Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1846 ggr
Maria
0

Ny MR hjärna

Så nu har jag fått en ny tid till Magnetkameraröntgen av hjärnan 19/7.

Jag undrar hur många gånger jag gjort det nu?

Det hela började 2005 och jag tappade räkningen efter 12:e gången men kan tänka mig att det är ett 20 tal gånger. Minst 3 gånger om året i alla fall.

Har ni andra gjort MR?

Många tycker utrymmet är ganska klaustrofobiskt men jag brukar somna varje gång och det tar ungefär 30-40 minuter.

/Maria

Karmatarerskanise
0

Har aldrig gjort det, men min mamma har. Hon får ta lugnande, annaars får hon panik.

Hoppas det fortfarande ser bra ut.

[Fröken P]
0

jag har gjort det två gånger. andra gången blundade jag när jag åkte in, och det skulle jag inte ha gjort, då fick jag lite panik faktiskt. annars är det jobbigt att ligga still, speciellt om man ligger obekvämt och det gör ont, som när jag röntgade min axel, då var jag tvungen att ha armen intill kroppen och jag led..

Maria
0

Ska iväg och ta Kreatininprov idag för kontrastvätskan de ger vid röntgen kan belasta njurarna så man brukar få ta ett sådant prov senast en vecka innan så det ska nog gå bra idag (hoppas jag) så det inte är för tidigt bara…

/Maria

Karmatarerskanise
0

#3Vad visar ett sådant prov? kreatinin provet.

Maria
0

#4 Det är njurvärden.

Kontrastvätskan kan påverka njurarna så man vill bara kolla att de är OK innan. Många mediciner påverkar ju njurarna så det är för att vara på den säkra sidan.

/Maria

IaMiaMaria
0

Jag har gjort MRT fyra gånger, tre på huvudet och en på handleden. När jag röntgade handleden gick det bra, men värre med huvudet tycker jag, då får de ge mig lugnande innan för annars jagar jag upp mig och börjar må illa då jag ligger där inne och det är ju inte så roligt!

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Karmatarerskanise
0

#5 Okey :)

mongu
0

Jag har gjort MR på ländryggen och tyckte inte det var otäckt att åka in i tunneln. Värre var att ligga stilla då min rygg värkte så eländigt då.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Vargöga]
0

Har gjort detta två gånger och båda gångerna har jag fått vara utanför med huvudet. Vet inte hur jag skulle klara a att lägga så där med huvudet inne i ett trångt utrymme.