Uttorkad hela tiden?
Har så länge jag kan minnas "alltid" varit törstig. Jag dricker nog åtminstonde 2 liter om dagen (ofta mer) som rekomenderat, plus en halvliter om natten, och ändå är jag alltid så himla törstig. Tungan känns torr och sträv, och jag har envisa beläggningar på den (symptom på uttorkning). Kissar normalt, och har inte diabetes så vitt jag vet då jag testats regelbundet då mamma är diabetiker.
Funderar på om man kan vara "kroniskt" uttorkad? Eller är det så att jag måste börja äta mer salt för att bind vätskan?
Vet att i perioder av ångest så blir jag verkligen snustorr i munnen, men nu så är jag ju ångestfri, även om jag sover lite krasst och avskyr mitt jobb. Men det är ju inte riktigt samma sak ändå..
jag tycker mer det låter som du har problem med att du är torr i munnen
istället för att dricka så mycket så kan du prova att köpa tabletter på Apoteket som kan lindra till exempel Xerodent
Kissar du normalt och dricker den mängd du gör så lär du inte vara uttorkad och uppenbarligen verkar ditt blodsocker ligga normalt.
Du kan ju söka dig till vårdcentralen för att kolla långtidsvärdet på ditt socker (HBA1c)
Äter du andra mediciner?
Vissa biverkningar kan ju vara muntorrhet bland annat och då vill man gärna dricka mer.
Beläggningar på tungan kan vara svamp också.
Det låter som om ett besök på VC borde vara bra så att du får kollat dina värden.
/Maria
Kissar du ur dig det du dricker, vilkan färg har din urin, ljust gul, normalfärgad gul eller mörk gul?
Du kanske har någon vitamin/mineralbrist, som kroppen vill ha, men vet inte riktigt från vad…
Äter du salivstimulerande tabletter (köps på apotek.)
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Käkar inga andra mediciner nä.. Vad säger långtidsvärdet på blodsockret?
Har tänkt masa mig dit, men jobbar så dumma tider att det är svårt att planera in ett besök så tänkte att det kanske finns något "uppenbart" man kan göra fram till dess :)
Tar du ett vanligt blodsocker så talar det om ditt värde just i den stunden medan HBA1c mäter hur det har varit en tid tillbaka. Du får alltså ett slags medelvärde för den sista tiden.
/Maria
Det är svårt att göra något uppenbart när man inte riktigt vet vad som är felet.
Själv har jag alltid varit en törstig typ och dricker mängder med vatten dagligen och även på natten när jag går upp.
Jag vaknar törstig och dricker alltid ett stort glas vatten det första på morgonen. Jag kissar normalt och förmodligen så är jag sådan till naturen.
Däremot har jag i perioder varit riktigt uttorkad och legat inne flera gånger för detta och då har jag antingen kräkts mycket eller haft diareér eller bådadelarna och då förlorar man mycket vätska.
/Maria