Tandläkare
Hej!
Det var ett tag sedan jag var hos tandläkaren sist. 2,5 år sen kanske. Tyvärr så har jag inte gratis tandvård längre, så har skjutit upp det hela tiden. Jag är lite rädd för att priserna skall skena iväg.
Säkert en dum fråga, men om det vid första undersökningen visar sig att man har hål i en tand, lagar tandläkaren den direkt då? I så fall, talar hen då direkt om vad det kommer att kosta att laga den?
Vill liksom ha koll på kostnaderna i förväg… så att jag inte får en chock när jag väl skall betala.

Det beror alldeles på om det är ett stort eller litet hål Om tandläkaren har tid över innan nästa patient.
Sen vet inte jag ska du till tandläkare direkt eller till en tandhygienist? Det är lite olika beroende på vart man bor osv. Om det är tandhygienist så blir det väl ett besök till och det kan det som sagt bli till en tandläkare med.
Du får fråga om kostnad om det skulle va att tandläkaren inte tänker på att säga nåt själv.
Säg till när du kommer att du vill ha kostnadsförslag om det blir aktuellt med lagning.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Ok, tack! :)
Jag var hos tandläkaren för två veckor sedan med vad jag trodde var ett hål i en tand som börjat göra ont.
De tog några plåtar och det visade sig att det inte avr något hål. Han kollade runt lite i övriga munnen.
Jag betalade 500 kronor för undersökning och röntgenplåtar. Jag hade fått detta som en akuttid samma dag.
/Maria
ok :)
Det finns en ledig tid för basundersökning, som sista minuten, och är då halva priset. Men då ingår inte någon mer behandling som lagning osv, utan det är bara en undersökning. Jag tror dock att jag har ett hål i en av mina hörntänder.
Frågan är om jag bör boka den tiden i alla fall, och sedan boka ny tid för lagning ifall det är hål i tanden (kan ju använda mitt tandvårdsbidrag för andra tiden), eller om jag bör boka en fullständig tandläkarundersökning och hoppas på att det finns tid till att laga tanden så att jag slipper boka en ny tid?
Jag bokade tid nu.. Sista minuten, för halva priset då. Så skall till tandläkaren redan på måndag. Känns jättebra, då jag verkligen vill slippa min noja, som gör så att det känns som att alla mina tänder håller på att lossna. Haha.
Jag märkte nu att det blödde lite i en tand (alltså inte i tandköttet, utan i tanden). Så nu är det tre tänder som jag oroar mig över. Får se vad tandläkaren säger på måndag…
#5 En tand kan väl egentilgen inte blöda? Såvida det inte är öppet ända ner till roten och då borde du ha hiskeligt ont.
Skönt att du fick en tid så snabbt ialla fall
/Maria
Hm, ja då vet jag inte vart blodet kom ifrån :P Kanske ifrån tandköttet. Händer ganska ofta att det blöder i tandköttet när jag borstar tänderna.

Om det blöder när du borstar tänderna så bör du va extra noga med tandtråd, hur du borstar och att du borstar noga. Det kan avhjälpa problemet.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Är det någon mer än jag som får upp reklamen om en lösgom eller snarare tandinplantat i början av denna tråden?
/Maria
#8: Jag använder inte tandtråd, men köpte idag sådana där plackers, eller liknande. Jag borstar väldigt noga, tror jag. Om jag borstar rätt vet jag dock inte. Jag tror att jag borstar lite för hårt. Skall ta och läsa på om hur man skall borsta!
#9: Haha, jag får också upp den reklamen :P
ett tips om du inte redan använder det så prova med eltandborste
själv fick jag ordning på mitt tandkött när jag gick över till eltandborste
#11: Jag har faktiskt funderat på eltandborste ett tag nu! Så kanske köper en sådan snart :)
En fråga till, skall man anmäla sig i receptionen när man kommer dit? Eller är det bara att sätta sig och vänta?
Det är nog bra om du anmäler att du kommit. Det ser förmodligen lite olika ut hos olika tandläkare men någon sköterska kan du säkert säga till.
/Maria
ok :)
Det visade sig att jag hade ett hål i en hörntand. Men basundersökningen blev gratis i och med tandvårdsstödet, och lagningen blev också 300 kr billigare i och med stödet. Så jag kom undan med både undersökning och lagning för endast 415 kr! Nu har min tandläkarskräck dämpats en aning. Haha.
Vad skönt
/Maria