Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: läkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 3126 ggr
[Vargöga]
0

D-vitamin från varulivshandel?

Egentligen har jag ett recpet på d-vitamin men den är bara på 10 microgram och idag hittade jag en på 25 microgram i matbutiken. Köpte den men tror ni att den är bra?

Jag har ett jättestort underskott på d-vitamin så det var därför som jag köpte den eftersom min andra burk tagit slut.

Maria
0

Det finns en mängd av olika sorters vitaminer och och tillverkare. Det är säkert helt OK det du har handlat.

Jag är lite dålig på vilka mängder D-vitamin man rekommenderar nu. Man har ju diskuterat att öka på den rekommenderade dagsdosen men jag vet inte om man gjort det ännu.

/Maria

[Vargöga]
0

Det jag fått på recept har varit 10 microgram och två gånger om dagen samt att den innehåller kalcium.

Men läkarna tycker ändå att det inte händer så mycket med mina värden men ändrar inte på vitaminen.

Maria
0

Det är nog bra om du informerar din läkare att du själv tar vitaminer "vid sidan om" så att säga.

/Maria

[Vargöga]
0

Jo det kan nog vara en bra idé. Får se om jag får tag på honom imorgon eller om jag kan lämna ett ringbud.

mongu
0

Tar du andra vitaminer eller kosttillskott med? Som inte din läkare vet om? Samma gäller ju att den läkare som ställer in din medicin för din bipolära sjukdom ska veta om vad du tar som inte är receptbelagt eller som räknas som tillskott eller naturläkemedel.

Det är så lätt att det kan ta ut varann och det blir totalt fel med det som varit tanken.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Vargöga]
0

Nä jag tar inget annat tillskott eller så. Jag äter sånt som jag fått på recept förutom att jag nu köpte en starkare d-vitamin från affären istället för att hämta ut en ny burk.

mauderuttan
0

Här finns info i filmen:

(lite sent inlägg men bättre sent än aldrig…)

Tips! - Titta gärna på Mats Hubles (Överläkare psykologi) förläsning på "Youtube" http://www.youtube.com/watch?v=syRaJVIBNnw&feature=relmfu. Handlar om D-vitaminbrist - dess orsaker och konsekvenser. D-vitamin verkar kunna bota både det ena och det andra. Detta är något legitimerad vårdpersonal undviker att prata om!? Alt. läs: http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=16289.

OCH något alla borde göra är att be sin läkare om kontroll av nivåer D-vitamin, B-12, Folsyra (sådant som ffa kvinnor lider brist av vid/efter graviditet) + ev annat…

Halvdansken
0

Många rekommenderar 4-5000 E per dag. 50 mg är ca 2000 E, så om du tar 25 mg per dag får du i dig ca 1000 E, vilket är väldigt lite. Jag tar ca 75 mg per dag (3000 E) vilket är i mista laget, men eftersom jag gjort det i flera år och året runt, så tror jag att det kan hålla nivåerna uppe.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Vargöga]
0

Jag tar 50 microgram och inte 25. En tablett morgon och en tablett på kvällen. Det läkaren skrev ut var bara på 10 microgram *2.

Halvdansken
0

Om du har ett direkt underskott hade jag krämat på med 10.000 (250 mg) E per dag i en tid. Har inte läst om biverkningar av D-vitamin. Man kan också få injektioner av sin läkare.

Tänk på att en är fettlöslig, så ta den i samband med mat. 

Här kan du läsa lite om det.

Halvdansken
0

#9. Ja, men om du följt din läkares råd hade du bara tagit 20. Det var så jag tänkte.

Maria
1

Jag kollade mina och de är på 35 mikrogram.

/Maria

[Vargöga]
0

Aha okej.

Jag har hört att överskott av d-vitamin går ut när man kissar. Det var en sköterska som sa det till mig för ett tag sedan.

Vågar inte öka på så mycket eftersom jag inte hört av något från läkaren som kollar upp detta. han verkar ha svårt att nå mig på överrenskomna tider. Vet inte om han har fel nu mmer fast den rätta står i min journal.

A-ja. Nu är sommaren här och då brukar jag vara ute med så lite kläder som möjligt i en halvtimme mitt på dagen för att få maximalt med d-vitamin. Har läst att man skall göra så nämligen.

Sen har jag svårt att ta upp vitaminer och mineraler, säkert pga av att jag inte tål mjölk. Skall testa utan mjölk och förhoppningsvis börjar d-vitaminet att öka också. Skrattande

Maria
0

A,D,E och K vitaminer är fettlösliga. Resten är vattenlösliga och de kissar man lättare ut.

/Maria

[Vargöga]
0

Okej. SÅ hon (sköterskan) trodde fel.

Halvdansken
0

Bumbleboo - det är ungefär samma som jag. 2 x 35 och så finns det lite i de där "all-round" vitaminpillerna.

mongu
0

# 13 Även om ditt telefonnummer står på din journal så är det viktigt att du lämnar det när du ber om att bli uppringd. Det kan ju va fel i din journal osv.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Vargöga]
0

Nä jag har kollar upp detta flera gånger och den rätta numret står i min journal. Varför han inte får tag i mig är en gåta när alla andra får kontakt med mig.