Spelmissbruk sjukdom
Härde på nyheterna att spelberoende ska hamna i samma kategori som drogberoende och alkoholberoende. Det vill säga att det ska klassificeras som sjukdom.
2% av befolkningen räknas som spelberoende jämfört med 4% som är alkoholberoende.
Häri ligger givetvis ett stort mörkertal.
Vad tycker ni om detta?
/Maria
Jag tycker det är löjligt. Anser inte att det är en sjukdom.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Då det går överstyr så blir ju spelandet som en drog. När det gått så långt anser jag att det är en sjukdom precis som alkohol och andra droger.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag tycker nog det är på tiden att detta klassas som sjukdom liksom alkoholen.
Dessa människor har ett litet helvete när de blir så "besatta" eller hur man ska uttrycka sig och klarar ofta inte att själv sluta utan behöver hjälp. Det är som med allt annat missbruk att det drabbar även nästående och familj.
Så länge samhället "bjuder" människor att spela (Svenska spel och annat) så får man också ta konsekvenserna av detta.
Precis som rökare numera kan få hjälp. Staten säljer tobak via Tobaksmonopolet och i andra änden så driver sjukvården hjälp för avvänjning.
Det blir ungefär samma sak.
Statliga Systembolaget säljer alkohol och vården behandlar alkoholister.
/Maria
Jag tycker det är faktikst bra, då jag har en väninna som fastande i spelet. Vet inte hur många gånger vi försökt vara stöd, hjälp ja allt som kan tänkas. Till slut fanns varken hem, maken eller något kvar. Hon fick en plats på ett behandlingshem nära Kolmården. Vilket var hennes räddning i livet, för att behålla livet. Jag har även jobbat på Solvalla i många år och sett på nära håll många äktenskap och liv försvinna.. Så jag tycker det är bra. Men kan nog säga att hade jag inte sett mycket på nära håll hade jag exakt sagt som #1 Det är jag helt hundra på.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag tycker också att det är jättebra. Svåra spelmissbrukare behöver verkligen hjälp.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.