Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 1259 ggr
[Vargöga]
0

Tror det var insulinkänning

Åt frukost halv 8 i morse och nu är klockan snart 14. Det var inte meningen att det skulle bli så långt emellan måltiderna men jag somnade och sov bort flera timmar.

Vaknade och sen kom känningen. Skakis i hela kroppen och svettig. Trodde jag hade för varmt så jag ställde mig i duschen. Men i duschen insåg jag att det måste vara en insulinkänning eftersom det gått så långt emellan.

Tog snabba kolhydrater såsom vitt bröd med leverpastej. Kokade vita makaroner och stekte korv. Hoppas det går över snart. Ringde till sjukan för att höra hur lång tid det brukar ta. Fick inte något riktigt svar mer än att om det inte går över efter en stund så skulle jag ringa på nytt.

Hur lång tid tar det från det att jag ätit tills det går över för detta är verkligen hemskt. Har hänt så förut och jag har ingen diabetes vad jag vet om.

Orolig. Rynkar på näsan

Maria
0

Nu är ju alla människor olika vad det gäller att känna av om blodsockret sjunker eller inte.

Själv har jag inga problem med att inte äta frukost alls utan den första måltiden blir vid 12-13 tiden medan andra tycker det är konstigt.

Du bör ju hämta dig ganska snart efter att du har ätit.

/Maria

[Vargöga]
0

Tack Bumbleboo. Känner mig redan bättre nu. Men det är alltid lika läskigt när detta händer och det är tur att det inte händer så ofta. Förvånad

[Vargöga]
0

På måndag skall jag ringa till HC och höra med dom om de kan göra en utredning på mig.

Halvdansken
1

Varför belasta sjukvården och skattebetalarna med det? Du fick ett blodsockerfall, helt normalt. Eftersom du inte är sjuk i övrigt så är det inget att bekymra dig över.

Ta lite choklad, druvsocker eller juice nästa gång, det går fortare ut i blodet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Vargöga]
0

Shit vad snorkig man kan vara då.

Halvdansken
1

Nä, jag är inte ett dugg snorkig, jag förbereder dig bara på att du nog inte kommer att få nån "utredning" pga att du haft ett helt normalt blodsockerfall. Det händer alla.

Såtillvida att det inte händer flera gånger per dag, så är det inget underligt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Vargöga]
0

Läskigt var det. Och det var ju inte första gången det hände.

Hade inget "sockrigt" hemma så jag tog vitt bröd och makaroner samt korv för att höja blodsockret. Kollade på glykostablett eller vad det stod på paketet (blir oftas roliga översättningar från finskan) men den innehåller mjölk så det funkar inte. Mjölkchoklad kan jag inte heller äta.

Hmm så det får bli vitt bröd eller liknande nästa gång.

Maria
1

Jag tror heller inte att man gör en utredning för att man fått ett blodsockerfall och du skriver ju att du ingen diabetes har.

Det är ungfär som med blodtrycksfall. Det känns obehagligt men är tämligen ofarligt.

/Maria

[Vargöga]
0

Men ringa och fråga kan jag ju alltid göra. Flört

mongu
3

Men snälla EmiliaP detta som du råkade ut för är normalt de allra flesta råkar ut för det nån eller några gånger. En del fler gånger en del färre.

Det du kan göra är att äta regelbundet utan att överdriva åt nåt håll. En morot kan va bra att ta om man inte har nåt sockrigt hemma. Det behöver alltså inte va rent socker eller druvsocker, det viktiga är att man ser till att äta något.

Man kan inte ringa vårdcentralen varje gång det händer nåt sånt här. Allt behöver inte kollas utan med sunt förnuft så löser man det på egen hand.

Skillnad vore om du hade diabetes då är det viktigt att ha värdena under kontroll men i såna fall får man blodsockermätare för att hålla koll på sitt blodsocker. Som frisk så behöver man inte det.

Du behöver inte nån utredning och det kommer inte att tjäna nåt till att du ringer och frågar om det. För du får inte nån.

Så försök att va vuxen nu och oroa dig inte  för allt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!