Lååång väntan
Var på vårdcentralen igår och jag hade tid 11:30 och var där ca 11:20 När jag kommer in så sitter det en man i 66-års åldern på en stol och halvsover. Jag sätter mej med en tidning. Mannen vaknar till och säger någonting i stil med
-Oj oj oj, vad det här tar tid!
-Jasså? Säger jag. Hur länge har du väntat då?
-En timme!
-Hoppsan, det var en stund det. När hade du tid då?
-11:30
-Klockan är 11:27 nu, säger jag.
-Om dom går på lunch nu då jälvar…
-Men du har ju inte tid förrän om några minuter.
- Vilken jävla tid det tar.
Osv osv
Något parafraserat, men ändock…
Mannen vandrar iväg i gångarna och jag går in till min läkare 11:30.
Han skulle till en annan läkare än mej så jag tog inte hans tid i alla fall.
Hur som helst så kan ju detta vara en orsak till att vissa tycker att de får vänta länge på vård. De räknar in tiden FÖRE tiden som de har tid också…
Haha, jag tror du har rätt där.
Jag hade en studiepatient på vår mottagning för ett tag sedan och jag hade beställt taxi en halvtimma innan besökstiden.
Jag hade missat att hen bodde ganska nära så resan hade bara tagit 10 minuter så hen hade fått vänta i hela 20 minuter
fastän jag ropade upp namnet exakt kl 10.00 som var bokat.
Felet var ju i och för sig mitt men taxiresan bjöd vi på så då kan man väl vänta en liten stund kan man tycka.
/Maria
jag har inte varit med om att någon räknar in tiden före och tycker att de fått vänta. däremot att tålamodet tryter om man får vänta tio minuter över tiden.. i ditt exempel ts, så kan det ju har varit så att mannen ifråga har problem med hälsan, som gör att tidsbegreppet kanske inte är så bra, eller något annat. så tänker jag ialla fall 
Mtralis, jag gillar din uppskattning av mannens ålder.
En man i 66 års åldern
/Maria
Så surt för mannen ifråga.
Jag är sådan där som hellre tar och kommer en tjugo minuter för tidigt, i stället för 30 sekunder för sent.
Läste i en blogg någonstans att personen i fråga hade besökt akuten för att få ett litet sår omsett och så gnällde h*n för att h*n fått vänta fyra timmar, för där hade kommit en massa äldre patienter med ambulans…
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
#4 Jag är likadan.
Kommer alltid i god tid. Väntar hellre för länge.
Sist jag var på akuten med remiss från neurologen så tog det 10 timmar.
Inget att pipa om egentligen då det kom in en massa traumafall som trafikolyckor och liknande och mitt problem var ökad huvudvärk så att de sulle göra en akutröntgen på hjärnan. Så det var ju inte akut i den bemärkelsen.
/Maria
Då har jag väl haft tur, för nu när jag varit på akuten har jag snabbt blivit inkallad och undersökningarna satt igång, men sedan har det väl tagit lite tid för svaren att komma
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Det är säkerligen olika. Jag har varit där och fått träffa läkare nästan omgående också.
De flesta gånger har jag blivit inlagd och det har gått smidigt.
Jag har ju själv praktiserat på akuten och vet att det är omöjligt att förutsäga dagen beroende på vad som händer.
På Sahlgrenska och de flesta andra ställen har de ett prioriteringssystem (som jag alltid glömmer namnet på).
Men visst märker man hur otåliga vissa är och de går t.om hem igen och då kan man ju ifrågasätta hur akut det är egentligen.
/Maria

Triage heter det
Dom tar in patienten och bedömer om det är i behov att tas om hand direkt eller kan vänta.
Var med min sonhustru för nåt år sen då hon blivit hundbiten i handen. Hon hade domningar i fingrarna så därför blev det akuten och inte jourcentralen. Det fanns ju risk för att hon var i behov av handkirurgi.
I alla fall så blev ju hon inte bedömd som akut utan fick vänta ett bra tag. Hon jobbar dessutom på akuten så på sätt och vis är det väl bra att se att personalen inte får gå före.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Haha, ja Triage är det. Ska försöka komma ihåg det, om det går.
Ja, precis, många tror ju att vårdpersonal har en gräddfil men så är det inte.
Vi har en på mitt jobb som fick bröstcancer (hon är själv överläkare och docent) men fick vänta modiga tre veckor för operation och det var en aggressiv variant hon hade.
/Maria