Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 15316 ggr
sanpire
8

hudcancer?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte nyss att två av mina leverfläckar ser ut på detta viset och är givetvis rädd för att det är hudcancer jag fått.

Jag har solat i ett hemma solarium men också utomhus

[Besan]
1

Ring hälsocentralen imorgon bitti! Konstiga leverfläckar ska alltid kollas upp. Du lär nog få tid samma dag!

sanpire
0

ja ska traska in på hälsocentralen imorgon och kolla tid :)

Karmatarerskanise
0

Vet inte riktigt hur det kan se ut. Men bra att du ska kolla upp det. Det ska man som sagt alltid göra.

Tessen
0

Det är inte helt positivt om dom är oregelbundna, ändrar färg eller ändrar storlek. Dock ser det ut som du kliat dig på den eller något så det blivit en sårskorpa. Men tycker absolut att du ska kolla upp det för solning ska man vara försiktig med och hudcancer blir bara allt vanligare.

/T

sanpire
0

#4 så kan det absolut vara, men blev orolig för två av mina leverfläckar har fått en mörkare skorpa. Hoppas på att det är som du säger  och ska redan imorgon kolla om det finns tid :)

Tessen
0

#5 Ja det är ju bättre att kolla upp en gång för mycket! Men du kan mycket väl ha kliat dig i sömnen nu när det är varmt och kan bli svettigt och börja klia på kroppen på nätterna och det är väldigt ytliga blodkärl i leverfläckar oftast så det är inte så svårt att riva hål på dom, speciellt inte om dom sticker ut lite sådär.

Jag har en liten som sticker ut lite på halsen som är mycket ljusare iofs(men min hud är även kritvit och nästan genomskinlig för varenda blodåder syns i armarna och jag har inte mkt pigment i kroppen) men jag har en viss förmåga att riva hål på den i sömnen ibland, framförallt på sommaren när det blir varmt och klibbigt.

Men som man säger på engelska, Better safe than sorry! Så försök få en tid att kolla upp dom så snart som går så att du vet säkert hur det ligger till och förhoppningsvis slipper oroa dig! :)

/T

[Besan]
0

TS, uppdatera gärna om du vill om hur det har gått, lycka till!

plutopellis
1

Hm, ser inte alls ut som malignt melanom eller balsaliom men helt klart ska man kolla upp om man är orolig! Dina fläckar ser ut som vanliga benigna naevus Glad men som sagt, man kan aldrig veta förän man tagit bort dom och skickat till patologen (där jag jobbar Flört). Lycka till!

mongu
1

Det är omöjligt att uttala sig om ifall det är ofarliga eller farliga fläckar du har. Oavsett om man jobbar på patolog eller som läkare eller vad det nu kan va.

Bäst är att du söker läkare som får bedöma. Vore mycket tråkigt om man i ett svar skriver att det är ofarligt och det sen inte skulle vara det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Tessen
0

Min kusin fick en stor leverfläck bortopererad som satt precis nedanför armhålan, det var väl stort som 2 eller 3st 5kronor, oregelbundet i formen, färgen ändrades och leverfläcken växte under lång tid. Men det var absolut ingen fara med den sen när den udersöktes, men hon var glad att hon lät den opereras bort för säkerhets skull.

/T

plutopellis
0

Jag sa även att man aldrig kan veta utan att den ska kollas upp ;)