Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 6664 ggr
lisabengtsson
2012-06-11 21:52
0

födelsemärke

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har inte en blekaste aning om detta är rätt ställe i ifokus som jag ska ta upp detta men jag testar!

Jag har tyvär INGEN erfarenhet av födelsemärken men har ett på ögonlocket. Funderar starkt på att ta bort de om några år men den stora frågan är VART ska man göra operationen? Vill helst ha svar från sånna som gjort operationer på de stället ni rekomenderar. Tyvär så är det nog ingen som haft ett födelsemärke på ögat och sedan tagit bort det..(?)

För vet många kliniker som är bra osv. men OM jag nu ska göra en borttagning i framtiden så ska de bli riktigt och noggrant eftersom de sitter i ansiktet.

Maria
2012-06-11 21:54
0

Det ser ut att vara ett ganska stort märke och du borde få en remiss eller söka dig direkt till en plastkirurg. De brukar vara duktiga på liknande problem.

/Maria

lisabengtsson
2012-06-11 22:05
0

Okej.

Men vet du någon klinink i svergie som är riktigt riktgt duktiga och har jobbat med de dom gör länge? För är jätterädd att det skulle bli fult eller att jag får blinkstörningar eller något liknande..

Maria
2012-06-11 22:11
0

Tyvärr gör jag inte det men jag skulle rekommendera de större sjukhusens plastkirurgiska avdelningar och inte någon privatklinik.

Då behöver du heller inte betala själv vilket du får göra om du söker en privatklinik.

Du får ju alltid prata och diskutera risker och fördelar med en kirurg innan ingreppet och de är duktiga på att bedömma resultatet.

/Maria

lisabengtsson
2012-06-11 22:14
0

Okej tack så mycket!

Vet att det inte är bra att färska ärr inte ska kontaktas med solsken men när är bäst att göra operationen, på sommaren eller vintern?

Maria
2012-06-11 22:23
0

I början så kommer du ha någon form av omläggning och du ska skydda ärret ganska lång tid så jag tror egentligen inte det spelar så stor roll. Du kan ju alltid ha keps eller solglasögon.

Men det är sådant som läkarna också bedömer.

Ibland bleker man med laser men det beror alldeles på djupet av märket och detta kanske är för nära ögat. Jag har ingen aning utan bara gissar.

/Maria

lisabengtsson
2012-06-11 22:26
0

okej tack!