Invisalign istället för tandställning?
Vet inte om det här överhuvudtaget är rätt sida, rätt kategori att skriva att skriva i, men jag gör ett försök. Det är så att jag skall få tandställning, vilket är något som jag absolut inte vill ha - av många skäl. Jag har sned käke som kan komma att orsaka problem i framtiden(kan, som sagt, behöver ej göra, som att exempelvis gå ur led eller orsaka huvudvärk), men detta är alltså inget som jag har problem med nu, har raka tänder och allt annat okej för övrigt. Jag kommer att få metallräls både över-och underkäken, plastclips limmade emellan dessa, skenor på insidan av tandraden, samt natttandställning. Detta skall jag då ha i ca 2år. Jag kommer inte kunna äta äpplen(får inte bita i hårda saker rakt av, och jag älskar äpplen! Äter det dagligen), inget knäckerbröd eller annat hårt som blir svårt att borsta bort. Jag kommer få specialtandborstar och kommer att behöva vara extremt noga med detta. Jag kommer inte kunna använda tandtråd eftersom snörena kommer vara i vägen. Det kan väldigt lätt bli inflammerat i tandköttet, samt att mat lätt kan fastna i rälsen och bli svårt att få bort, vilket kan resultera i karies och dålig andedräkt. Det finns även risk att jag inte kommer få bort detta "metallmonster" före studenten…Det blir inte bättre av att kompisar som har haft det berättar hur ont det gjorde att sätta in/ta bort, och vad man inte fick äta, etc. Jag har alltså världens panik och fasar inför dagen som snart kommer
Nu till min fundering. Jag har tittat på Invisalign, en osynlig tandställning i plast som verkar vara fullkomligt fantastisk! Det är inget som skaver på tandköttet eller repar tänderna(det är av samma princip som löständer) och det bästa av allt är att man kan äta vad man vill. Man tar enkelt ut den när man skall äta eller borsta tänderna, för att sedan sätta på den igen efteråt. Jag tycker att det verkar helt fantastiskt, men jag tänkte höra om någon här har provat Invisalign och har några erfarenheter att dela med sig av? Annars är övriga tankar, åsikter och synpunkter också välkomna
Har du kollat upp kostnaden och om just ditt "tandfel" är lämpligt att behandla med Invisalign?
Jag tror inte alla tandläkare använder denna metod och så är jag lite osäker om den ingår i tandvårdsförsäkringen.
Så försök att kolla upp detta innan.
/Maria
Jag har kollat upp detta, och hittat en lista på tandläkare som behandlar med Invisalign. Mitt fel går att atgärda hos dem och priserna är detsamma som för "vanlig" tandställning.
Det låter ju helt underbart, men det är just det som är grejen…Det känns nästan för bra för att vara sant. Tänkte därför höra om det är någon som har provat och vet lite mer. Exempelvis om det finns några dolda nackdelar. Företag är ju som bekant inte särskilt förtjusta i att skylta med sådant, haha
OK, vad bra.
Hoppas du hittar någon här som har erfarenhet.
/Maria

Om tandställning kan göra att du slipper problem när du blir äldre så tveka inte en sekund utan ta det. Du kommer ångra dig sjukt mycket om du inte tar chansen att åtgärda detta nu.
Kan lova dig att ingen tandläkare sätter dit tandställning för att dom tycker det är roligt utan det är för att du behöver det.
Sen om du under en tid får låta bli vissa saker kanske kan gå att stå ut med. Sen ska du också tänka på att när du blir över 20 kostar det jättemycket för dig att få detta åtgärdat så ta chansen innan det kostar dig en massa pengar.
Vad jag kan läsa så ersätts inte denna behandling av Försäkringskassan och om man väljer den behandlingen innan man fyllt 20 så får man betala mellanskillnaden själv.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Ja, jag vet…Jag tänker ta tandställning med all säkerhet, men det känns bara så hemskt. Om Invisalign inte ersätts så betyder det att jag inte kommer att kunna skaffa det, jag har ju trots allt gratis tandvård ett par år till. Det är bara alla problem som medföljer som jag oroar mig för. Sedan är det ju utseendet också, metall är ju inte direkt diskret. Samtidigt känner jag mig dum, eftersom jag innerst inne vet att ingen kommer kommentera eller klanka ner på mig för det, det är ju bara ett inbyggt tänk hos mig. Det räcker med att ha blivit mobbad en gång, tänket finns alltid kvar… Blir väl att få en vanlig tandställning i alla fall och jobba på självkänslan helt enkelt. 

Tänk på alla som har och har haft detta under årens lopp. De allra flesta fixar det utan problem. Har tre barn som alla haft tandställning utan att de har klagat.
Visst det känns i början men man vänjer sig. Skaver det så finns det vax man kan få hos tandläkaren som man sätter på just där skavet är.
Sen utseendet vad gör det om du har tandställning? Tänk istället på att om du inte tar den här chansen så kanske du får problem längre fram i livet och då kommer du att ångra dig.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Ja, antar att det bara är att tänka positivt. Utseendemässigt vet jag inte varför jag oroar mig, faktiskt. När jag tänker på de i min omgivning som har det så tycker jag att det passar dem, att det är lite charmigt till och med. Jag är bara rätt att folk inte ska tycka så om mig, att de skall titta snett på mig…