Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: nya-rön
Läst 3085 ggr
Maria
0

Förebygga cancer

Man kan med små medel kanske minska cancerantalet med nyttigare levnadsvanor.

Länk

/Maria

[Thiah]
0

Jag har lite problem med alla dessa förebygg, motverka (sätt in namnet på valfri sjukdom). Tänker jag på alla förbud, råd och liknande så kommer jag garanterat bli sjuk.

Jag tror på att äta allt med måtta och sen leva livet fullt ut. Skrattande

Halvdansken
0

Problemet är väl att många av råden spretar på olika håll.

Rökning är ju alla överens om, men alkohol kan i måttliga mängder vara bra. Och hur är det nu med socker/kolhydrater?
Frukt? Är det bra eller dåligt (finns forskning som visa att cancerceller växter fortare i fruktsocker än andra sockerarter).
Fibrer? Skyddar det magen eller är det en av orsakerna till IBS?
Är mättat fett hälsosamt eller geggar det till blodkärlen? Är kolestorol en orsak till problem, eller ett symptom på problem?

Min inställning är att hålla nere på socker och ha hyfsad koll på E-nummer och annat som tillsätts maten. Försöker att själv  laga mat och använda så "rena" ingredienser som möjligt. Margarin är portförbjudet.

Men det är ju en ren djungel. Och vem f*n har tid och ork att sätta sig in i precis allting?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
1

Fast här var det inga direkta dieter man rekommenderar utan mer sunt förnuft.

Varannan svensk vet exempelvis inte att både hög vikt och hög alkoholkonsumtion påverkar risken att drabbas.

Det är ju ganska illa om det är så.

/Maria

Halvdansken
0

Ja jag vet, jag drog iväg lite där.   Skäms

Men det kan ju hända att folk förknippar hög vikt med diabetes, och alkohol med andra problem - men kanske inte just cancer.

Jag tror att kosten har en enorm inverkan på hälsan och att det forskas för lite på det området överhuvudtaget.

Maria
0

#4 Jag tror som du. Dessutom så har vi en påverkan utifrån på ett helt annat sätt med ökad industrialism, bilkörning och andra ämnen som människokroppen inte varit utsatt för tidigare.

Visserligen är cancer ingen ny sjukdom men vårt leverne i stort påverkar med all säkerhet.

/Maria

Halvdansken
0

Nu blir det aningan OT, men det är en sak som jag funderat på.
Jag använder inte shampoo i håret, och har inte gjort på flera år (bara sköljer med vatten när jag duschar). Ja, jag vet att jag är konstig, strunta nu i det.

Vi bor ute på landet och förr jobbade jag utanför Köpenhamn, men så bytte jag arbetsplats för ett par månader sen till en plats mitt inne i stan. Jag kan tydligt märka på håret att det blir alldeles konstigt. Klibbigt, fett, smutigt. Har varit tvungen att gå tillbaka till att shamponera det.

Givetvis påverkar det ju lungor och hud och annat också, det är bara tydligare med hår. Men det fick mig helt klart att tänka på vad man utsätter sig för. Öppnar vi fönsterna på jobb så vräker det in med dåligheter från en stor genomfartsled 10 meter utanför. Det kan inte vara bra.

Maria
0

#6 Ja, sådant påverkar med all säkerhet mer än vad man vill veta.Obestämd

/Maria