Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 4414 ggr
Ratlings
0

kostar att gå till vårdcentralen?

Hej! Jag undrar när det kostar att gå till vårdcentralen? Är det året man fyller 20? Jag fyller nämligen i september och skulle behöva gå till vc, helst igår eller flera veckor sedan, men har inga pengar alls att lägga på detta. Därför jag undrar..

// Lise
When nothing goes right, go left!

Itchy
0

det är gratis tills man är 25 ;)

You can't spell Bitchy without Itchy

Ratlings
0

Oh.. mer än jag visste :o tack! Ringa dom imorgon då!

// Lise

walter
1

Nja, 25 år är ingen generell gräns för hela sverige. De flesta ställen som har gratis för barn/ungdomar börjar ta betalt vid 18 år en del vid 20 år och det säger ju sunda förnuftet för man räknas som vuxen vid 18 år. Så man får kolla med sitt landsting vad dom tar. Vet inte hur länge man får gå till ungdomsmottagning där kanske det är annorlunda.

När det gäller betalning, vet inte om alla landsting slutat, men de flesta har slutat ta emot kontanter så endera får man betala med kort eller så får man faktura.

Så bästa är att fråga när du ringer både vad gäller ålder och tala om att du inte har råd just nu och om du kan få faktura.

hej

Ratlings
0

#3 Aha tack, får göra det när jag får tag i dom.  Glad

// Lise

Ratlings
0

Dom svarade *hurra*

Här är det iallafall från din 20 årsdag du måste betala. Så gratis är det fortfarande och jag ska till vc imorgon, äntligen. Glad

// Lise

mongu
1

Tänkte just skriva att det brukar va till man fyller 20 år.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Ratlings
0

Glad

// Lise

Fridaaaa
0

Gäller inte i hela landet. Jag fick betala efter att jag fyllt 20 år. 150 kr kostar det här.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ratlings
0

#8 Ja så är det här också, från din 20 årsdag måste du betala. Jag fyller i september så några månader kvar är det gratis Glad

// Lise

Fridaaaa
0

#9 Skönt det:)

Ratlings
0

#10 Japp! Glad

// Lise

Itchy
0

Förvånad är 23 och slipper fortfarande betala för sjukvård, inte ens på akuten så behövde jag betala

Ratlings
0

#12 Låter soft ju.. Önskar det var så här också Obestämd

// Lise

Fridaaaa
0

#12 Märkligt. Var in på akuten senast torsdags kväll och får betala 300 kr plus 100 kr röntgen och är 22 detta året :/

Itchy
0

#14 då ska jag nog skatta mej väldigt lucklig att det är gratis här (örebro)  för det både undersökning & röntgen förra veckan >_<

och var på VC senast i fredags för att kolla upp en hudförändring, och då kostade det inget heller

Fridaaaa
0

#15 Tycker det är riktigt kasst att det inte gäller samma överallt :/
Men kommer du inte få hem det via faktura?
Det kommer jag få, tar 1-2 veckor innan man får det

Itchy
0

#16 de sa att det inte kostade ngt förän man är 25 :S

annars bruka de ju vilja att man betalar direkt

Fridaaaa
0

#17 Ok jag fick inte betala direkt utan kommer alltid på faktura¨
Väldigt dumt att det gäller olika på olika kommuner/sjukhus:/

mongu
0

Det kan variera mellan dels olika landsting men också om det är en privat VC eller inte.

Trodde också att 20 år var den gränsen som gäller. Det borde däremot va samma i hela landet.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

walter
0

När jag läste lite på nätet inatt så fanns det dom som hade även från 18 år, men visst borde dom kunna ha samma över hela landet. Kan tänka mig att det beror på deras ekonomi vart dom lägger gränsen.

När det gäller betalning så är det nog också olika. Många (alla?) har helt plockat bort själva kontanterna, men tar fortfarande kort. Kan dock tänka mig att vissa även tagit bort kort för på det sättet slipper dom helt hålla på med betalning.

Ska själv på mammografi om några veckor och det står att dom kommer skicka faktura. Förut kunde man betala med kort, men inte nu längre.

hej

mongu
0

Mammografin, i alla fall här där jag bor kan vi göra i en mobil vagn som åker mellan olika orter för att inte alla som ska undersökas ska behöva åka in till sjukhuset.

Därför skickas faktura ut då det inte finns personal som kan ta emot betalning, det finns sjuksköterskor som gör undersökningen men ingen övrig personal.

Ha en bra dag! Mongu.

walter
0

Här har dom slutat med mobil vagn då dom helt övergått till digitalt dom till och med tagit bort det från vårt lokala (mindre) sjukhus här så vi måste åka till ett större för mammografi. Kostade tydligen för mycket att införskaffa det hit.

hej

mongu
0

OK här har vi inte hört nåt om att detta ska försvinna. Tror att det är digitaliserat, men är inte helt säker på det.

I alla fall har utrustingen i själva vagnen ändrat sig de sista åren och jag tror det är pga digitaliseringen.

Ha en bra dag! Mongu.