Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 4460 ggr
Fridefred
0

Vätskebrist av Kaffe

Hej!
Jag dricker mycket kaffe och märker att jag snabbt får vätskebrist. Självklart kompenserar jag det med att dricka vatten emellanåt.
Är det någon som vet vad det är i kaffet som ger vätskebrist?
Fungerar koffeinfritt?

Kaffe är ju sååå gott!

Var inte så säker på att mina ögon ser vad dina ser

Fridaaaa
0

Nej det tror jag inte att det gör, det är ju med slags vätska, visst vätskedrivande (ialla fall på mig) men tror inte det ger vätskebrist

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridefred
0

Ja, jo, vätskebrist kanske man inte ska kalla det.
Men jag blir liksom torr i munnen, lite hängig och så och otrooligt törstig efter vatten :)

mongu
0

Det är känt att kaffe är vätskedrivande så visst kan man känna av det om man inte dricker vatten samtidigt.

Är det varmt så är det bättre att dricka vatten än kaffe. Så drick vatten samtidigt med kaffet så slipper ni känna er hängiga. Man kan ju få huvudvärk osv vid vätskebrist.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Fridefred
0

Tack så mycket mongu!
Har redan dragit ned på kaffet. Räcker med morgonkaffet för min del i den här värmen. Vatten, vatten, vatten! :)

orsakverkan
0

Kaffe är inte speciellt vätskedrivande. Snarare får man ett vätsketillskott av att dricka det.

http://www.svd.se/naringsliv/livsstil/vin-och-ol/vatskedrivande-koffein-bara-en-myt_7046027.svd

Fridaaaa
0

#5 Beror nog på från person till person. Kaffe är vätskedrivande för min kropp i alla fall.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mongu
0

# 6 Det tror jag med är olika och jag känner också att det är vätskedrivande och faktiskt inte så törstsläckande heller.

Sen är studien som det länkas till i # 5 finansierad av Brittiska tesällskapet, så även om rapporten sägs vara fristående så behövs nog mera forskning som är oberoende för att bevisa eller styrka påståendet.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!