Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: sjukdom-ohälsa
Läst 4186 ggr
Rafflan
5

Opererat bort halsmandlarna, Äta?

Ska göra det pga allvarligt problem med ont i halsen + feber i sammband med detta ofta…
Ska göra det imorgon.

Börjar bolla med vad man kan äta för nåt?

Först lär det ju bara bli glass, sen typ youghurt och kräm, men vad finns det med för mjukt/flyttande man kan äta? :P

Maria
0

Det finns ju en hel del olika näringsdrycker och du kanske kommer i kontakt med någon dietist efter operationen. De brukar vara duktiga på att rekommendera rätt kost.

/Maria

Karmatarerskanise
0

HUr gick det?

Rafflan
0

Haha hemskt :P

Direkt när jag vakna upp hade jag jätte ont i halsen, gjorde t.o.m ont att andas + frös så jag skacka. Fick smärtlindring i kanylen + varm filt och började efter en stund må ganska bra, var jätte trött så la mig och slumra. Sen börajde det närma sig att åka hem och jag började må sämre igen, blev så dålig så dem funderade på att behålla mig över natten, men med 2 vilo pauser lyckades vi ta mig till bilen så jag kunde ligga ner i bilen och vila hela vägen hem. Väl hemma mådde jag dåligt och var helt slut så däckade direkt.

Haft alarm på klockan inatt då jag ska ta 3 olika smärtstilande enligt schema dygnet runt. Så imorse var det inte så farligt, hade jätte ont i halsen men kunde andas och svälja saliv + vatten. Och tack vare isglass så har jag inte så ont längre :)

Dock gör den ena smärtlindringen att jag blir yr och mår illa så vill inte äta, och är fortfarande väldigt trött så orkar inte gå mer än till toan och tillbaka…

Lite kul också då en sköterska kommentera "Men hon ser väldigt blek ut?"
och den andre sköterskan svara "så har hon sett ut hela tiden" XD

Karmatarerskanise
0

Bra att det gick bra. Tyvärr går det inte att komma undan smärta efter ett ingrepp. Hoppas det läker fort så du kan äta mat och slipper medicinen :)

Rafflan
0

#4 maten kan jag klara mig utan i några dagar och leva på typ youghurt. Dock jobbigt att må så dåligt att man är sängliggande :(

Karmatarerskanise
0

Förstår det!

Rafflan
0

Går inge bra för mig, mår riktigt dåligt, kan äta typ 2 skedar youghurt den mår jag jätte illa :(

Allt smakar äckligt, håller på att bli tokig, vill ju bara äta mig mätt och må bra liksom :(

Ladydragon
0

7# försök att ha lite tålamod du har genomgått en operation och det tar lite tid innan det läker och du mår som vanligt igen

kanske ska du ta det lilla lugna med maten och istället försöka få i dig dricka helst lite sött saft eller läsk så du får lite energi oxå

tror råden efter såna operationer är att glass och kalla drycker lindrar lite och gör att du mår bättre

Karmatarerskanise
1

KAnske skulle du köpa hem näringsdryck. Man mår ju inte bättre utan energi direkt :(

Frida
0

Testa att dricka ljumen grönsaksbuljong istället för yoghurt. Mer näring och mycket vätska ger lite mer mättnadskänsla även om det inte är samma som när en ätit riktig mat. Buljongen var det som fick mig att hålla modet uppe efter att jag opererade bort mina halsmandla eftersom det ger energi också. Att varva varma och kalla drycker är också bra för smärtlindring i halsen.

Sen är mitt tips att inte bara ligga i sängen även om du mår dåligt. Gå upp på morgonen, duscha och ta på rena fräscha kläder. Om du sedan hamnar i sängen igen eller blir liggandes på soffan gör egentligen detsamma. Men försök att sitta upp eller halvsitta och göra något, läsa eller titta på film tex. Att bara ligga och "sova" tar mer energi än vad det ger. Speciellt nu när det gått några dagar efter att du opererades.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft