Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettnya-rön
Läst 5046 ggr
Maria
1

Nya upptäckter om ALS

Förändringar i en gen stoppar den dödliga sjukdomen ALS.

Det är en fruktansvärd sjukdom och leder mot döden. Ofta på bara några år men ibland längre tid.

Inget botemedel finns ännu.

Min svärmor dog i ALS och det tog ett bra tag och flera utredningar innan man förstod att det var just ALS då hon var över 70 år då hon fick de första symtomen. De flesta som insjuknar är yngre än så.

Hennes första symtom var att hon började sluddra och man trodde länge att hon drabbades av TIA attacker.

/Maria

Farwuq
0

Jag känner till sjukan, min mor dog i ALS 1992.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
0

#1 Fy då.

Hur gammal var din mamma när hon fick diagnosen?

/Maria

Farwuq
0

Minns inte, hon var 73 när hon dog.

DesK
0

Denna sjukdom verkar också vara svår att upptäcka. En teve-hallåa dog väl i just ALS för några år sedan.

/Désirée

Farwuq
0

DesK
0

Draken tack för länken, jag såg den där dokumentären, men jag kom inte ihåg vad Ulla-Carin hette i efternamn. Mitt minne är bra men kort! Obestämd

/Désirée

Farwuq
0

Mitt är inte bättre, jag fick googla för att hitta henne.

Maria
0

En väninna till mig hade en svärson som dog i ALS och han var 40+. Efter många års försök att bli föräldrar hade han och hans fru precis fått en liten tös och han dog när hon var i två års åldern. Jättetragiskt.

Hans svärfar var hans personliga assistent in i det sista.

/Maria

DesK
0

Maria det är ju så fruktansvärt tragiskt! Vilken fin svärfar som hjälpte sin svärson!

Så här står det på dn.se och så här på svd.se om ALS

/Désirée

Maria
0

#9 Tack. DN och SvD brukar ha bättre artiklar än Expressen.Flört

/Maria

mongu
0

Ja det är en grym sjukdom. Den med som så många andra.

Vet flera här omkring som haft den. Bl.a. en kille, idrottskille som tränade massor. Det upptäcktes då han vid träningar inte orkade lika mycket så efter många utredningar fick han sin diagnos.

Han var då sambo men förhållandet var svajigt redan innan. Flickvännen stannade ett bra tag men orkade sen inte utan bröt upp. Gissa om hon fick mycket skit av hans föräldrar, andra släktingar och kompisar.

Det var mycket sorgligt alltihop. Tror han var ca 30 år när han dog och då hade han varit sjuk några år.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Ladydragon
1

låter positivt Glad

har ingen i min närhert som har ALS men har sett dokumentären om Ulla.Carin och läst hennes bok och det är verkligen en grym och hemsk sjukdom Rynkar på näsan

för ett tag sen så snubblade jag in på en blogg en ung tjej som har ALS men i hennes fall så verkar sjukdomen va rätt "snäll"  då hon har levt med sjukdom i ungefär 7 år nu

http://fiadefeatingals.spotlife.se/