Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 4587 ggr
[Ai-chan]
2012-07-05 18:04
0

Blåmärken & födelsemärken

Har den senaste åren fått allt flera födelsemärken och jag får väldigt lätt blåmärken, och ibland så känns det som att blåmärken bara dyker upp ändå.

Saknar kroppen något? Kanske nå vitamin eller något?

Kanske har med åldern att göra med? (26år)

Plus att jag tappar hemskt med hår.

Maria
2012-07-05 18:15
0

Födelsemärken är inte ovnligt att det dyker upp fler ju äldre man blir men ser de konstiga ut, ändrar form och färg eller börjar blöda/klia så ska man undersöka sig.

Blåmärken kan bero på mycket så det är svårt att svara på.

Tappar du mer hår än vad du har gjort tidigare? Har du blivit tunnhårig?

Det är ändå ganska normalt att tappa en del hår men det ska ju givetvis vara inom normalgränsen.

Käner du att du är orolig för alla de här symtomen så ska du givetvis söka vård och kolla upp om du har någon brist av något slag.

/Maria

walter
2012-07-06 04:49
0

Först så tycker jag att du ska gå till vårdcentralen och be att dom tar prov för att verkligen säkerställa om det ev är någon vitaminbrist eller något annat.

Andra tankar. Äter du någon medicin. Är väl acetylsalisyr-mediciner som kan göra att man lättare får blåmärken då ASA gör att man lättare blöder.

Samma när det gäller håret kolla ev mediciner om dom kan ge håravfall som biverkning. Finns tex ett medicinskt schampo som heter fungeral (som man köper på apoteket) som har det som biverkning, men finns ju annan medicin som kanske kan ge det. Men också som #1 säger så tappar man hår även normalt sett, dock ska det inte vara mängder.

Har för mig, men väldigt osäker att brist på någon vitamin även kan ge håravfall, men som sagt osäker.

När det gäller födelsemärken har jag ingen aning.

hej

signemo
2012-07-09 19:42
0

Tänkte just fråga om du kanske tar huvudvärks eller andra värktabletter med acetylsalisyra. Jag gjorde det för huvudvärk för många år sen. Fick blåmärken hur lätt som helst.  Så tar du sådan rablett. Byt till annan. Hör med läkare'

Var rädda om varandra