Artros
Någon härinne som har erfarenhet av artros ?
Värk, behandling, operation osv.. 

Många sjukgymnaster har numera artrosskolor där man får dels teori om vad artros är och man får träna under uppsikt och får bra tips på hur man tränar på bästa sätt.
VC i alla fall här rekommenderar patienter att ta kontakt med sjukgymnasten för att få denna hjälp.
För det är bra om man kan träna och hålla igång för då skjuter man upp en eventuell operation. Operation är inte det bästa för man byter ju ut det som finns i kroppen mot en konstgjord led. Sen kan det i alla lägen inte undvikas men bäst är om man med en bra hjälp av sjukgymnast och eventuellt smärtmedicin kan va aktiv.
Hoppas du får bra hjälp.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
# 1 Tack! Har Du själv artros ?

Ja det har jag. Tyvärr så är mitt ena knä opererat med en halv knäplastik och den operationen har inte blivit bra. Det är 10 år sen i år.
Så mitt råd är att du försöker så länge det går att undvika operation. Det finns så mycket man kan göra med hjälp av rätt träning.
Vet inte om du är med i Reumatikerföreningen där du bor. Det är ett bra tips att gå med där. Det finns mycket råd och tips hos dom.
Sen har jag inte artros bara i knä utan på en hel del andra ställen i kroppen och det ställer till mycket, jag vet.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
# 3 Jag har gått hos sjukgymnaster i flera år..gjort som dom säger och tränat! ( Hur tränar Du ? ) Nu verkar inget hjälpa! Min artros sitter i höften, men verkar ändå inte vara så mycket att det är dags för operation.
Hur kan jag då ha så ont ? Kan nästan inte gå emellanåt och kan inte gå fort och långt. Värktabletter hjälper inte och detta år har jag fått cortisonsprutor. Håller i sej någon vecka, sen är det samma sak igen.
Tar Du värktabletter..har Du någon gång fått cortison och känner Du till biverkningar av detta ? Hur ska man kunna träna då det gör så himla ont ?
Jag hade hoppats på operation, men Du tycker man ska skjuta på den. Vet inte hur jag ska orka med denna värk..jag vill kunna röra mej normalt och jag vill kunna arbeta..
Mycket gnäll från mej, men det känns bra att få prata med någon som har liknande problem..även om jag tror att Du har det svårare än vad jag har. Är bara så trött på att vara sjuk!
Tack för alla Dina tips!

Att det gör ont vid artros är vanligt. Dessutom så kan det enligt röntgen se ut som en lätt artros men ändå göra ordentligt ont och tvärtom. Vi är så olika och även våra smärttrösklar är olika.
Jag tar en hel del smärtstillande och jag har fått cortison dels i knät och i flera muskelfästen. Har också fått s.k. tuppkamsextrakt i knät men hade ingen bra effekt av något.
När och om man ska operera är beroende på vilken grad av artros man har samt hur mycket besvär man har. Det låter som du har mycket besvär och det ska man aldrig glömma när man pratar om att operera eller inte. Mitt råd att försöka vänta så länge som möjligt är pga flera orsaker. Dels då att jag har så dåliga erfarenheter själv men också vad ortopederna sagt och även vad sjukgymnasterna sagt.
Sen vem som har värst det har ingen betydelse både du och jag har problem och det är likvärdigt tycker jag.
Har du nåt smärtstillande som hjälper? Har du fått testa TENS nån gång? Vad säger sjukgymnasten om TENS eller kanske akupunktur kan hjälpa.
Ha en bra dag! Mongu.
# 5 Tack igen för svar!
Det har nu gått två veckor sen jag sist fick cortison och jag har lite mindre ont och kan röra mej bättre. Får passa på att träna nu, för träning är tydligen väldigt viktigt.
För att hålla detta borta kommer jag att ha kontakt med sjukgymnast och jag hoppas på mycket hjälp. Tidigare då jag fått cortison har det hållt ca fyra veckor..men effekten har inte känts lika bra.
Jag tar Pronaxen mot värk och inflammation två gånger / dag. Akupunktur har jag provat, men inte TENS. Får se vad sjukgymnast säger denna gång.
Så lätt att bara strunta i allt då man har så ont, men nu måste jag ta tag i detta på allvar!
Hur länge har Du haft artros ? Vad tycker Du att man INTE ska göra då man har en artros i höften ?
Jag frågar mycket..men bra att få svar från någon som har erfarenhet av detta! Jag sänder Dej många, många tack!

Nu har jag inte besvär av min höft och vet ärligt talat inte om det är artros just där. Har mera i knä, händer, fötter och rygg. Så vad du inte ska göra kan inte jag säga.
Sen är det väl så att allt som man kan göra ska man göra. Om det gör ont och det onda håller i sig så ska man väl va försiktig med just det. Så allt är så olika från person till person.
Exakt hur länge jag haft min artros vet jag inte men det är snart 15 år sen första artroskopin gjordes och det bekräftades att det var artros som gjorde att jag hade ont.
Finns det artrosskola där du bor så försök att få komma med i den. Det är ju dels teori och träning. Det är alltid bra att få höra från de som är experter på att hjälpa.
Ha en bra dag! Mongu.
Tack mongu..jag funderar vidare..
Ta hand om Dej!
Litomove strandnypon är något som jag tycker har hjälpt mig (har knäartros). Det finns både i pulverform och kapslar. Har tagit det i olika perioder.
# 9 Tack! Hur länge har Du haft din artros ?
#10. Jag började få ont i höger knä (lite mer på "insidan" av knäet) 2005 eller om det var 2006. Var på vårdcentralen och fick kortisomsprutor några ggr (kanske 2-3 ggr) men smärtan kom alltid tillbaka. Sen på sommaren 2008 fick jag ungefär samma symtom i vänster knä. I oktober 2008 ramlade jag och gjorde mig illa och skadade menisken i vänster knä och i maj 2009 så opererades den skadade menisken bort och det var då min artros i vänster knä upptäcktes. Troligtvis så har jag artros i höger knä också. Smärtan kommer och går i skov, när det är kallt upplever jag att jag får mer ont och mindre ont när det är varmare. Något som jag upplever är att om jag äter mindre kött så får jag mindre ont. Tror kosten spelar roll, åtminstone för mig. Smärta är ju inviduellt och vad som fungerar för mig kanske inte fungerar för någon annan.
Jag har hört att glukosamin för hästar, doserat efter adekvat kroppsvikt, funkar mycket bra för många med artrosproblem, ett extra + är att den glukosaminen är mycket billigare än den som tillhandahålls för människor!
/Désirée
En annas sak som jag kom på är ingerfära. Förutom att jag använder mig av igerfära i en del maträtter så brukar jag använda mig av ingerfära när jag gör frukt-och grönsaksjuicer (har en frukt-grönsalscentrifug). Ingerfära tycker jag hjälper (jag använder mig av den färska ingerfäran).