Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 2847 ggr
VillHelstVaraAnonym
0

Väldigt äckligt men.... =/

….någon som kan hjälpa?

Jag har för 2 månader sedan fått mitt andra barn. Det var en bra förlossning och moderkakan konstaterades vara hel. Sen dess har jag och fästmannen haft sex typ 2 gånger med kondom och sen några gånger sen jag skaffade min p-ring. Vi hade väntat 1 vecka som barnmorskan rådde oss till innan vi hade sex efter p-ringen sattes in. Han har bara ejakulerat i mig en gång sen p-ringen. Jag har inte haft något uppehåll med p-ringen heller utan har provat att bara byta direkt till nästa. Har inte ammat så jag fick tillbaka min mens tidigt. Har väl haft p-ringen totalt 1 månad och några dagar tror jag.

Nu har jag haft mensblödningar i ca 8-9 dagar. Det är inget konstigt med det, då jag alltid får problem med blödningar vid insättning av preventivmedel.
Men idag har jag kännt mig allmänt hängig och mådde väldigt illa imorse, precis som ett gravid-illamående. Känslig för lukter osv.
Har sen igår och idag haft värk som liknar mensvärk men som strålat mer ut i ljumskarna och bak i rumpan och känts lite likt sammandragningar. Har inträffat kanske 4-5 gånger och kommit stötvis under några minuter och har sen släppt.
Tidigare har mina blödningar varit sparsamma men ikväll blev det annars.
Jag gick på toaletten och fick syn på en klump i bindan. Sen föll en stor klump ner i toaletten och det bara forsade blod helt plötsligt.
Jag vet att det är äckligt men med tanke på det enorma plasket och den konstiga klumpen i bindan så ville jag veta vad det var, så jag tog upp det med toaborsten. Och jag kan då säkert säga att det inte är koagulerat blod.
Jag har världens äckligaste fundering nu…. Finns det någon här som vet hur det ser ut när man haft missfall som vet hur det ser ut som skulle kunna tänka sig att kika på ett foto på den här klumpen och ge ett utlåtande? =/

Det känns nämligen viktigt att veta ifall jag törs lita på det här preventivmedlet eller inte. För har jag blivit gravid så är det då inte de gångerna när vi använde kondom, för vad jag har förstått så märks det tydligt när den spricker. Det blir liksom inte bara ett litet hål som inte märks.
Vi har alltså inte haft något samlag alls, alltså ingen penetrering överhuvudtaget utan preventivmedel.

Ska ringa sjukvårdsrådgivingen också och fråga men skulle ändå önska att någon ides titta.

Som sagt, jag ber om ursäkt att det är en sån äcklig fråga… =/

VillHelstVaraAnonym
0

Jag har förresten också haft väldigt ont i underlivet senaste 3-4 timmarna. Alltså i blygdläpparna typ. Har haft det då och då förrut innan graviditeten men det var inte såhär kraftigt och då var det när jag blödde som allra allra värst. Jag är en riktig storblödare och har stora problem med det där.
Blöder väldigt mycket nu fortfarande. Sen de där klumparna kom.

Maria
0

Så som jag förstått så är det egentligen bara vid ett tillfälle som du har kunnat bli med barn och även då var du egentligen skyddad, för det är väl ett missfall du undrar om det är?

Sannolikt skulle jag gissa på att det är rester som kroppen gör sig av med tillsammans med blödning. Det eventuella missfallet skulle knappt vara fyra veckor i så fall.

Koagulerat blod kan blanda sig med slem så att det ser ganska obehagligt ut.

Jag tycker du ska ringa sjukvårdupplysningen och du kan väl också prata med din BVC. Även om det inte gäller barnet så brukar de veta det mesta.

Annars har du även Kvinna iFokus att fråga på.

Hoppas det går bra för dig.

/Maria

VillHelstVaraAnonym
0

Nej det är inte slem. Förstår att du säger så men det här är något helt annat. Om jag sliter i de ljusa bitarna som ser ut som klyckling så känns det precis som typ kyckling också. Det är verkligen inte slem.

Tack, det går nog bra. Mår ju inte dåligt just nu förrutom smärtan i underlivet så det är nog lugnt. Vill bara vara säker på preventivmedlet.

Inget preventivmedel är ju 100% säkert men det kanske inte passar mig bara…

VillHelstVaraAnonym
0

Pratade med 1177 och de sa att det troligast snarare är rester av moderkakan sen förlossningen. förstår inte hur de kunde missa det bara då de noggrannt kollade igenom den efter förlossningen. Men läste att ett gravtest borde visa positivt upp till 4-6 veckor efter ett mf. Gjorde ett test nu och det visade negativt. Fanns ingen tillstymmelse till ett andra streck så…det var nog inget missfall, som tur är. Mysko att det kan ligga kvar rester från moderkakan så lång tid som 2 månader efteråt. Haha.

Maria
2

Jag googlade lite och det man kan kalla avslag kan tydligen hålla på flera veckor och det är ju från moderkakan bland annat.

Skönt att du ringde.

/Maria

mongu
1

Det är alltid bättre att ringa t.ex. sjukvårdsrådgivningen och få ett svar av kunnig personal än att ställa en fråga här. Vi är inte experter på allt som rör hälsa utan har med oss olika bitar från vår färd genom livet. Så de svar du får här är bara spekulationer.

Om det skulle varit ett missfall så är det väl ganska otroligt att det skulle kunnat blivit ett så stort foster på den korta graviditetstiden det kunde handla om.

Sen efter en förlossning så är det ju vanligt med ett antal veckor med mer eller mindre blödning. Det kan också vara så att man tror det slutat blöda för att sen starta på nytt igen.

Har sen förlösande personal bedömt att moderkakan var hel kan du säkert lita på det. Om inte hela kommit ut hade du med stor säkerhet fått en livmoderinflammation och det kan man inte missta sig på om man fåt. Då får man hög feber och mår allmänt mycket dåligt.

Så alla rester är borta om moderkakan är granskad och godkänd men däremot så har man ju avslaget som kan klumpa ihop sig.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

VillHelstVaraAnonym
0

Nej jag kan lova att det inte var varesej koagulerat blod eller slem. Skulle vilja lägga upp bilden här för att visa att jag inte överdrivit men det är lite väl häftigt tror jag då det är rätt äckligt.
Det var en bit av antingen moderkakan eller hinnorna eller både ock. Dessutom har jag varit HELT utan blödningar i 5 veckor.
Så det är nog inte avslagen.
Jag tror det var en bit av hinnorna eller något sånt.
Äsch, nu lägger jag upp bilden i alla fall. Rätt vad det är så är det någon stackare längre fram som är med om samma sak som googlar på det och som får nytta av bilden.
Ska ringa barnmorskan imorgon och fråga om det här.

Så en liten varning: Nästnästa inlägg innehåller en väldigt äcklig bild, för den som inte vill se!

VillHelstVaraAnonym
0

………..

………

Denna kommentar har tagits bort.
Maria
0

Avslag är ju kroppens sätt att bli av med livmoderslemhinnan och jag tror att det är det som har kommit ut i ditt fall.

Så länge det inte luktar och du känner dig febrig och dålig tror jag inte det är någon fara.

/Maria

mongu
0

# 9 Vad håller du på med? Varför sitta och lägga upp bilder här istället för att direkt ta kontakt med vården?

Det du ju också gör nu är att klanka på den personal som var med när du fick ditt barn. Du säger helt säkert att moderkakan inte kan ha varit hel som det bedömdes på förlossningen.

Vad grundar du det på? På ett telefonsamtal till en person som inte granskat moderkakan.

Hade det varit så stora rester hade du säkerligen inte haft det kvar i två månader utan det hade kommit ut tidigare.

Tycker inte det är så konstigt om du haft koagulerat blod som av nån anledning stoppat ett tag för att sen släppa och komma ut. Med det blodet så kommer du mera blod.

Ta kontakt med MVC så dom kan undersöka dig istället. Så får du svar på vad det är.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!