Solexem
Jag har alltid varit känslig för solen, men har bilder på mig när jag var yngre då jag faktiskt ändå var brun.
Gillar inte solen och brukar vara i skuggan eller oftast inne på dagarna och går ut först när solen är väldigt svag eller har gått ner.
Använder alltid solcreme. Var ute i 4 timmar mitt på dagen i söndags med faktor 50 på mig. Gick bra.
Idag gick jag till bussen (tar 2 minuter) sedan 5 minuter i stan in till centralen, sedan 2 minuter från bussen och hem. Hade glömt solskydd. Och nu har solexemet hälsat på :( Jag blir så ledsen att jag aldrig kan få bli brun. Och att jag var såhär känslig visste jag inte.
Nu ser man ju helt rälig ut med prickar över hela armarna.
Någon annan som har samma problem?
Behövde mest få ut mig irritationen.
Jobbigt att vara så känslig.
Hur länge sitter utslagen i?
Själv har jag aldrig haft solexem men var däremot extremt blek som liten och brände mig ofta. Det fanns inga solkrämer med skydd då vad jag vet.
Jag har däremot övat upp mig. Numera blir jag t.om riktigt brun.
Fast det kanske inte alls funkar när man får utslag, det var bara en tanke att man utsätter sig för några minuter då och då och utökar men du verkar ju vara extremt känslig.
/Maria
Jag förstår dig. Jag är rödhårig och är alltid blek som ett lik och har aldrig någonsin varit brun. Bara några minuter i solsken och jag får solexem. Hela sommarhalvåret sitter jag i princip inne, och tar jag mig ut är det efter sex på kvällen. Det är så frustrerande. Vad jag egentligen tycker är värst är folks inställning - på sommaren måste man helt enkelt vara ute. Sitter man inne en hel dag "när solen skiner så vackert och det är så härligt varmt" är man "tragisk". Men jag -kan- ju helt enkelt inte gå ut om jag inte har tjocka långärmade tröjor som skyddar för solen - och vem som helst sitter nog hellre inne i svalkan än är ute i 30 grader med långärmade tröjor.
Tänk på att solkräm skall tas på ofta. En gång i timmen, ett rikt och tjockt lager.
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
#1 Ja detta var extremt till och med för att vara jag. Så att bygga upp pigmenten blir nog svårt :(
#2 Ja hur kul är det med långärmat i denna värmen. Tyvärr ska jag iväg på fiskeresa nästa vecka, så det lutar nog åt att sitta med långärmat hela dagarna :( Suck..
Och jag känner igen de där kommentarerna. Och skämten om hur blek jag är.
Minns att en läkare i grekland frågade om jag var sjuk eftersom jag var så blek.
#3 Ja, precis! Det räcker ju inte med en tunn långärmad för mig heller. Jag spelade minigolf häromdagen vid klockan 2-3 och då hade jag på mig fleecetröja. Fast det var "bara" 24 grader, så det gick ju.. Hade aldrig gått idag när vi hade över 30 grader..
Stackare! Men sitt i skuggan. Det hjälper lite i alla fall. Och tänk på det där med solkrämen - folk tar idag på sig alldeles för tunt lager solkräm. Och så på med nytt var timme. Det är jobbigt och man ser ut som en snöman, men det är långt mycket bättre än solexem. :/
Jag kommer också ihåg att jag fick pikar om att jag var blev. Framförallt från släktingar då alla på pappas sida var ganska "svartmuskiga"
De kollade till och med upp om jag hade blodbrist. Hur kul är det att folk tror man är sjuk?
Jag tycker ändå det verkar som om att det är OK att vara blek idag. Solariernas tid är väl ett minne blott då alla på 80-talet mer eller mindre var semesterbruna året om kändes det som.
/Maria
#4 På sjön i en eka finns ingen skugga :/ Det är dewt som är problemet. Men ska absolut tänka på att fylla på varje timme med solskydd och riktligt!
#5 Ja, det är nog mer accepterat idag.
Det roliga är att i Thailand använder folk talk för att bli vitare, och här vill man bli brun :P
En jättestor solhatt är också bra
/Maria
Usch vad tråkigt att ha sån känslig hud. Jag har ingen eksem men jag klarar ändå inte av att vara i solen speciellt länge.
Jag använder spf30 på kroppen och 50 i ansiktet för jag bränner sönder mig på bara en halvtimme ute. Jag är väldigt ljus och det enda pigment jag verkar ha i kroppen är lite ljusbruna fräknar. Men jag kan helt ärligt säga att jag trivs med att vara väldigt ljus, nästan vit i hyn. Vissa är det riktigt fint på, medan vissa som lätt blir bruna är fina i det. Men jag anser inte att någon, hur bra pigment man än har, ska vistas ute i solen helt utan solkyddskräm på sig för fler och fler varenda år får hudcancer och det är ju något man kan förebygga genom att även använda en kräm med låg spf.
Tycker absolut inte någon ska skämmas över att man är blek eller att man måste smörja inte sig med hög spf eller till och med sitta inne under eftermiddagen när solen tar som värst, vilket jag helst också gör eftersom det är svalare och jag mår lättdåligt om det blir alldeles för varmt.
Om någon skämtar om det ska man absolut inte ta åt sig, säg istället lite skämtsamt tillbaks att du åtminstone slipper riskera att få hudcancer av att du är i solen hela sommaren utan någon spf på kroppen.
Sen är det även så att man får rynkor mycket tidigare om man vistas mycket i solen och kan även få fula pigmentfläckar som oftast bara äldre får och det är ju ett stort plus att slippa. Jag är hellre frisk, ser ung ut och är ljus, än solbränd och riskerar cancer och ser äldre ut tidigare.
/T
Jag skäms inte för att jag är blek om sommaren. Jag bryr mig inte om detta "mode" att vara solbrun.
#10 Det är bra (: För det är ett extremt ohälsosamt "mode" och jag blir nästan arg av HM's reklam med extremt brunbrända människor med bikini på sig. Det är mer som en reklam för hur man bäst gör för att få hudcancer!
/T
#11 Fast sedan när brydde sig modevärlden om hälsa? Man skall vara så smal att det är sjukligt, man skall ha en massa smink som både sänker självförtroendet och ökar risken för rynkor och ohälsosam hud, och så skall man vara brun och ha hudcancer. *rycker på axlarna*
Jag skäms inte heller över att vara blek. ^^ Det är bara jobbigt att man inte kan vara ute en fjärdedel av året.. >.<
Sant, det är länge sen det fanns ett hälsosamt mode.
Ja det förstår jag absolut för man vill ju gärna kunna njuta av dom få månaderna av sommar vi har.
/T
Jag får också väldigt lätt soleksem men bara precis i början när solen tittar fram, har inga problem dock med att bli brun. Men sen jag började äta betakarotentabletter så slipper jag soleksemet helt.

Samma här med rödaktigt hår så är jag blek och det är nästan omöjligt att bli brun. Jag blir röd, får ont och det försvinner.
Så jag har slutat att sola älskar numera skuggan. Sen är det helt OK att vara inne också tycker jag.
Men jag har en hammock där jag älskar att vara under fina dagar. Ska sy ett nytt tak till den och funderar på att göra solskydd som man kan släppa ner på sidorna för att slippa solen. Ser framför mig hur det ska se ut sen ska man ju få ner det i verkligeheten också.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!