Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketthjärt-lungsjukdomar
Läst 2407 ggr
[RMSLiners]
0

Hur går det till?

Någon här inne som vet hur det går till när man startar om ett hjärta som går orytmiskt? 

Min far ska in och göra det i morgon och jag vill veta hur det går till och om han kommer bli inlaggd efteråt mm. Han själv vet inte heller mer än att det sker i kontrollerade former.

Maria
0

Tyvärr har jag ingen aning om hur det går till att göra själva "ingreppet" Hoppas någon annan vet.

Kommer han att få pacemaker efteråt?

Konstigt att han inte fått mer information.

/Maria

[RMSLiners]
0

Inte vad jag vet. Vad han sa så ska de söva honom, stanna hans hjärta och sen starta det igen. Därefter ska hjärtar slå i rätt rytm igen.

Maria
0

OK, det ska alltså slå rätt på "egen hand" så att säga.

Jag hoppas allt går bra och efter planerna och du får gärna berätta mer sedan för det kan vara intressant att veta vad som sker.

/Maria

IaMiaMaria
1

Vid arytmi som tex förmaksflimmer så brukar man göra en elkonvertering/defibrillering. Patienten sövs under en kortstund. En läkare ger stöten och kollar så att hjärtat slår normalt och sen väcks patienten igen. brukar gå riktigt bra och patienten mår bra då denne vaknar igen eftersom att hjärtat slår normalt igen. Vissa gör detta lite nu och då för hjärtat kan tappa sin normala rytm igen. De brukar inte bli inlagda vad jag vet utan de kan gå hem direkt efteråt.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[RMSLiners]
0

#4 Tack för den informationen.