Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 2216 ggr
iwannabecool
0

Mår illa när jag sover borta

Varje gång jag ska sova över hos någon eller ska på klassresa t.ex. så börjar jag alltid må illa och de har hänt att jag spytt flera gånger hos mina vänner, jag vet ine vad de beror på .. För trodde jag att det var för att vi åt så mycket godis och sånt innan vi gick och la oss. Men även när jag inte äter godis så händer det.

Någon som har samma problem eller något tips?

Maria
1

Är det så att nu innerst inne är nervös eller rädd att sova borta?

Oro kan ställa till med många spratt i kroppen och illamående är just ett vanligt tecken.

/Maria

IaMiaMaria
1

Jag tror som bumbleboo att den vana tryggheten du har hemma inte finns när du sover borta. Och som sagt oro och ångest kan ställa till med mycket. Man kanske inte känner sig så orolig i tankarna men kroppen reagerar på det ändå på ett fysiskt sätt som att må illa och kräkas.

Skulle det vara ett annat problem som har med magen att göra skulle du även må dåligt hemma.

Men undvik inte att sova borta för det för då kan detta bli värre. Kan vara bra att öva på det så tillslut så kommer det nog gå bra.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

iwannabecool
0

Idag skulle vi på klassresa men redan inatt började jag spy, så mina föräldrar lät mig vara hemma.

iwannabecool
0

Idag skulle vi på klassresa men redan inatt började jag spy, så mina föräldrar lät mig vara hemma.

Maria
0

Hur mår du idag nu när resan redan har börjat för dina klasskamrater?

/Maria

iwannabecool
0

Spydde ungefär en kvart efter lunch. Och mår fortfarande illa.

Maria
0

Klart att du som alla andra kan ha åkt på någon magsjuka men att det alltid kommer när du ska sova borta gör att man undrar lite om sambandet.

Vad tror du själv att det beror på? Har du några egna funderingar?

/Maria

iwannabecool
0

Jag kom på att det kanske kan vara för att jag är orolig för att jag ska gå eller prata i sömnen, för det gör jag väldigt ofta..

IaMiaMaria
0

Det kan ju absolut bero på det, men jag tycker inte att du ska vara orolig för det. Det är väldigt vanligt att just barn och unga går och pratar i sömn.

Jag gör det dock fortfarande och är nu 26 år. Sover man många ihop så kan det ju faktiskt roa några så har man nåt roligt att prata om sen. Man säger ju sällan något pinsamt eller någon hemlighet då man pratar i sömn utan oftas är det ju helt oförståerligt. Jag hade ropan en gång "men vad ska han ha bensinen till" Och det blir ju ganska kul dan efter då kan man ju spekulera i vad man drömt =)

Och som sagt! du är inte ensam om det.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.