Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 2711 ggr
[Fröken P]
0

Öl nyttigare än juice?

Öl är att föredra ur kalorisynpunkt:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14920532.ab

Maria
0

Det finns bara en bra mening i hela den artikeln tycker jag och det är: Bästa törstsläckaren är ändå vatten. Ingen kan konkurrera om ett kalorisnålare alternativ.

Här är det inte fråga om nyttighet utan handlar enbart om antal kalorier per deciliter.

/Maria

Fridaaaa
0

Nej det tror jag inte på alls :)
Man ser ju klar skillnad på dem som dricker mycket öl och dem som dricker mycket jucie :)
Öl sätter sig på magen om man dricker mkt sånt ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Fröken P]
0

#2  det kanske beror på att när man dricker öl, så dricker man mycket mer än juice?

har du möjlighet att jämföra några som dricker lika mängder öl och juice?

öl dricks ofta litervis, men inte andra drycker, förutom vatten då kanske Cool

Fridaaaa
0

#3 Beror ju på, jag kan dricka en hel del jucie när jag sätter igång, har flera såna perioder:P

[Fröken P]
0

#4  sen kan man ju kanske inte heller veta om ölmagar man ser är just ölmagar.. det kan vara så mycket annat gott de har stoppat i sig Flört

har en här hemma med ölmage, men det är ändå inte öl som orsakat det, utan det är ett uttryck bara.

men för att återgå till tråden, jag tror och tycker att öl är både godare och nyttigare än juice. den enda juice som är god är den som färskpressas.

gör man egna smoothies och drinkar hemma, så blir det ju nyttigare än köpedrycker.

Fridaaaa
0

Jag tror mycket handlar om gener också :)

[Fröken P]
0

#6  hur då menar du?

Fridaaaa
0

Givetvis försvann text igen, dumma iFokus :/

#7 Jo, menade vart på kroppen man lägger på sig och hur mycket man lägger på sig av olika mat och drycker :)

[Fröken P]
0

#8  jo givetvis är det individuellt med ämnesomsättning och en del lägger på sig bara genom att titta på något, medan andra kan vräka i sig.

Gittan
2

Jag tror man blir tjock av både öl och juice i långa loppet. När det gäller vilket som är nyttigast så är det nog juicen med sina vtaminer

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Elshira
1

Om man ska räkna kalorier så är det ju nästan det samma i läsk som i juice. Coca Cola och apelsinjuice innehåller ungefär lika mycket vardera, bortsett från att juicen har lite vitaminer också. Så att säga "det är drycker som gör en fet" är ju lite missvisande.

När man dricker öl dricker man ju (som kille) oftast 2-4 liter på en kväll om man ska bli lite mer än "salongsberusad", vilket antagligen är mer än vad man dricker juice…

Juice tar man oftast kanske max 0.5 liter/dag av (om man nu ändå dricker lite vatten också och inte bara juice…), när man dricker öl dricker man för "flera dagar" på en gång.

På 1 liter appelsinjuice får man i sig 450 kcal, på 1 liter mellanöl får man i sig 430 kcal. Så om man nu ska räkna enbart kalorier är väll öl bättre. Med andra ord blir man INTE fetare av att dricka öl än att dricka juice.

Öl innehåller dock faktiskt både B-vitamin, magnesium, fosfor, järn, kalium och jod. Så ska vi hålla oss ifrån att jämföra med juice, så är öl bättre än läsk i.af!

Hakuna matata!

[Fröken P]
1

ja nu var det ju bara kalorier det var tal om i artikeln Glad

Gittan
1

Då är de alltså nästan lika nyttiga.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

[Fröken P]
0

sen beror det ju på vilken öl, ju mindre alkohol, ju mindre kalorier. men smaken blir ju därefter Skrikandes