Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 6394 ggr
[Fröken P]
0

ac eller luftrenare?

solen värmer huset ordentligt och de andra två hemma, vill ha en ac. men jag vill nog ha en större luftrenare istället för att få friskare luft. gillar inte kyla, för luftvägarna. men frågan är:

vad skulle du ha valt för anläggning, ac eller luftrenare?

Karmatarerskanise
0

Jag hade valt en AC. Men jag har ju inga problem med luftvägarna heller.

Maria
0

Säger som Hera.

/Maria

[Vargöga]
0

Skulle välja en luftrenare. Gillar inte heller den kyla som ac avger.

[Fröken P]
0

jag har en liten luftrenare i köket, jag tycker den är helt ok, och sen gäller det ju att använda persienner för att stänga ute värmen.

[Vargöga]
0

I min lägenhet vet jag inte hur varmt det blir då jag flyttade hit i december. I huset jag bodde förut blev jättevarm.

[Fröken P]
0

ja nu har de köpt hem en ac i alla fall, så det här ska bli intressant. första intrycket är att den låter högt.. men jag ska väl ge mig på den och testa lite sen Flört

Karmatarerskanise
0

#6 Glöm inte berätta hur det går :)

[Fröken P]
0

Ja, det var inte lätt att förstå sig på manualen måste jag säga, mycket tecknade bilder, och jag fattade nada helt enkelt. Men den brummade på emellanåt med kalluft, men jag är inte imponetad av den. Ännu i alla fall ;) Får återkomma när (om) jag fått ordning på den.

Maria
1

Egentligen är det ju inget val när jag tänker närmare efter för det är ju två helt olika apparater med två helt olika syften.

/Maria

[Fröken P]
0

visst är det olika apparater, därav trådfrågan..

Maria
1

Det mest ultimata är väl att ha bådadera.

/Maria

Ruzicka
0

Om man tittar på priset då - vad kostar en AC i förhållande till en luftrenare? Och känns det verkligen svalare i ett rum med ren luft..?

Jag frågar eftersom jag funderar på exakt samma sak just nu. ^^

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

[Fröken P]
0

De kostar nog lika mycket ungefär. Jag är inte ett dugg impad av ac:n, den för oväsen och jag tycker att en vanlig fläkt gör jobbet bättre ;) Tror att de skulle åka och byta den till en lite större idag, men jag använder inte den, när jag är själv, det blir fläkt och lilla luftrenaren.

Karmatarerskanise
0

#13 Oj. Själv gillar jag inte fläkt eftersom det blir ett sådant drag.
AC kyler ju ner hela rummet så det är super för mig :)

Hoppas du hitttar en bra luftrenare :)

[Fröken P]
0

#14  jag riktar fläkten åt ett annat håll, så det cirkulerar ändå utan att det drar på mig, jag gillar inte heller direkt flås på mig Flört

det verkar som om det blir en ac i alla fall, jag får inte alltid som jag vill, men jag kör med min lilla luftrenare, och gör som  jag vill när jag är ensam hemma! Cool

är väldigt sugen på en electrolux luftrenare, den kostar ca 3200 kr, men jag får väl önska mig en sån i vinter när jag fyller år, för nu har jag en massa tandläkarbesök som äter upp min plånbok Obestämd

Karmatarerskanise
0

#15 Tandläkaren är inte rolig den.

[Fröken P]
0

Nej, det blir så dyrt när nötterna går sönder och det blir hål jämt och ständigt, men vad gör man.. Bara att betala och se glad ut, för jag tänker inte undvika tandläkaren för kostnadens skull, då får jag dra in på en massa annat istället. Men nu är jag ot ;)

hus-musen
1

Luftrenare faktiskt om du har barn eller känsliga medlemmar i familjen.
En AC sprider bakterier och virus runt sig och kan även sprida mögel fast man rengör den noggrant. Det gör inte luftrenaren. 
Finns ju faktiskt maskiner som kombinerar de två, en sån skulle jag vilja ha! Men ligger lite över min prisklass :(

Qui dormit, non peccat

[Fröken P]
0

vi returnerade ac:n idag, tydligen var den inte som de hade hoppats (glad för det är jag), nu väntar vi på att en electrolux luftrenare ska komma in på elgigantens lager, så ska vi beställa en sån istället. Flört

Ruzicka
0

Vad var det som inte var som de hoppades med ACn? ^^

[Fröken P]
0

Den motsvarade inte förväntningarna helt enkelt. Men nu så blir det en luftrenare, det är bestämt! ;)

Ruzicka
0

Okej. Då hoppas jag att den funkar bättre. ^^

[Fröken P]
0

ja, det hoppas jag med, bara vi får tag på en Flört

[Fröken P]
1

nu har vi beställt en luftrenare, (inte på elgiganten, men på tretti.se) och jag hoppas att vi har den inom en vecka. fortsättning följer.. Glad

Karmatarerskanise
0

Hoppas ni blir nöjda!

[Fröken P]
0

#25  ja tack, det hoppas jag med! Cool har ju en liten i köket, och jag tycker att den är till stor hjälp, vad ska då inte en stor göra för nytta? Flört

Maria
1

Vi har haft en joniseringsapparat.  Jag har ingen aning om hur det fungerar men det var totalt luktfritt inne.

Sedan har vi haft luftfuktare vilket jag har gillat som gett ut små ångor av vatten.

Numera så har vi bara en golvfläkt när det är som varmast.

Däremot har vi haft luftrenare på vissa sjukhusavdelningar jag jobbat på fast det var länge sedan. Vi använde dessa när någon hade sår som luktade mycket.

/Maria

[Fröken P]
0

#27  min lilla har jonisator, så det blir lite friskare luft, dock inte luktfritt då jag har den i köket. dessutom så använder jag den på vintern då min ena katt lätt blir statisk. luftfuktare låter härligt, men med min astma så vill jag inte ha någon sådan.

hjälpte luftrenaren mot de dåliga lukterna?

Maria
0

På sjukhuset så gjorde den nytta. Jag kan inte säga exakt vad det var för apparater för vi kallade dem bara "luftrenare"

Jag minns att de lät lite mycket men gjorde underverk. Detta var ganska stora apparater och det var på 80-talet så det har väl utvecklats.

/Maria

[Fröken P]
0

jag skulle ha behövt en bra luftrenare i vintras då jag inte mådde bra i magen innan jag visste att jag är mjölkkänslig Skrattande vad jag har läst av recensioner, så drar denna electrolux luftrenare igång när den känner av dofter, både bra och dåliga. ska bli kul att se om det fungerar när ungdomarna använder parfym.

Elshira
0

Faktiskt så har Julas luftrenare fått bra betyg. Vet flera med katter och råttor som använder sig av den (läst här på ifokus) och det finns många nöjda köpare om man letar lite på internet.

De är ju ganska billiga jämfört med många andra =)

Ska man köpa AC så är det nog de "rikiga" som gäller, sådana som sitter på väggen med fläkt på utsidan. Kostar 5-10 000 beroende på modell ungefär.

Hakuna matata!

[Fröken P]
0

#31  ja jag tror också att "riktiga" ac är det bästa.

vad gäller luftrenare så får det kosta om det är bra kvalitet, har inte så bra erfarenhet av julas prylar faktiskt.

[Fröken P]
0

den där electroluxen (z9124)verkar vara en populär modell, den har varit slutsåld och slut på lager, men enligt leveransstatus så ska tretti.se få in den, den 14/6 och jag hoppas att det stämmer. oj vad jag längtar efter den! Flört

[Fröken P]
0

jaha, igår fick jag mail om att den skulle inkomma på företagets lager, och sen skickas, idag på leveransstatus står det att den inkommer den 25:e.. jag beställde den 29/5, så jag går i väntans tider, och den börjar bli lång nu..Obestämd

[Fröken P]
2

nu har jag fått hem apparaten, den är svart och pianoblank Flört väldigt enkel att använda och lättläst manual, sånt gillas! inte alls samma oljud som ac:n, jag återkommer om några dagar om hur den fungerat om någon är nyfiken Cool

[Fröken P]
0

jag är väldigt nöjd med luftrenaren. den är väldigt tyst i tyst-läget och på auto-läget så är den inte högljudd heller precis. Men.. om jag knallar förbi den och har nysprayat hår (oparfymerat), då drar den igång fläkten på det högsta! har testat med andra produkter med och den drar igång då med. det är toppen med doftsensor på den. jag har fräsch luft i rummet nu, och jag har faktiskt ingenting att klaga på. jo förresten, det hade varit behändigt med små hjul på den, men den är så lätt att den går bra att bära iväg till andra rum om man vill alternera.

så denna rekommenderar jag faktiskt! Cool

[Fröken P]
0

kikade på filtret igår och det hade fastnat en hel del katthår där, så den gör sitt jobb i alla fall, och jag är fortfarande nöjd med apparaten!

[Woozy]
0

Har inte läst alla inlägg, men en ny AC skall ha filter för luften oxå.

Man kan väl säga att man får det man betalar för.

Men en AC drar väldans mkt mer ström än en luftrenare.