gå. Det gick för min förra läkare som också alltid hade fullspäckat schema.

Maria
0

#4 Är det läkaren du träffar varje gång eller är det blodprovstagningar det handlar om? Då kan det kanske vara svårare att få en eftermiddagstid i och med att blodet ibland ska iväg till lab och många vårdcentraler har inget eget lab utan skickar prover

/Maria

[RMSLiners]
0

Det är en läkare. Inga provtagningar.