Någon som känner igen detta?
Hej.
Jag ville bara höra vad ni tror om mina "symtom".
Jag har googlat runt lite och jag verkar inte vara helt ensam.
Det är såhär att jag brukar få tung andning. Jag brukar få det någon gång om dagen, främst på förmiddagen.
Det är som att jag inte kan dra in så mycket luft i lungorna som jag vill. Man brukar få ta någon djupt andetag/gäspa lite då och då för att försäkra sig om att man får in luft.
Detta brukar försvinna med hjälp av jobb eller motion. När jag inte tänker på det helt enkelt.
Jag dricker kaffe varje morgon. Och ibland även på kvällen.
Och jag lider även av ångest. Och just koffein kan framkalla ångest har jag hört.
Jag har även en stor sjukhusskräck. Så att så fort jag känner något med kroppen kan jag bli helt "Shit, vad ska jag göra, ska jag säga till någon, är det farligt…" osv.
Och det gör ju inte att jag mår bättre ;)
Jag tror även att jag kan lida av järnbrist. Min mamma har astma så jag har även tänkt lite på sådant.
Men egentligen tror jag att ångesten framkallar en massa saker som egentligen "inte finns" ;)
Vad tror ni?
Tacksam för svar :)
Ångest är något som liksom stress kan ge en mängd diffusa kroppsliga symtom.
Varför tror du att du har järnbrist?
Börja äta järnrik kost eller tillskott så kan du prova om du märker någon skillnad.
Numera kan man ta ett HB (blodvärdet) bara genom att sticka i fingret. Nu är inte detta riktigt detsamma som järnbrist men brukar vara det första man testar.
Har du samma symtom som din mamma? Det verkar inte vara påverkat av ansträngning i alla fall utan snarare tvärtom.
/Maria
Glömde att fråga om du äter några mediciner mot din ångest eller annat för det kan vara lättare biverkningar av något slag.
/Maria
Om du känner att du inte får luft utan att ta djupa andetag så kan det vara astma. Problemet när man har astma är att man andas in men man kan inte få ut koldioxiden dvs andas ut.
Tack för svaren :)
Jag har faktiskt inte märkt av någon sen jag skrev detta :) Inte så som förut iallafall.
Jag har en del tecken på järnbrist. Så som blekhet & trötthet t.ex.
Tog vitaminer ett tag och då blev jag genast piggare. Men sen har jag haft lite uppehåll.
Min syster hade även järnbrist när hon var yngre så det kanske går lite i släkten ;)
Jag äter inga mediciner eller liknande mot ångest.