Rotfylla? dra? bita ihop...
För ett tag sen så lagade jag en främre kindtand (25an) Den hade ett djupare hål och låg precis en nerv som gjorde det rätt smärtsamt.
tandläkaren jag hade la en temporär lagning för att först se om nerven drog sig tillbaka något, för att sen avgöra om de gick att rotfylla eller om det bara var att dra den.
Sen gick han i pension, så nästa gång jag åkte in (förra året) klagade jag på att den smärtade ibland. Men nej hon den nya ansåg att den såg fin ut och det nog bara var inbillning från en annan tand på motsatt sida på nedre käken som hade ett litet hål (orkade inte argumentera så ja höll tyst även om jag inte höll med)
Nu har den startat igång rejält och nu kan inte ens den bästa trycka i mig att det är inbillning för det gör ont och går inte missta sig att det är just den det handlar om.
Den har mörknat en del sen sist, lite är ju för fyllningen men ser ut som den mörkat mer sen dess också.
Det syns ju när jag ler, men samtidigt inte så galet mycket. Men frågan är om de ens är värt att rotfylla den?
Eller bara be någon dra ut de på en gång. Kan vara inbillning men känns som den sitter smått löst, på morgonen får man liksom bita ihop några gånger och den rör sig om jag trycker mot den.
Ja såklrt inte ni kan svara på till 100% men ville bara ha lite åsikter, ska ringa på måndag och be en ny tandläkare kolla men tills dess så vill man ju spekulera lite
Sök upp en annan tandläkare. Har du haft en provisorisk fyllning fram till nu eller? Vad har du för fyllning i tanden. Om man rotfyller så är det svårt att få tätt och det kan göra att bakterier sprider sig i käkbenet. Du måste gå till en tandläkare och se till att få en antibiotikakur och sedan får du se hur du vill göra med tanden. Det faktum att du har ont i tanden säger att nerven fortfarande är i livet.
Ja jag ska gå till en annan tandläkare helt klart.
litar inte på henne för fem öre efter det.
Fram tills nu har det vart provisoriskt, hon såg inte ens att det var en sån säger mycket. Men vet inte vilken sorts fyllning det är tyvärr.
Varför antibiotika?
Är nerven kvar så är ju ju nog enklast att bara dra om rotfyllning gör det svårt att få tätt också . Haft problem med tänderna hela livet så är så sjukt less, hade man haft råd hade man väl dragit allihopa och bara haft proteser. Tusen tack för ditt svar
Antibiotika behövs nog. Det är en infektion du har också. Bland annat är det därför det känns som tanden sitter löst. Jag har haft detta problem själv och gått för länge. Det var så illa så till och med en bit av benet i käket där tanden satt hade börjat blivit angripet av infektionen
# 3 Helt riktigt LeffeD.