Smärta och värk i svanskota
Hallå där!
Som rubriken antyder har jag ont i min svanskota. Så här har det varit i ungefär 1,5-2 år, och inte blir det mycket bättre. Jag kan inte sitta i mjuka och vinklade sittplatser, som soffor, bilsäten (längre stunder) och liknande. Det gör ont att ligga på rygg i sängen, men eftersom jag ligger så stilla blir det som en "grop" i madrassen där min rumpa är, så att madrassen blir hoptryckt och hårdare just där. Problemet kommer tillbaka med olika madrasser. Tack vare det rullas jag runt till rygg i sömnen och vaknar med värkande svanskota.
Det hela började med att min vän sparkade mig på skoj bak i ändan, och det var inte ens menat att vara så hårt. Men det gick sämre än tänkt, och sedan dess har jag haft ont.
Jag har varit på behandling hos en osteopat, med varierande resultat.
Jag har dessutom varit och röntgat svanskotan för att se vad anledningen kan tänkas vara. Resultatet var "din svanskota är i en 90° vinkel inåt. Det går inte att säga om det är från födseln eller efter en fraktur, hör av dig om du har fler frågor" och ingen uppföljning sedan från min vårdcentral.
Min fråga är då: Är det någon här som också haft problem med sin svanskota? Löstes det eller har ni haft ont länge? Om det blev bättre, hur? Med tiden?
Kan tilläggas att jag är 15 år gammal och rider aktivt, så svanskotan får väl i och för sig inte så mycket vila men jag är ju ung så man tycker att om det skulle ha blivit bättre borde det visat sig vid det här laget…

Att det inte är nån uppföljning från Vårdcentralen är inte konstigt. Det är din sak att kontakta igen om besvären finns kvar, blir sämre osv. Så inte personalens sak. Många tror tyvärr att det är VC uppgift att ha koll på alla patienter vilken är helt omöjligt för då skulle inte några andra komma intill.
Sen kan jag tro att ridningen påverkar svanskotan en hel del. Tyvärr kan jag bara säga. Det är svårt att veta vad du ska göra åt det hela. För jag misstänker att du inte vill sluta rida. Det ska du inte behöva göra heller tycker jag.
Har du varit hos nån sjukgymnast på bedömning? Kanske kan du få nåt bra råd av dom hur du ska hantera detta.
Vad gäller att du får mera smärta när du sover så kan ju en bra madrass hjälpa dig en del. Det finns ju massor av olika och en del som formar sig bra efter kroppen och inte ger tryck på samma sätt.
Det finns också dynor som är gelliknande och formar sig efter din kropp och gör att tryck hamnar på rätta ställen.
Så jag tycker du ska ta kontakt med en sjukgymnast och höra om det finns nåt du kan få testa. Många gånger kan man få låna hjälpmedel eller i alla fall få reda på om det finns sånt som skulle passa. Ev. få testa kortare tid innan man köper.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Det där med uppföljningen vet jag om, men tänkte inte så mycket på. Dumt av mig. Självklart har de mycket att göra. Dock undrade jag vad jag kunde göra och fick aldrig svar.. Men då är det ju bra att jag kan fråga andra på t ex forum ;)!
Jag ska kolla upp det där med sjukgymnast. Hoppas att det går att göra något, som osteopaten sagt är ju svanskotan både utsatt men ändå stum och otillgänglig.
Vart kan man köpa sådana dynor? En vanlig sängbutik?

Prata först med sjukgymnasten och fråga om dom har nåt tips på ev. dynor. Du kan också kolla i t.ex. Gula rehab, varsam, Lekande lätt, det är olika sidor med butiker som säljer hjälpmedel som vi kan behöva i olika skeden av livet.
Kolla där får du se det finns en massa olika sorters dynor så har du möjlighet att prova nån hos sjukgymnast så är det ju bra.
Tycker också du ska ta kontakt med VC för att få lite svar på dina frågor.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Tack så mycket för svar! Ska kolla upp det du nämnt.

Jag har stora problem med min svanskota och har haft i många år nu, säkert runt en 7 år. Jag sökte till en sjukgymnast när jag var gravid och det enda hon kunde göra var att "räta ut den". Men det kände jag mig inte så sugen på så jag har fortfarande väldigt ont emellanåt. Värst är det när jag sitter på hårda underlag. Kan knappt resa på mig efteråt. Men detta är något jag har vant mig vid. Man hittar olika sätt att resa på sig för att det ska göra mindre ont osv.
5# Räta ut den
? Hade något hänt för dig, eller kom det ur tomma luften? Alltså hade du smällt i den eller så :p…
Så det gäller helt enkelt att leva med det? Suck. Men vad gör man liksom…

#6 samma fråga ställer alla när jag säger att jag har ont i svanskotan, men nej, jag har inget minne av att jag har slagit i den. Kan hända när jag var yngre, men inte då det började göra ont. Ja, hon ville gå in och dra lite i den. Men som sagt, kändes inte så lockande :P Jag vet inte om det finns något att göra för att det ska sluta göra ont. Jag har inte direkt sökt hjälp för det mer än sjukgymnasten. Men jag har läst om dem som opererat bort den, så något borde man kunna göra.
7# Okej, tack så jättemycket för svar! Och hoppas att det löser sig för dig med din svanskota :)

Jag opererade bort min för 40 år sen. Riktigt vad som hänt vet vi inte, men den hade börjat smulas sönder på nåt vis. Förmodligen efter ett hårt slag.
Nu är det ju inte samma sak som du har problem med, men jag ville bara berätta att jag alltså lever utan svans och det går jättebra.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#9: Oj! Jag har letat jättemycket efter info om eventuella operationer, men knappt hittat något. Var det en komplicerad operation? Det är ju så många nervändar just vid svanskotan…

Ja, den var nog relativt komplicerad, det var en attans massa undersökningar innan och de ville inte göra den i Lund (jag är från Malmö), så vi fick åka till Göteborg, där en professor Stener opererade. Nu var jag bara tio år, det kanske inte gjorde saken enklare.
Efteråt hade jag fantomsmärtor i många år, så blir det ju när man skär av nerver, men inga andra problem.
Men nu är detta 40 år sen, vetenskapen och operationsmetoderna har ju gått framåt sen dess, så det är nog enklare nu.
Hur allvarliga tyckte du att fantomsmärtorna kändes? Var de värre eller bättre än svanskotan när den var kvar tyckte du?

Mycket mycket mindre. Jag hade ordentliga anfall av smärtor där jag låg och skrek rakt ut. Gick inte i skolan på en hel termin.
Vad skönt! Alltså att fantomsmärtorna var mindre :P. Såå stora problem har jag inte, men nu tycker jag att det är så mycket att jag vill få något ordentligt gjort, och en operation skulle inte vara helt fel så jag blir av med svansen. Fast jag är lite rädd också, eftersom det är så många nerver så då gäller det att lita på läkaren…
Tack för länken, intressant information.