Ond urinblåsa, illamående
Fick för två veckor sedan selexid mot något läkaren misstänkte var urinvägsinfektion, något han inte tog test på utan bara skrev ut receptet.
Det hjälpte för en vecka men sedan började jag springa på toa allt mer, samtidigt som jag vaknade på nätterna med en urinblåsa som gjorde ont och skulle kännas som om den skulle sprängas pga att det gått för många timmar innan jag kissat. Riktigt jobbigt.
Dessutom går jag runt och känner mig illamående, med en klump i magen. Gick till husläkaren igår och han ville ta tester mot bla klamydia, vilket jag vet att jag inte har, och började babbla på om blindtarmsoperationen som gjordes för ganska exakt 7 månader sedan.
Allt känns så himla hopplöst, jag har knappt mått bra en dag detta år pga alla operationer det har varit blindtarm, massa födelsemärken, nageltrång osv. Nu när jag äntligen kunde ta bort sista plåstret som höll ihop ärren, så kommer detta. Känns som om det kommer bli blindtarms-incidenten på nytt, då läkarna inte hittade något utom tecken på infektion i 5 månader och gav mig selexid två gånger och skyllde på urinvägsinfektion. Skyller inte på dem, jag är bara så otroligt trött på att må dåligt och att det ska vara så svårt att få fram provsvar. Ett blod- och urinprov, de lär väl se infektion och skylla på urinvägsinfektion, men hur ska jag kunna vara lugn när jag vet hur det gick sist??
Finns det några fler som varit med om följande symtom? Gör inte ont när jag kissar och jag är inte gravid! Läkaren klämde lite på magen och det kändes mer nere på vänster sida än höger
Tog man prover på dig igår? Inklusive Klamydiatest?
Isåfall lär du nog få svar ganska snart om det är någon infektion.
Jag opererades för en hjärntumör för 1 1/2 år sedan och sex veckor efteråt fick jag blindtarmsinflammation med operation igen. Därefter urinvägsinfektion, clostridiuminfektion och blödande magsår.
Jag har ätit en massa antibiotikakurer och har fortfarande besvär med magen.
En bukoperation kan tyvärr ge en del efterverkningar och jag hoppas att du får rätt behandling och att man kan se om du har någon infektion eller inte.
/Maria
#1 JAG ringde upp läkaren och fick veta att han gått för dagen, utan att meddela provresultatet.
Stickan i urinet visade vita blodkroppar, men urinodling visa att det inte var UV. De har gjort klamydiatest men vet inte hur fort det går, men det har jag gjort en gång förut när ja hade problem med mina ppiller, och har inte bytt partner sedan dess.
Så sitter här med en infektion och mår illa och vet inte vad jag ska göra, läkaren var klar med mig.
Men är det troligt att få biverkningar efter 7 månader? Läkaren tog upp operationen men jag trodde det gått tillräckligt lång tid nu?
Jag tänkte kanske snarare på illamåendet och att det var en begynnande magkatarr.
Tog de något blodprov på dig? För man kan kolla om man har en infektion i kroppen via CRP som är ett slags snabbsänka.
Vita blodkroppar i urinen brukar vanligtvis vara ett tecken på att något är fel. Jag hade nog ringt igen och frågat vad de tänker göra åt detta.
/Maria
#3 Sänkan verkade vara okej, det tog blodprov men det sa dem inte så mycket om. Hon föreslog att jag skulle ta mig till ungdomsmottagningen, men den är inte bara stängd nu i sommar, utan av egen erfarenhet undrar jag om de verkligen kan så mycket som de borde kunna på det som ligger nära mig. Får höra olika saker från olika barnmorskor, vissa saker som inte alls stämmer.
Känns så himla hopplöst just nu, mår dåligt och urinet visar att något är fel, och läkaren går hem för dagen utan en tanke på att ringa mig och meddela?
#5 Sökte lite på vita blodkroppar i urinet, vissa kan ha det utan att det är infektion, jag kanske är sådan? Förklarar dock inte värken, det eviga kissandet och illamåendet.. usch.
Får ta och ringa någon annan gynmottagning och hoppas de kan ha någon aning, "drömscenariot" vore ju att det är de nya ppillrena som spökar men symtomen känns så.. fel för det?
#6 Ja, precis. Hade man bara testat urinen så kanske det är ett frågetecken men sänkan/CRP brukar indikera om det är en infektion.
/Maria

Testa att dricka mycket så du spolar igenom urinvägarna. Det är inte ovanligt att man kan få en infektion igen efter att man har behandlats för det.
Du ska helst dricka sånt som är surt, t.ex. tranbärsjuice, citronvatten och liknande.
Har du kvar besvären eller om det blir värre så ska du absolut söka igen. Händer det under helgen så finns ju jourmottagningar som du kan gå till.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#7 jo fast de sa ju ändå att det var någon infektion.. Är doc inte så bra på detta och det var trots allt inte läkaren jag fick tala med så.. Dock har jag ont i magen nu så något känns ju inte riktigt rätt.. #8 de sa bestämt att det inte var uv, men ska testa att skölja i och med att det bara verkade vara något med urinen. Tack för tipset!

# 9 Om du haft långvariga besvär med din mage så testa några dagar att dricka mycket men jag råder dig att söka igen om det inte går över.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag reagerar på att du skriver i #0 att det gick för många timmar mellan toabesöken för att tömma blåsan. Är det något du gör ofta (dvs låter bli att gå på toa fast du är nödig) kan det kanske ha med dina besvär att göra…
Med vänliga hälsningar
Chess
#11 Vad jag menar är att det känns som om under tiden kag sovit har urinblåsan blivit "sprängfylld" så att de trycker och drar, dvs det känns som om jag hade behövt kissa någon timme tidigare vilket är svårt när man sover. När jag är vaken är kag sådan som hellre kissar en gång extra innan bion än ingen gång fast jag inte är kissnödig.

# 12 Det kan inte va så att du pga att du kissar även om du inte behöver det inför olika saker som t.ex. bio får en blåsa som ger dig falska symptom.
Det låter knasigt jag vet men att kissa förebyggande är inte bra det kan ge stressymptom då det känns som man är kissnödig hela tiden och att blåsan nästan krampar.
Ha en bra dag! Mongu.
#13 Det känner jag igen.
Jag hade en period då jag hela tiden kissade "utifall att" Jag var livrädd attt bli kissnödig på hembesök på jobbet.
Dessutom kissade jag det allra sista på kvällen men gick sedan upp en gång till för säkerhets skull.
Till slut insåg jag att detta började nästan bli som ett behov så jag skärpte mig
/Maria
#14 Det vet jag, för ca 3 veckor sedan kände jag att jag kissade för ofta och började med att försöka träna blåsan dvs när jag blev kissnödig efter 2 timmar försökte jag hålla mig någon minut extra, hoppade att kissa innan för säkerhetsskull. Sen kom, ad jag trodde, urinvägsinfektionen och då ska man ju kissa ofta. Nu vågar jag inte hålla mig just för att jag vet att det fanns någon infektion enligt urinen.. Sprang upp på toa 4 gånger inatt, känner mig trött och orolig för det här känns så otroligt jobbigt speciellt när man inte vet var man ska söka hjälp. Har jobb förra dagar nu och att jobba på snabbmatsrestaurang där man aldrig får sitta, och må såhär, är inte kul..
Ringde vårdguiden som tyckte det lät som UV, fått tid hos jourläkare i eftermiddag så får hoppas de engagerar sig lite mer än husläkaren..
Det låter bra.
Du får gärna skriva och berätta hur det gick.
/Maria
#16 Blev att ta nytt urinprov. Visade 2+ i vita blodkroppar samt lite äggvita, vilket jag läste på på internet kan bero på urinvägsinfektion (hellre det än diabetes hehe..). I och med att det är helg kunde de inte göra en ytterligare urinodling så läkaren skrev ut ett annat slags antibiotika, får hoppas det hjälper! Han rekommenderade mig även att ringa husläkaren i veckan och se vad resultatet av klamydiatestet visade. Lär inte vara något, tog ett test för några månader sedan då jag hade ont i magen (troligen pga ppiller) som då visade negativt, har inte bytt partner sedan dess så får verklgen hoppas det inte är klamydia nu, hur skulle man reagera då? Nä hoppas verkligen antibiotikakuren hjälper annars får jag väl söka upp en ny husläkare som tar mig på allvar och kan försöka komma på vad det annars kan vara. Tack för ert stöd och goda råd!

Det behöver inte va nåt som din husläkare har gjort fel. Ibland är det svårt att se varifrån en infektion kommer eller besvären kommer ifrån.
Ha en bra dag! Mongu.
Vad skönt att det händer något nu. Hoppas att antibiotikakuren hjälper.
/Maria
#19 Jag skyller inte alls på min husläkare för att han inte kunde se exakt vilken infektion. Däremot blev jag upprörd över att han skrattade åt mig när jag orolig frågade om det kanske var tecken på graviditet, att han sa de första provresultatet högt inför andra i väntrummet och att han inte ringde upp för att säga att jag faktiskt hade en infektion när de fått svar på det, utan gick hem för helgen. Tycker det var tråkigt bara.
Blivit två ytterligare besök, blir bara värre. Förhoppningsvis vara något "sommarvirus" men just nu känns det så himla tröttsamt. Noll energi, illamående.. Jösses
Har du tagit borreliaprov? Kanske väldigt låmgsökt men man kan ha konstiga symtom vid borrelia. Det går att kolla med ett blodprov.
/Maria
#23 det har jag faktiskt ingen aning om, tror inte det utan tror det är de "vanliga" proven dvs järn, lever, b12, blodsockret (minns ej exakt vad han sa). Kan dock vara något att fundera på, läkaren ska ringa mig imorgon med provresultat så får se om de hittat något!
Tror att det kan röra sig om njurstenar. Känner igen symptomen. Smärtan och illamåendet samt urivägsproblemen som inte visar nårgon UVI. Kontakta läkare igen för utredning. Det kan också vara en äggledarinflammation men då skulle du varit sämre vid det här laget.
Söka gärna på nätet om njurstenar och njurstenanfall. Det finns två sorter av dessa en som syns på vanlig röntgen och en som man måste göra en datortomografi för att se. Jag har haft bägge sorterna. Och jag har haft njurstenar sedan 2005.
#25 Sökte på njursten och symtomen, dock verkar det som det mest handlar om smärta? Jag har lite ont till och från, men inget som kag tvingas ta smärtstillande mot. Känns snarare som något trycker på urinblåsan så kag är ständigt kissnödig! Läkaren hitta inget fel på blodvärdena, förutom ett lite lågt järnvärde, de påpekar fortfarande att jag har irritation i urinvägen men det verkar inte som de har planer på att åtgärda det (har försökt dricka mycket och skölja dessa men..) har fått tid till husläkaren imorgon igen, antingen får de säga vad jag kan höra eller skicka mig till nån som kan mer om sådant hör, för jag klarar inte av att jobba om kag ska kissa minst en gång i timmen..
Det är signifiknat vid njursten att känna sig konstant kissnödig. När jag fick mitt förtsta njurstensanfall så var det just kissnödig jag kände mig. Jag tänkte att det var då typiskt att jag skulle få en UVI när jag inte är hemma. Detta var vid midnatt. På morgonen så började jag få ont nedåt ljumsken men var fortfarande kissnödig. Så småningom så ökade stykan i smärtan och jag fick söka läkare. Jag kom in på akutmottagningen och började kräkas.
Fick ett stolpiller av spasmofen och den värst smärtan lade sig men jag sprang på toaletten så fort jag kunde utan att ha någon urin. Till slut så fick jag voltaren som jag kunde ta och fick gå hem. Men jag var kissnödig konstant i en veckas tid och använde en tesil att kissa i för att på så sätt fånga upp eventuella stenar och efter en vecka kom den ut, taggig och 2 mm stor.
Min man har också haft njurstenar och han sökte sjukhuset pga magbesvär och fick novalucol men det hjälpte inte. Så då fick han söka igen och denna gång så såg de att han hade blod i urinen och röntgage honom. Och hittade stenen. Han kände sig också konstant kissnödig utan att ha någon UVI.
Det finns nitritstickor att köpa på apotekt 5 stycken för cirka 35 kr. Du kan använda dessa för att se om du har några bakterier i urinen. Det finns också några som heter Multistix 7 (tillverkas av Siemens) där du kan se vita blodkroppar, protein, nitrit,ph, blod, ketoner och glukos. Det är en förpackning 100 stickor och den kostar omkring 500 kr. Slarvigt av din hsuläkare att inte ta en odling innan du fick antibiotkain.
När du får problem med dina urinvägar så kissa i en genomskinlig platsmugg. Du ska se om urinen ser klar ut och om den luktar som den ska. Om urinen är grumlig så har du antingen en UVI eller en sten.

Njurstensanfall brukar inte gå att ta fel på. Det absolut vanligaste är att patienten inte kan va stilla när anfallet pågår utan näst intill krälar på väggarna.
Ha en bra dag! Mongu.
Jag är mera inne på överaktiv blåsa precis som #28… De klassiska symptomen vid njursten är ju svår flanksmärta, feber osv, låter som att du #27 är ett lite ovanligare fall för det var då inte så när jag hade njursten och aldrig hört någon haft bara konstant kissnödighet.
Med vänliga hälsningar
Chess
#27 Usch låter inte kul det där! En urinodling gjordes i förrgår då jag ville hitta felet i och med att antibiotika inte funkade. Hade lite vita blodkroppar, lite äggvita (om jag inte läst fel så är det protein?) men inga bakterier. Mitt urin är väldigt grumligt, vilket det alltid är och beror troligen på för litet vätskeintag, vilket kag jobbar på att förbättra. Drar mig lite för att dricka för allt åker ju ut direkt, även om kag vet att jag borde. #28 den tanken har slagit mig förut, alltid kissat ofta, började med blåsträning vilket gick helt ok sen kom vad jag trodde var UVI. Urinvägen är irriterad sp hoppas innerligt att detta är något tillfälligt för om det fortsätter såhär kommer jag knappt kunna vara kvar på jobbet, att jobba på McDonalds och springa på toa massa gånger funkar inte när det är mycket folk..
# 29 Jag ha haft mängder med stenar utan att ha vare sig feber eller någon större smärta men om man får ett njurstensanfall så är det som du säger man kan inte vara still. Jag har varit inne och sprängt stenar minst 7 gånger under åren 2005 - 2012. De som gick att lösa upp fick jag renapur att ta. Min man fick de operera bort stenen på då det inte fanns någon metod att spränga 1977. den var så stor att den itne kom ut av sig själv.
Har du grumlig urin så har du antingen en UVI eller stenar. Urinen är annars klar. Jag får UVI:er då jag har stenar.
#32 Eller så är man väldigt uttorkad och dricker dåligt. Eller så har man blod alt proteiner i urinen av annan orsak.
Med vänliga hälsningar
Chess
# 33 Helt riktigt och vad jag tänker på är då hur njurfuntionen är.
Be att få en remiss till urologen för en utredning. De kan göra en cystoskopi och se vad som är fel. Du kan också leta lite på google om http://en.wikipedia.org/wiki/Interstitial_cystitis
Det finns en patientförening i USA. Den heter någonting med ICA men jag hittar den inte just nu.
#34 Tror att de kollade njurarna i oc med det senaste blodprovet men hade tänkt kolla om jag inte kan få remiss till urolog för som jag förstått är de inriktade på bla urinblåsa? Tyvärr är de inte speciellt samarbetsvilliga hos min husläkare så för hoppas jag kan få en sådan remiss och att de inte bara ber mig att kissa i ytterligare en mugg! Återigen tack alla för Er hjälp!
Klart du ska ha en remiss annars byter du läkare eller söker akut inne på urologen. De är specilaister på uroligi dvs allt som har med urin att göra även njurar och prostata.

Men vem håller i din blåsträning? Det har du väl nån som hjälper dig med så du tränar på rätt sätt eller hur?
Det är säkert så att dom kollat dina njurvärden i och med blodprover och hade nåt varit galet där så hade dom hört av sig.
Det är inte alls säkert att du behöver en remiss för om du dricker för lite, så blir det mindre urin. Vilket i sig gör att din blåsa reagerar. Det kan bli många besvär om man inte dricker det man bör göra.
Sen om du har en trolig överaktiv blåsa (trolig i och med att du hållit på med blåsträning) då ökar trängningarna om du får UVI.
Ha en bra dag! Mongu.
Du behöver en remiss. Blåsträning ska ske i samråd med utbildade uroterapeuter.
#36 Bra att veta, tack! #37 Det var jag själv, med hjälp av Instruktioner på sida om överaktiv blåsa. Har ingen aning om jag har det, varför jag började med denna träning var för att kag började kissa oftare än vad jag behövde, innan bio och bussresa "utifall att". Jag dricker förmodligen för lite men försöker dricka mer så att urinen inte ska vara grumligt, men förstår inte hur jag kan kissa så mycket, måste rinna rakt igenom! För det är inte småskvättar utan det kommer lite, även om det inte är lika mycket som det brukar va när jag inte kissar hela tiden

Du har en läkartid eller hur? Bra att dom får kolla dig be om att få hjälp med ev. blåsträning och att du vill gå vidare med varför du inte mår bra.
Ha en bra dag! Mongu.
#40 Det har jag! Tyvärr är problemet att det är de i växeln som är mer angelägna att ge mig tid, väl hos läkaren känner man sig hopplös. Får stå på mig imorgon, blir dessutom ny läkare!

Är det en läkare du inte haft innan? Se till att du har allt nedskrivet så du inte missar nåt. Det är så lätt hänt.
Ska du få provsvar imorgon så kan det ju va så att det finns en förklaring till varför du mår dåligt.
Ha en bra dag! Mongu.

En tanke jag fick nu är dina antibiotikakurer har du ätit upp dom? Hur har du under tiden skyddat magen?
Det är vanligt att man kan bli både illamående och må allmänt dåligt när man äter eller ätit antibiotika.
Sen vet jag inte har du nyss bytt p-piller så kan ju illamåendet höra ihop med det. Tillsammans då med en blåsa som är lite väl aktiv så blir det galet.
Vita blodkroppar kan man ha om man t.ex. har flytning så kan en urinsticka signalera att man har det.
Så det är inte säkert att det behöver betyda en infektion.
Ha en bra dag! Mongu.
#42 För just detta nu när jag mår såhär, har jag träffat 4 olika läkare på 3 olika ställen. Har koll på allt, med svar oc sådan. Fått provsvar från blodprov så imorgon blir det väl mest att be om att få remiss, i och med att husläkarna inte verkar kunna hitta någon anledning (inte menat att klanka ner på dem, så det inte låter så)
#43 Illamåendet har blivit bättre så tror mycket väl det kan ha varit de nya pillrena under ägglossning tex, eller bara virus! Tröttheten är kvar men det börjar bli bättre. Det kan mycket väl vara flytningar, Ingen läkare har nämnt det där om stickan, skulle mycket väl kunna stämma. Men något känns lite knas nere i magen, så känner ändå att jag vill kolla upp detta, i annat fall få råd i och med att kag ofta kissat ofta innan detta med. Vill bara se så allt är ok för just nu känns det inte helt okej, sedan vet jag inte hur stor påverkan antibiotika och ppiller kan ha, men allt började ju med magont och ofta springa på toa och just det är kvar.
Några tips. Tvätta dig inte med vatten och tvål varje dag och använd en intimtvål exemplivis ACO. Det finns också olja från ACO som man kan tvätta med och skjölja bort med vatten. ACO har också en gele som man kan smörja in sig i underlivet med ifall det känns torrt.
Tvätta framifrån och bakåt. Detsamma när du går på toaletten oavsett vad du gör. Torka framifrån och bakåt för att hindra att det kommer in bakterier i urinröret. Om du behöver gå på toaletten på natten. Gå två gånger så att du är säker på att du tömmer urinblåsan.
Kissa alltid efter sex (inte klockan sex alltså)
/Maria
Ja det är helt tiktigt och kissa också efter att du badat, inne eller utomhus och har duschat.
Tack för tipsen! Har alltid varit väldig noga med sådant, ska testa intimtvål att använda någo gång då och då! Var hos läkaren idag och han trodde jag ville ta urinprov men det blev kissa i mugg för ännu någo typ av bakteri (hade kissar en timme innan så vet inte hur bra det blir) men fick isf en remiss me det sa han kunde ta flera veckor innan jag fick tid och hänvisa mig till akuten om det blir illa. Sen blev det jobb och lyckades till min förvåning hålla mig i 6 timmar, glatt överraskad! ;)
Nu har jag en UVI igen. Fast jag har inte haft det på 2 månader. Fått antibiotika och lämnat urinprov men väntar på svar.
Jodå en UVI, antibiotika i form av Cefadroxil 500 mg 1x2 i 7 dagar.
Ska in och göra en datortomografi på urinvägarna på måndag för att se om de fick njustenarna i juli då jag var på stötvågsbehandling.
Usch, vad jobbigt
/Maria
Själv har jag precis spenderat 4,5 timmar på akuten, är trött på detta och orkar inte vänta i veckor på att få remiss. Lämnade akuten tårögd och trött, hade jag stannat hade jag inte fått hjälp förrän sent sent inatt och kobbar imorgon så gav upp, hjälpte inte heller att man inte hunnit äta spec mycket..

#53 Det måste va jättejobbigt för dig att det inte blir bättre.
När man åker till en akutmottagning så blir man bedömd enligt triage, dvs hur allvarligt sjuk man är och det som då är livshotande går ju först.
När du söker dit för urinvägsbesvär så går många andra sjukdomar före och under tiden kommer det mera akuta fall. Som trafikolyckor, hjärtsjukdomar m.m.
Därför får man vänta länge. Det bästa är att söka sig till en jourcentral eller närakut (kärt barn har många namn sägs det) där blir man bedömd snabbare.
Ha en bra dag! Mongu.
#54 jo det förstod jag och har absolut inget att säga emot det. Har varit på närakut men de gjorde inget mer än husläkaren. Som tur är har jag tid hos urologen nästa vecka, mår bättre nu speciellt om jag dricker mer juice. Men känns bra att träffa urolog, speciellt just för att jag kissar så ofta. Antingen om kag kan vara överaktiv eller kan få hjälp stt träna blåsan då det är mycket psykisk kissnödighet för mig också!
Om du behöver gå och kissa på nätterna så lovar jag dig att det inte är psykiskt.
Ytterligare en UVI igen, suck.
Åh problemet är löst, redig inflammation i urinröret och blåsa. Mer vitt än rött när kag fick se på kameran. Nu gör det bara ont som satan och blöder massa efter cystoskopin….

Vad skönt att du fick hjälp så fort. Det var det första jag tänkte på när jag läste tråden. Själv har jag gått i 25 år och bara blivit förolämpad hos olika läkare.
Nu har jag det under kontroll, äntligen, men kan inte ha långbyxor eller bli kall för då får jag ont igen. Det blev obehandlat så länge och är nu kroniskt.
Jättejobbigt för resten av livet verkar det som.
>>>Malum domesticum<<<
#59 kan du inte ha långbyxor?? :o

Nej då blir jag omgående inflammerad i urinröret igen. Jag börjar känna mig olustig och så börjar jag frysa och sen blir det ont.
Jag kan ha jeans i 2-3 timmar i nödfall men det får inte bli ofta. Kanske 1-2 gång i månaden.
Så det är mysisar eller kjol. Det är bara på sommaren (om det är varmt) som jag känner mig bekväm med min klädsel.
En läkare sa: Det gör ont att vara kvinna. Mera hjälp än så fick jag inte.
>>>Malum domesticum<<<
#61 är inte expert på sådant men finns det inte operationer i fall där det återkommer hela tiden?

Jag frågade i mitten av 90-talet då jag gick hos en urolog som jag hade förtroende för. Han kunde visserligen inte hjälpa mig men han var i alla fall inte oförskämd och respekterade att jag var sjuk och hade ont.
Han sa att man kan dra ut urinröret på magen och göra en stomioperation men det gör man bara då besvären är så stora att man inte kan leva med dem. Jag hävdade att det var så då. Jag frös och hade så ont hela tiden och satt inlindad i filtar. Det var hemska år.
Nu har jag ju inte akut ont längre så man kan tycka att det var tur att jag inte fick operation då. Men då kände jag att jag skulle i alla fall sluppit ha så ont och jag skulle ha kunnat klä mig varmt i byxor, sockor och bekväma varma skor.
>>>Malum domesticum<<<
#63 skönt att det blir bättre men trist stt du fortfarande har problem med det :( Helt annan fråga, under behandlingen, bör man undvika sex? Om jag inte minns fel kan ju det irritera urinröret och göra det mer lättåtkomligt för bakterier, eller är jag ute och vandrar? Bara sp man vet vad man ska vänta sig ;)
Det är klart att det kan vara bra att undvika sex under behandlingen men annars så är det viktigt att kissa efter ett samlag för att skölja ut eventuella bakterier.
Det är alltid bra att göra oavsett om man har besvär eller inte.
/Maria
#65 jo det har jag alltid gjort men det verkade ju inte funka ändå hm, nä nu ska jag se till stt bli bra främst!

Jag vet inte riktigt vad du får för behandling mot inflammationen.
Sex kan alltid påverka urinröret, så som cykling och ev långbyxor kan göra genom att det skaver och irriterar urinrörsmynningen.
Att kissa efteråt är bra för alla men då en urinvägsinflammation inte har något med bakterier att göra påverkar det inte den delen.
En del föreslår att man ska dricka surt och sånt vilket också är helt fel när man är inflammerad. Det kan förvärra ett sånt tillstånd. Man ska i alla fall inte krysta för då kan man få sprickor i slemhinnan.
Det är näst intill omöjligt att få folk att fatta skillnaden mellan urinvägsinfektion och urinvägsinflammation. De råd man får gäller alltid infektionen, även från folk som arbetar innom vården. De vet inte vad som gäller.
Jag är jätteimponerad över att du fått rätt diagnos så snabbt. Jag tänker på alla år som jag stångat mig blodig för att få hjälp över huvud taget. Alla specialister, urologer, gynekologer och alla andra läkare som jag har träffat. De har bara sagt: Du har inga bakterier i urinen alltså är det inget fel på dig.
>>>Malum domesticum<<<
Själv har jag bakterier i urinen med vidhängande besvär och få ta antibiotika. Numera en svag sort så jag får tillbaka min UVI efter cirka 4 veckor och får då en ny antibiotkakur.

Tack. Det var mycket information. När jag ögnat igenom stämmer väldigt mycket in och bitar faller på plats.
Man blir liksom bara så väldigt trött; Ska inte läkare känna till sånt här? Jag orkar inte börja nysta i det igen eftersom jag har så många andra problem som går före för tillfället. Blir det akut igen så tar jag mig till en urolog.
>>>Malum domesticum<<<
Det finns en expert i Göteborg på detta om det vill sig väl så kommer jag ihåg vad han heter innan dagen är slut. Han har skrivit en doktorsavhandling som jag har läst. Själv fick jag diagnosen på urologen i Lund 1997 och blev då erbjuden att göra en operation. De var inte speciaiserade där men de sände vävnandsprov för analys. Jag gjorde aldrig operationen.
#67 Jag fick själv ingen förklaring om skillnaden utan att inflammationen lan ha uppstått efter en infektion så trodde väl det kunde vara lite samma när det gällde hur man skulle sköta sig. Ska försöka söka runt lite, blir lite orolig när jag läser att folk har kronisk inflammation? Är det stor risk att man får det?
Jag har en kronisk inflammtion i min urinblåsa men har lärt mig leva med det och vet när jag mår bättre och när jag mår sämre. Jag ta anthistamin vilket gör saker och ting lättare samt ranitidin mot magen vilket också gör livet bättre. Blir jag dålig i magen (har ett bråck på övre magmunnen) så blir jag sämre i min urinblåsa. Det enda sammanhang jag kan tänka mig är att det är slemhinnor i bägge.
Testa att köpa ranitidin det går bl.a under namnet artonil och ta 150 mg om dagen i en veckas tid och se hur du känner dig. Det är receptfritt men behöver du mer så kan du få det på recept. Det hela är en autoimmun sjukdom.
#73 så det är något du kommer ha resten av ditt liv nu? Låter inte alls kul.. Har fått antiinflamatoriskt som jag ska ta under 10 dagar, har fått tid för återbesök om jag inte känner mig bättre. Ska ringa urologen imorgon, har utslag över hela kroppen och mår illa av tabletterna så att jobba är inte lätt..
Ja det är något som jag ska ha resten av livet och förmodligen haft också fast det inte gjort sig påmint så myckte tidigare. När jag var som sämst så gick jag på toaletten 40 gånger per dyng jämnt fördelat på dygnets 24 timmar så det blev inte så mycket sömn.
Det förafaller som om du är allergisk mot det antiinflammatoriska du fått. Vad heter det? Du kan pm:a mig om du inte vill skriva det här. Vanligtvis så behandlar man det med prednisolon, vilket är kortison. Dessvärre så ger det sig på min mage också.
#75 har fått arthrotec forte, som sagt utslag och dålig i magen. Vet inte om man kallar det utslag men är knottrig över rygg mage och underarmar. Tänkte se om jag kan få tag på urologen imorgon oxh kolla så det är ok dels för att det står att man inte ska ta tabletterna om man får allergisk reaktion, dels för att jag har fått lite mer ont i magen nu och även för ifall jag ska fortsätta ta tabletterna lär jag behöva sjukintyg till jobbet för det funkar inte att jobba ensam i kassan på snabbmatskedja oc springa på toa hela tiden när man är dålig..
Du har fått diklofenak mera känt som voltaren plus något som ska skydda din mage. forte är extra starkt. Tål du inte detta så sluta upp med att ta den och kontakta förskrivande läkare.
http://www.1177.se/Blekinge/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Arthrotec-och-Arthrotec-forte/

# 76 Du ska inte fortsätta med en medicin som ger dig utslag. Det låter som nässelutslag och det är en allergisk reaktion.
Sen är det väl inte lämpligt att jobba som du gör om du får springa på toaletten med en dålig mage.
Ha en bra dag! Mongu.
#77 låter konstigt att han då sa att vi skulle börja med din milda typen och se om det funkar. #78 men det stod på vanliga biverkningar att man kan få utslag, därför jag fortsatt, speciellt när de minskat på armarna. Men ska ringa urologen imorgon och se vad han säger samt försöka få sjukintyg, för som du säger, det funkar inte med jobbet.