Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketthuskurer-egenvård
Läst 47682 ggr
[vamir]
97

Sticka i fingret!

Har aldrig varit såhär förtvivlad över en liten sticka i fingret!
Har försökt ta bort den med nål, pincet och nagelklippare, då jag är ganska van att plocka bort stickor eftersom jag är uppvuxen på en gård, men nu går det helt enkelt inte..
Någon som har några tips på hur jag ska göra?

När jag gick på dagis minns jag att personalen sa där att det inte är någon fara, kroppen stöter ut den själv med varet som kommer.. Stämmer det?
Jag har alltid velat plocka bort dem fram tills nu, när det helt enkelt inte går… 

Tacksam för alla svar! :)

mongu
0

Testa med att sätta på ett skavsårsplåster som får sitta några dar. Det brukar dra ut stickan.

Sen är det inte farligt att den sitter. Ofta blir det en liten infektion runt så stickan kommer ut med lite var. Tvätta sen och håll det rent.

Känns det obehagligt och du är väldigt störd av den så kontakta distriktssköterska så får du hjälp att ta bort den.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[vamir]
1

Ingen fara, fick bort den med 3 timmars pillande med nålen.. Funderar på kirurg-yrket efter det här nu Flört

Maria
0

Haha, jag kan förstå känslan av att inte vilja ge upp. Jag är precis lika dan. Den SKA bort.Skrattande

/Maria

[vamir]
0

#3 Jo precis! :)

Elshira
1

Ja nu fick du ju ut den. Men annars är det bara att låta dom vara. Det brukar bli en liten infektion i storlek av en liten finne bara. Och då är det bara å klämma så brukar stickan följa med ut, eller så är det i.af lite mer öppet då och den sitter löst =)

Hakuna matata!

Banankola
9

Ta ett vanligt plåster, textil eller plast spelar ingen roll. på tygbiten så droppardu lite olivolja, sätt sedan plåstret över stickan så kryper den ut av sig själv:) Jättebra om man får små stickor som man inte kommer åt!

Liz85
0

#2 haha, har du fått blodad tand? SkrattandeTungan ute

Maria
1

Tråden är gammal och trådskaparen finns inte kvar. Bara så ni vetFlört

/Maria