Kurer mot förkylningar
Har ni bra tips på kurer och vad man kan göra mot förkylningar?
Har precis dragit på mig en förkylning, väldigt olägligt =(
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

en riktigt stark kopp kaffe gärna 2 koppar det brukade funka på mig , men nu har jag slutat med kaffe..
värm apelsin juice men den får inte koka, hacka 2 stora vitlöksklyftor mycket fint och låt dra i juicen ca 5 min och drick det. Obs det är starkt i smaken men effektivt.

Rooibosthé innehåller mkt antioxidanter
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Jag kör sådant jag tror på.
Mycket (mer än vanligt) vitlök. Gärna skivad på ostmacka, då luktar man inte så mycket vitlök. Blir bäst om man kör mackan 25-30 sekunder i micron så att det blir varm macka, eller kör den i ugnen.
Vitaminer; Juice, frukt och ibland vitamintabletter man löser upp i vatten.
Vila mycket, drick mycket.
mvh Martin

Syntetisk skit.. Totalt värdelöst..
// Emma, aka Althea
#5 Alla tycker vi olika ;) Jag äter vitamintabletter dagligen och upplever mig som piggare, mera motståndskraftig mot sjukdomar och att jag har fått bättre hy sen jag började med det :)
Jag kör först på med varma kläder, vila och varmt att dricka (tex citronte). Hjälper inte det brukar det bli värktablett och nässpray vid behov. Har hört att en halstablett upplöst i varmt vatten ska vara jättebra men har inte provat själv.
Halstabletter av typen Vicks i varmt vatten eller te rensar även näsan och inte bara halsen. Just nu kör jag en fuling (har dragit på mig den berömda "nollningsförkylningen" lagom till helgens hajk) med lite lite stroh rom för att döda bakterier i halsen. Annars kör jag med halstabletter och varmt vatten, gurglar med saltvatten och är extra noga med tandborstning osv.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Man kan lösa upp halstabletter i varm mjölk det lenar så gott.
Smörj in med Vicks salva på bröstet o ta på varmt o andas in ångorna.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Hittade den här sidan för ett tag sen, iofs handlar det väl mest om kurer för barn, men borde väl hjälpa vuxna också.
#9 Var väldigt bra tips där :) Men värst vad de hade honung i allt då.. ;)

#10 För att honung har en massa antioxidanter?
// Emma, aka Althea

prova att dricka et glas yogert varje morgon , hela höst och vintern det håller dåliga bakterier borta
#11 Förvisso, men inte så kul när man inte tycker om honung ;)
EmmaG, var ditt svar i #5 riktat till mitt #4?
Juice, frukt, vitlök, vila och dricka mycket är väl knappast syntetiskt skit? Eller bemötte du 1/6 av mitt inlägg genom att helsåga det?
Jaja, det funkar för mig i alla fall - så jag tänker fortsätta.
mvh Martin
jag brukar använda echinaforce (droppar av röd solhatt) vitlök och lite extra C-vitamin . tillräckligt med sömn och vila men också försöka komma ut och få frisk luft.
~ mayolica ~
puttar, eftersom det verkar vara aktuellt nu med alla förkylningar.
jag brukar värma mjölk, ha i timjan och fänkål i. 1 krossad vitlöksklyfta plus honung.
väldigt äckligt, men är effektivt.

min kur som blivit modifierad med åren är vatten ca 3-4dl en hel färsk citron skuren ej skalad färsk ca 6cm ingefära grovt hackad behöver ej vara skalad en färsk vitlök uppdelade behöver ej vara skalade koka ihop ordentligt och mycket av varje utom vatten till en tjock lag (minst 30 min på låg värme efter att det kokat upp) honung (eller numera sirap för min del går även utan men smakar värre) sila och tryck med en sked genom silen lätt och häll i en flaska till hälften ta sedan en liten flaska bubbelvatten 33 cl (för ph värdet) och häll i samma flaska och skruva åt korken och håll upp och ner en stund drick en klunk då och då under hela dagen.
en riktig dunderkur går att hälla i mint droppar för att skyla vitlökslukten om man nödvändigtsvis måste jobba som förkyld eller om man börjar känna en förkylning! fungerar verkligen.
om inte annat för att för att det smakar så illa att man blir frisk direkt haha
Jag läste för nån vecka sen att man ska äta en speciell färg på frukt och bär. Tex röda bär är jordgubbar osv.. men finns de någon färg man ska äta vid förkylning? :)
Zink!