Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 2742 ggr
Maria
0

Tandläkaren

Jag är hopplös när det gäller tandläkaren. Jag har varit hos tandläkare två gånger på drygt 20 årTyst

Båda gångerna så har jag mer eller mindre övertalat tandläkaren att dra en tand.

Första gången var inför en resa. Det hade förmodligen räckt med en lagning men jag ville inte har värk så jag stod på mig och drog ut den.

Likadant var det dagen innan min mammas begravning. Fick övertala en tandläkare att dra en tand som gjorde ont. Båda tänderna var långt inne i munnen.

Nu har jag däremot kännt av en tand i över ett år. Det gör ont från och till men det sista dagarna har det varit mer ihållande och på lördag åker vi till Grekland så varför chansa.

Tack och lov för att bo i en storstad. Jag ringde nyss och fick en tid 14.30. Jag kommer inte att tala om i första taget att jag inte varit och gjort någon riktig undersökning på så många årSkäms Det är ju nästan pinsamt.

Nu har jag med avsikt inte varit iväg de sista året med tanke på min hjärnoperation och jag har haft problem med munnen med sår och svamp men nu är det verkligen dags.

Sköter ni era tänder som man ska?

/Maria

mongu
0

Ja jag försöker verkligen att sköta mina tänder. Då jag har en del läkemedel som gör mig torr i munnen så känns det extra viktigt.

Som tur är så har jag sällan hål. Var hos tandhygienist i våras och hon tyckte jag skötte mig braSkrattande Fick också utskrivet tabletter mot muntorrhet och flour att skölja med. Så nu kan jag leka flourtant för mig själv.

Kommer ni ihåg dessa tanter som åkte runt till skolorna? Tänk vad man tyckte illa om det. Inte var väl det så farligt egentligen. Men med grupptrycket så skulle man ju verkligen avsky tandsköterskorna.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
0

Haha, ja det kommer jag ihåg. Fluortanten som kom och hur alla stönade.

Jag antar att mina tänder är ganska okey eftersom jag ändå inte har haft mer problem under åren men det kanske är rena katastrofen.

Det lär väl visa sig idagTungan ute

Jag äter ju också medicin numera som gör mig muntorr.

Saroten är den sista på listan.

/Maria

Maria
0

Nu är jag hemma och jag är en aningen snopen fast på ett positivt sätt.

Det var väl inget fel på mina bissarSkrattande

De tog två plåtar däruppe och ingen karies, inga djupa tandfickor. Allt såg bra ut och han frågade hur länge sedan jag var hos tandläkaren och då fick jag ju erkänna att någon undersökning har inte gjorts på minst 20 år.

Han trodde jag skojade.

Så nu ska jag gå tillbaka och kolla nederdelen av munnen och inte dra ut på det så denna gång.Flört

Kul att något i kroppen är bra.

/Maria

Emelie-E
0

Jag sköljer med extra flour som jag har fått utskrivet av tandläkare. Men hos tandläkaren har jag inte varit på snart två år. Sist kunde jag inte ta bilder pga att jag var gravid och jag skulle återkomma när jag hade fött. Något jag så klart inte har gjort.. Så i ca ett år har jag haft "problem" med en visdomstand. Den, eller tandköttet runt den, gör ont lite till och från och varar även ibland. Men eftersom det bara håller i sig i några få dagar har jag inte sökt hjälp för det. Kanske är dumt men tror det kan bli svårt att pricka in en dag då det gör ont för det kan vara helt borta till nästa dag. Jaja, jag försöker iaf sköta mina tänder :P

[sakring]
0

Det förvånar mig att du, med tanke på din diagnos, inte fått gratis tandvård. Det får min man med tanke på de problem som hans medicin kan ge upphov till. Han har aldrig varit till tandläkaren så ofta som dessa åren och gratis dessutomFlört

Nu har han väldigt fina tänder och har alltid haft men han har fått en del medicineroch något som han ska skjölja munnen med för att förhindra svampangrepp. Han ingick i någon studie som de gjode i Lund.

Maria
0

#5 Om det är mig du riktar dig till så ska jag faktiskt fråga.

För ett år sedan hade jag sådana problem med munnen  vid strålningen. Jag blev liksom brännskadad i tandkött och tunga och efter det kom svampen. Äckligt värre. Men då hade jag ingen tanke på att gå till tandläkaren för det gjorde alldeles för ont i munnen.

/Maria

[sakring]
0

Ja bumbleboo det är dig jag avser. Min man får regelbuden tandvård och kontroll hos tandhygienist. Gratis eller inom ramen för högkostnadsskyddet.

Maria
0

Jag ska kolla upp detta. Tack.

/Maria

[sakring]
0

Det är så att om man har mediciner som påverkar munnens status och ökar kariersrisken så har man rätt att få tandvård enligt högkostnadsskyddet oavestt diagnos. Medvetenheten om detta är inte speciellt stor eller  vart man ska vända  sig.

Jag hjälpte en MS-sjuk kvinna som krävde mycket tandvård att få det via högkostandsskyddet. Innan hade hon fått ta ett lån. Kolla med din distriktssköterska eller distriktsläkare om detta.

Maria
0

Egentligen har jag slutat med många mediciner nu och har bara en kvar som kan ge muntorrhet och eftersom mina tänder verkar vara i bra skick så har de förmodligen klarat strålning och annat men man vet ju aldrig hur det påverkas i längden.

Jag ska i alla fall fråga.

/Maria

[sakring]
0

Naturligtvis så ska du fråga. Du har rätt till det.

Chestnut
0

#9 Det är inte så självklart. Jag vet många svårt sjuka som fått avslag bara för att deras diagnos varit ovanlig och det inte finns något beslutstöd för FK därav. Och då pratar vi folk som lider av sjukdomar som bland annat kan få tänderna att vittra sönder, får lätt infektioner osv.

Med vänliga hälsningar
Chess

[sakring]
0

Högkostnadsskyddet har inget med FK att göra. Det är fel instans.Du har rätt att få tandvård som du behöver pga att du har en sjukdvård som sätter ned ditt försvar mot karies. Jag vet att det är svårt att ta sig fram om inte de personer som är ansvariga för behandlingen vet om det.

Som jag sagt tidigare så har min man fått det inom högkostnadsskyddet och det var inget som han behövde fråga om eller tänka på.

hippieflickan
0

Hoppas det går bra! Inte kul med värk under resa

Jag har blivit välsignad med perfekta tänder, aldrig haft några som helst problem vilket jag är mycket tacksam över. var hos tandläkaren förra veckan och han trodde jag ljög när jag sa att jag aldrig haft tandställning då mina tänder "passar onaturligt bra ihop", så för mig är tandläkaren bara ett stort ego-boost Skrattande