Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 7324 ggr
Maja
0

Pigmentförändringar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För några månader sedan så fick jag en liten fläck, ungefär stor som en ärta, på magen, 6-7 cm nedanför mitt vänstra bröst. Den är lite mörkare än min andra hud, och oregelbunen. Det ser nästan ut som att det har droppat kaffe på mig, om ni förstår hur jag menar…

Jag har inte brytt mig om den speciellt mycket, fram tills igår när jag insåg att jag har fått ytterligare 3-4 likadana fläckar, under mitt högra bröst, men i höjd med den andra fläcken. Dessa är mindre, kanske som en halv ärta.

Fläckarna gör inte ont, kliar inte, känns inte obehagliga eller något, men jag börjar ju fundera på vad det är och om jag bör vara orolig. När jag "pillar" på den så lossnar det lite hud, ungefär som när man har solat och bränt sig.

Jag ringde till 1177 och de sa att det kan bero på många olika saker. Vårdcentralen har inga lediga tider just nu, så i väntan på att få en tid där kanske någon av er kan ha något bra svar?

Jag har bifogat en bild på hur den stora fläcken ser ut. Väldigt dålig bild, jag vet.

Maria
1

Det är bra att du beställer tid men man ska veta att de allra flesta pigmentfläckar eller födelsemärken inte är farliga. Det kan bero på sol, hormoner och mycket annat. Dessutom så kan man få fler och fler fläckar ju äldre man blir.

/Maria

Maja
0

11 september fanns första lediga tiden, så nu blir det till att vänta…

Skumt hur jag inte har funderat så mycket över dem tidigare, men nu blev jag helt plötsligt orolig då sköterskan som jag pratade med sa "Jaa, vi skulle ju kunna boka en akuttid. För det där borde en läkare titta på."

Åh, nu ser jag alla möjliga konstiga sjukdomar framför mig. Hjälp!

Maria
2

#2 Men du pratade väl med sköterskan i telefon om jag fattat rätt?

Jag skulle bli mer orolig om hon tittat på märkena och sagt att du behövt en akuttid.

Du får tänka positivt. Det är knappt två veckor kvar till din tid hos läkarenGlad

/Maria

Maja
0

Ja, 1177 sa "Det kan bero på allt. Hormoner, sol, svamp och massa annat. Väldigt många människor får märken under livet."

Sjuksköterskan på Vårdcentralen sa att vi kunde boka en akuttid eftersom det inte fanns någon ledig "vanlig" tid förrän 11 september. Men jag måste ju säga att "akuttid" låter väldigt oroväckande i mina öron och det var just det - "Vi skulle ju kunna boka en…" som fick mig att gå igång. Vadå, finns det risken för att det är något farligt? Vad i så fall?

Jag sa till henne att de inte gör ont, är i vägen, stör eller så. Det ser bara ut som utspillda kaffedroppar. De "sticker" ju inte upp, utan är i höjd med huden. Ser lite ut som en blåmärke, fast att det är ljusbrunt.

Åh, vad jag är dålig på att förklara. Och ja, jag är hypokondriker… Tungan ute

mongu
0

Det är som sagt inte så långt tills du ska till läkaren och om sköterskan ansett att det behövts en akuttid så hade hon bokat det utan att kommentera så.

Så ta det lugnt tills du varit där i alla fall. För som sagt det kan bero på en massa saker.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
1

#4 Sjuksköterskan på Vårdcentralen sa att vi kunde boka en akuttid eftersom det inte fanns någon ledig "vanlig" tid förrän 11 september.

Jag tycker nog att hon uttryckte sig ganska klantigt och obetänksamt för du fick ju en ordinarie tid i alla fall.

Jag tycker att du ska lyssna på vad de sa på 1177. Dessutom kan du googla på bilder på hudcancer eller malignt melanom och det ser inte ut som utspillda kaffefläckarFlört

/Maria

Karmatarerskanise
1

Mamma hade svamp på magen som såg ut ungefär sådär. Bra att du har bokat tid. Är säkert ingenting farligt :)

Maja
0

Igår fick jag träffa en AT-läkare som inte riktigt kunde sätta fingret på exakt vad det var. Jag har väldigt känslig hud överlag, så han antog att det kan vara någon form av eksem och skrev ut en kortisonsalva som jag ska smörja på fläckarna två gånger om dagen i två veckor. Blir det inte bättre så ska jag återkomma.

Så, håll tummarna för att det försvinner nu är ni snälla! Glad

Maria
4

Japp, tummar hållesFlört

/Maria

Karmatarerskanise
0

#8 Håller både tummar och tår!