Intyg som saknas
Vet inte riktigt var jag ska skriva detta, men tänkte att det förmodligen finns några i detta forum som har erfarenhet av sjukskrivning och sjuklön. Det är så att jag fick förra veckan reda på att jag hade inflammation i urinrör och blåsa vilket jag förmodligen haft ett tag i och med att jag haft symtom länge och det syntes rätt bra i kameran. Fick antiiflammatoriskt. Problemet med den var att jag fick utslag på underarmar, mage och rygg. Blev och BLIR dessutom väldigt illamående i åtminstone en timme efter jag tagit tablett morgon och kväll, blev rätt dålig i magen ett tag också. Det blev rätt jobbigt att jobba på en snabbmatskedja då med mycket stress och värme, dessutom jobbar jag stägning så då står jag ensam framme vid kassan och då kan man inte direkt springa iväg på toa.. Och man vill inte och FÅR inte vara dålig i magen, det handlar ju om mat! Så jag ringde restaurangchefen och sa som de var oc hon var mycket förstående, sjukskrev mig i 4 dagar á 34 timmar. Har ringt till urologen för att få intyg, fick både i onsdags och torsdags en telefontid med honom då han skulle ringa och jag skulle förklara, han ringde aldrig. I fredags ringde jag vid 9 och då kom man inte ens fram till receptionen för dagens telefontider var fulla. Några timmar senare Roger restaurangchefen och frågar om jag kan jobba idag och imorgon (lördag och söndag) bara några timmar för pga mig saknar de lite personal. Jag säger att jag inte alls mår bra och verkligen vill bli frisk för det här har jag mått dåligt av länge. Då är det ett "okej men då behöver vi intyget för att du ska kunna få sjuklön" och jag förklarar situationen stt jag ringt som en galning men stt han inte ringer upp. Senast måndag vill de ha intyget men då börjar jag jobba igen under urologklinikens öppettider.. Helt hopplöst och blir bara stressad av situationen, vad gör jag nu? Har gjort mitt bästa men vet inte vad jag ska göra bu, en veckas lön är rätt viktig för mig som student speciellt när man inte har sån jättehög lön (vet att det är karensdag och att man får 80% sen) Finns det något jag kan göra? Visst lan trycka upp medicinen i ansiktet på restaurangchefen men.. Det lär inte hjälpa.
Du måste alltså ha ett läkarintyg vad jag förstår.
Du skriver att du är student men är det ett fast jobb du har? För är du timanställd så blir det ju lite annorlunda.
Om du inte får tag i din urolog kan du inte försöka ringa din vårdcentral och få en akuttid och förklara problemet?
/Maria
Måste du ha ett sjukintyg från 1:a dagen?
#2 Jag uppfattade det som TS var borta från jobbet förra veckan och behöver ett intyg för kommande vecka.
/Maria
Nej, T.S ska börja arbeta kommande vecka och kan inte passa urologens tider.
Ok
/Maria
Jag ringde urologen i onsdags för att be om intyg, men han ringde inte upp så jag ringde jobbet och förklara läget och de sa OK till att jag stannar hemma onsdag-söndag denna vecka. Är timanställd, jobbar ca 22-35 timmar i veckan. Enligt en på jobbet behöver man intyg om man är sjukskriven mer än 7 dagar, men de tjatar på mig nu att de vill ha intyg, trots att när vi prata första gången sa de Ok och att det vore bra om jag hade intyg men att det inte var något krav.. Så det var när jag inte orkade jobba denna helg då de var personalbrist PGA mig (som om ja medvetet är sjuk) som de ville ha intyg.. Kan kolla med husläkaren men han som gav remissen är såklart på semester kan kolla med läkaren som undersökte mig första gången en månad innan men det känns liter hopplöst..
Kolla med facket om du behöver ha ett sjukintyg. Som timanställd förefaller detta orimligt.
#7 i värsta fall får jag göra det, jobbar på måndag sp ska prata med dem då. Ska på återbesök hos läkaren på torsdag, då kanske jag kan få något men som sagt, undrar precis som du om man verkligen ska behöva ha sjukintyg. De körde väl som vanligt hot, alltid är det "om inte du ../efter du gjorde blabla sp borde du.." inte alltid den trevligaste tonen, att bli pressad så när man är sjuk.. Nej
Hittade detta på verksamhet.se, ska alltså inte krävas intyg om man är sju under 7 dagar, dock kan de kräva efter första dagen om det finns någon anledning.. Men kan inte se anledningen, de vet själva hur jag har mått då de fått skicka hem mig flera ggr pga illamåendet innan läkaren hitta vad som var fel.. Värsta är att detta skulle jag inte kunna visa för dem för då kommer de bokstavligt tala hata mig. Ibland blir jag så trött på Att "bara" vara Medarbetare och behöva ta allt vissa skiftledare har att komma med.. Från verksamhet.se: "Sjukintyg efter sju dagar Om sjukdomen varar längre än sju kalenderdagar ska arbetstagaren lämna ett sjukintyg (läkarintyg) till dig. Av intyget ska framgå hur mycket arbetsförmågan har varit nedsatt på grund av sjukdomen. Sjukintyg från första dagen Du som arbetsgivare kan kräva sjukintyg från första dagen om du har särskilda skäl, till exempel vid upprepad korttidsfrånvaro. Du måste göra en skriftlig begäran som kan gälla både pågående och framtida sjukdomstillfällen för max ett år i taget."
Men är du timanställd så är du bara anställd de timmar du jobbar alltså får du avdrag alla dagar du är hemma.
Det är inte samma regler för timanställda som för fast/visstidsanställda.
Så jag kan inte se att din arbetsgivare kan kräva dig på läkarintyg.
/Maria
#10 ursäkta att jag är lite trögfattad nu, men med avdrag alla dagar menar du då att man får 80% vid sjukdom?
Som timanställd har du ju ingen längre anställning utan är anställd just de timmar du är inne och jobbar. Blir du sjuk och uteblir så får du ingen ersättning alls för du har ju inte jobbat.
Så uppfattar jag det i alla fall.
/Maria
Under förutsättning att det är en sådan timanställning och inte en sådan som är ett visst antal timmar dvs ej heltid utan deltid
#13 jag har timanställning med visst antal timmar, på mitt avtal står det 3 timmar i veckan då jag inte fått nytt avtal sen jag tog student och böjda jobba mycket mer
Okej, då är det för de tre timmarna du behöver ett intyg.
/Maria
Nej jag tror inte att du behöver något intyg för de 3 timmarna om det står att du kan vara sjuk i 7 dagar utan detta. Strunta i det och se vad som händer. Ibland så försöker arbtesgivaren saker som de inte får.
Se till att få ett nytt avtal.
#16 Det var så jag trodde, sen står det att arbetsgivaren kan kräva intyg ändå men alla andra som jobbar där sa att jag inte skulle behöva det.. Men ska försöka få tag på urologen imorgon och sen får jag avvakta vad skiftledaren säger (inte ens arbetsgivaren utan en av ledarna som är på mig). Har varit mycket problem nu med dem, de hoppade över detaljer om nya schemat så är väl inte på plussidan nu just för att jag klagar så mycket men får hoppas det löser sig och att jag kan få min lön! Tackar för hjälpen! :)
I så fall ska arbetgivaren uppge detta i förväg.
Jag kan också tycka att det är onödigt med ett intyg för de stackars timmarna men är det en nitisk arbetsgivare så…man vet aldrig.
Hoppas det löser sig för dig och att du får tag på urologen.
/Maria

Det kan vara så att dom vill ha in ett intyg ändå. För även om man ska kunna sjukskriva sig själv i 7 dagar utan läkarintyg så kan arbetsgivare kräva intyg tidigare i vissa fall.
Då är det tyvärr lika bra att försöka skaffa ett intyg för risken finns ju att man kommer riktigt på kant med sin arbetsgivare annars. Särskilt om man som du arbetar timmar vilket ju inte är att likställa med en tillsvidareanställning eller ett vikariat.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#18 Jo, dem sa ju "det vore bra om du kan fixa intyg" och jag sa at jag skulle fixa det, men sedan var det "eftersom du inte jobbar måste vi ha det på måndag" så vet inte hur de vill riktigt..
#20 Jo det verkar ju vara så, ringt runt som en galning förra veckan. Förstår inte problemet med att ta med medicinen, de ser när den är utskriven och hur många dagar jag ska ta den. Sen kan de se mina utslag och avföring om de så jättegärna vill! Okej, skämt åsido..