Det här är en glädjande nyhet!
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag försökte hitta någon lista på vilka mediciner det gäller men har inte funnit något ännu.
/Maria
Bra tycker jag, då min mamma äter en hel del tycker och priserna är ju inte det billigaste. Men det är ju ett mäste och många gånger livräddare.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Har det någon betydelse vad medicner kostar om man har ett högkostnadsskydd? Bara en undran?
Högkostnadsskyddet har gått upp från 1800 kronor till 2200 kronor. Visst vi betalar inte mer än 2200 kronor per år sammantaget och många kommer inte ens upp i den summan.
Själv har jag använt Imigran som har kostat nästan hela det gamla högkostnadsskyddet för 18 tabletter. sedan patentet gått ut så kan man nu köpa det verksamma ämnet Sumatriptan för en bråkdel. Jag har inte siffrorna i huvudet nu men det kostar någon 100-lapp för 18 stycken.
Visserligen fick man frikort direkt efter första uttaget men mycket pengar att betala på en gång.
Apoteken började med att man hade möjlighet att avbetala så jag håller med om att vi har det bra när det gäller mediciner på det enskilda planet men dessa mediciner är subventionerade av samhället så vi alla får indirekt betala.
De flesta människor kommer inte upp till högkostnadsskyddet per år.
/Maria
En unran bara frår en som alltid kommer upp i högskostandsskyddet ganska så snabbt och som har det till mitten av december
Min man har tidigare varit ganska så frisk så han har aldrig kommit upp i det. Men när han fick kronisk lymfatisk leukemi så kom han upp i det ganska snabbt då cancermediciner är dyra. När han senare gjorde en stamcellstransplantation så har det blivit ännu dyrare.
Nu betalar han ingenting då hans försäkring betalar alla medicinkostnader och läkarbesök.
#4 Men för en person som int ehar det så fett och kanske då har en låg pension, Kan det bli väldigt dyrt första gången då högkostnaden inte finns där. Vad har då denne kvar att leva på resten av månaden?

Visst är det kanske inte intressant för en del då man kan komma upp i frikort ganska snabbt. Men precis som Medde säger så är det många som inte har så mycket att röra sig med och då är det mycket pengar med 2.200 kr.
Själv kommer jag snabbt upp i frikort och visst känns det i plånboken. Då har jag sjukersättning och det är inte så fett precis.
Sen finns många pensionärer som inte har nåt över knappt då är det väldigt kännbart.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#8 Exakt vad jag säga med mitt inlägg. Huvudet på spiken mongu=)
#6 Högkostandskyddet har ganska nyligen höjts från 1800 kronor till 2200 om det är det du menar?
Vissa mediciner ingår inte i högkostandsskyddet heller. Där har det också blivit en del ändringar om jag inte har fel.
/Maria
Men man kan betala per månad. Vet ni inte det? Jag förstår mycket väl att det inte blir mycket över då man har låg pension och dyra läkemedel som ska betalas.
Dessvärre tror jag inte att alla Apotek har samma avbetalningsdeal som tidigare om jag fattat det hela rätt.
/Maria
# 12 Jaså, inte det? Men det sköttes ju centralt från Visby om jag minns rätt?
#13 är inte monopolet avskaffat och det ger därmed varje apotek rätt att göra avbetalningsdeal som dom vill?
Läste i tidningen för länge sen att nu när monopolet är borta så får många med för liten inkomst eller en betalningsanmärkning ingen avbetalning så de måste hosta upp alla pengarna på en gång.
http://www.apoteket.se/privatpersoner/kundservice/Sidor/kundservice.aspx
Här står det om olika sätt att delbetala sina mediciner.
#15 På Apoteket AB ja. Men alla de andra då?
Jag ska medge att jag har dålig koll men hört av flera personer att det strulat men jag minns inte vilket eller vilka Apotek.
/Maria
Kollade på skoj Doc Morris så jag tror att det gå på samtliga apotek.
http://docmorris.se/om-oss/kundservice/hogkostnadsskydd-och-delbetalning/
#17Payex sköter deras delbetalningsmaskineri och på deras hemsida står det en massa punkter som ger dem rätt att neka dig kredit.
Har ett svagt minne av att apoteksmonopolet inte hade så mycket krav för att ge kredit.
För att t.ex. få ett handelskonto måste du haft mer än 100 000 i årsinkomst.
Gjorde en edit efter att #18 svarat då därförr låter det inte konstigt
# 18 Alla gör kreditprövning. Har du betalningsanmärkningar så är det stopp på samliga apotek. Du får helt enkelt vända dig till socialen om du behöver få medicin.
Men sedan är ju frågan om man måste ha olika avbetalningar på vart och ett enskilt Apotek. Det kan ju variera var man handlar och om inte så är man bunden till ett enskilt ställe.
Jag har haft problem med att åka runt och ringa runt i stan för att få tag i vissa preparat då de alla har olika lager vilket är jobbigt och de har bara insyn över sitt "eget företag"
Jag tycker att det har blivit mycket sämre trots att det uppenbarligen kommit till fler Apotek.
/Maria
#18 se det nya svaret. Ändrade det lite. 
#20 pappa berättade om en väninna vars sons medicin inte är tillräckligt lönsam att ta in så en hel del apotek struntar i det.
#21 ja, sådant kan man säkert råka ut för numera. Vissa mediciner kan vara dyra att lagerföra också så att man får beställa något man kanske behöver omgående.
/Maria
#22 jag bor ju inte i sverige mera så jag har inte full koll. Vet bara hur sur pappa är på hela maskineriet som uppenbarligen inte funkar perfekt.
I Finland funkar det riktigt bra trots att alla apotek är egna företag precis som i sverige.
# 18 Det är helt riktig att 100.000 kr är en miniinkomst vilket gav mig vissa problem att få ett Medmera kort som hade kredit. Jag blev nekad då jag endast hade 97.000 kr. Jag ringde dit och förklarade situatioen, att jag äger 3 bilar, äger fastigheten själv, inte har några skulder eller några betalningsanmärkningar samt inkomster från kapital. Detta var inget de kunde kontrollera.
Jag satte mig då och skrev till dem och tog en kopia på min deklaration samt bevis på mina bilinnehav. Till slut gick jag ut och tog et foto på huset som jag bifogade ansökan och skrev att om KF inte vill ha mina pengar så finns det säkerligen någon annan som vill. Jag fick ett kort
# 20 Det är helt riktigt. Min man har haft smma problem då det gäller hans cancermediciner. Det är endast som han uttrycker det, det riktiga Apoteket som har dem
#24 Tur att det inte verkar vara något akutmedicin du behövde
/Maria
#24 wow vilket jobb du fick göra. 
På Apotekets apotek så har dom kvar det gamla delbetalningssystemet
på alla dom nya apoteken som heter både det ena och det andra så har dom alla olika delbetalningssystem och man måste fylla i ny ansökan om delbetalning och även klara av en kreditprövning och troligtvis oxå ha en inkomst
för mig betyder det att jag bara har delbetalning hos Apoteket då jag skaffade det innan jag fick betalningsanmärkningar
och mitt närmsta Apotek ligger runt 7 mil bort
visst kan man köpa medicin över nätet men då jag ofta har salvor jag behöver hämta ut så måste jag åka till Apoteket
jag är riktigt besviken på hur det blev nu när det blev nya apotek om jag inte minns fel så blev man lovad att det inte skulle bli problem med delbetalningen men jodå det blev det 
jag är dock väldigt glad över att ändå ha delbetalning då jag kommer upp i frikort på bara 3-4 månader
jag instämmer helt i oxå att det kan vara väldigt svårt att få tag i vissa mediciner och det kan bli ett helvetes letande innan man finner medicinen på något apotek…
#27 Ungefär så jag har uppfattat situatiuonen också.