Energirik mat?
Någon som kan tala om för mig några maträtter som håller igång energin under en längre tid? Som man kanske kan äta på morgonen.
Jag äter inte musli, yogurt, fil, start, flingor eller gröt.
Känner mig lite lost faktiskt.
Vad brukar du äta?
Banan! :)
Banan :O Håller den i sig länge? Alltså energimässigt :O
Har faktiskt ingen aning, men när jag är seg i hela kroppen och vill ligga hela dagen så bruka jag äta en banan och så blir jag pigg och glad igen :) Innehåller bara bra grejer, dock mycket kolhydrater. Jag tycker det håller längre men har ingen "fakta" att gå på 
Gör en egen Juice bestående av
Morötter,äpple,apelsin,
eller kör i mixer o gör smoothie
,äpple,apelsin+2banan+havredryck+solrosfrön
Det ska med all säkerhet provas!! Tack för tipset :)
Får ju tillägga jag inte är någon proffessionel dietist etc.
Men frukter är väldigt bra Fruktsocker ger Energi
Blanda en härlig fruktsallad? och testa de mer tropiska frukterna.
Sedan Fysisk aktivitet, där får du sedan mer energi
:D
Jag anser inte att frukt är bra. Socker höjer blodsockret snabbt, men det faller fort igen. Så jag tycker man ska undvika frukt. Och när blodsockret faller igen blir man hungrig och sugen.
Energirik mat är fullfeta produkter. Ägg och ost tycker jag är bra på morgonen. Kanske lite majonäs på äggen. Det håller jag mig länge på. Synd du inte äter joghurt. Den grekiska och turkiska håller mig också mätt.
Keso blandat med lite grönsaker och kanske lite rökt kött är också bra.
Jag har märkt att jag står mig bäst på morgonen med en grovsmörgås och kokt ägg på. Weetabix med lingon och mjölk till, eller havregrynsvälling är bra det med. Jag äter ca 6 på morgonen och äter igen vid 9.30 när jag kommer hem från jobbet. Keso åt jag direkt från burken nyss, den laktosfria är lite sötare, har inte vant mig ännu.
Jag slarvar väldigt med maten numera. Jag blir aldrig riktigt hungrig som förr.
Idag åkte jag till jobbet vid 07.00 och sedan när klockan var 13.30 så kom jag på att jag inte hade ätit någonting
Bara druckit vatten.
Då åt jag müssli och nu i kväll har jag ätit två knäckebrödsmackor och det är ju alldeles för lite och knappast särskilt nyttigt.
Inte konstigt att jag går ner i vikt.
/Maria
Nu ska jag berätta min pinsamma matintag för dagen.
En mackaronisallad, en halv subway macka med kyckling, lite cola, 2 "smack" glassar, en varm macka, mer mackaronisallad och en hel påse marianne på ca 500 kalorier..
Vet inte var som flugit i mig. Mår jättedåligt rent psykiskt av att äta såhär. Klart som fan man inte har energi. Men jag kan inte sluta.
Och kan inte skylla på graviditet i v24 heller, för så illa blir det inte.
ÅÅÅH :(
Vad bra nu har du ju en kontrast att utgå ifråndet som i längden inte fungerar, man får omprogrammera sig så att säga.
lyssna på kroppen mer inte smaka gott hjärnan
:)
bara testa sig fram
Socker/stärkelse (fruktsocker och mjöl) är snabb energi, fullkorn osv är aningen bättre men det är bara marginellt. Det går inte att stå sig länge på enbart stärkelserik mat om man inte äter väldigt stora portioner.
Bättre är det som #7 säger att använda fullfeta produkter. Fett tar längre tid på sig att smältas ner, och ger därmed en längre tid att användas innan man behöver fylla på med ny energi. Var inte rädd för lite smör på mackan, köp inte lightyoghurt, använd " den fetare oste (ca 28%) och använd vanlig vispgrädde istället för matlagningsgrädde (som bara är en massa tillsatser…).
Själv brukar jag göra smoothie/mjölkdrink på morgonen, det är det enda jag får i mig så tidigt… Brukar göra på hallon eller jordgubbar som finns billigt i frysdisken (men annars är ju banan gott t.ex). Tar ungefär 1 dl hallon, 2 dl mjölk, 2 dl yoghurt (vanlig naturell) och knappt 1/2 dl grädde ungefär (höftar lite). Tycker man det är gott kan man ta lite turkisk yoghurt istället, som är lite fetare. Grädden gör det dessutom mindre surt, så socker behövs inte! Iblans slänger jag i lite vaniljpulver också (ren vanilj alltså, finns att köpa på burk! i vanliga affären).
Ibland tar jag lite knäckebröd med mjukost på (inte light…) om jag känner att jag vill ha något mer eller känner mig mer hungrig. Eller en avocado med lite russin (låter konstigt men är gott!).
Hakuna matata!
#10 Oj, massor av tomma kalorier som bara lurar kroppen till att bli mer hungrig. Ett tips är att inte handla när du är hungrig och att inte handla hem sådant som inte är bra.
Det är viktigt du får i dig bra mat om du är gravid.