Karpaltunneln
Förra året började detta men kom inte så ofta så med löftet om att få operation när det återkommer så har det legat vilande i nästan ett år. Nu har jag problem varje natt i snart två veckor.
Kontaktade sjukvården häromdagen om detta och berättade om den lovande operationen. Men eftersom det gått nästan ett år så måste jag ha en ny remiss till kirurgen.
Någon som opererat för detta? Gick det bra efteråt och så vidare? Hur länge kommer jag att vara utan min träning (gymmet) tror ni. Har dålig läkhud.
Jag har opererat båda händerna, det var väl ca 10 år sen. Blev av med besvären direkt efteråt. Jag hade såna besvär på slutet att det kändes som att jag fick stötar i handen vad jag än gjorde, kunde inte hålla i saker, inte ens gå med en kundvagn i affären, väldigt jobbigt. Har man "bara" besvär på nätterna, så kan man använda en skena.
Det mesta är på nätterna men som du säger så kommer det lite titt som tätt i vardagen men inte så mycket som du.
Får se vad läkaren säger i nästa vecka.

Då det varit bra för dig under en längre period så testa med skena att ha på nätterna. Det finns skenor att ha även dagtid som är mycket bra så det är absolut första steget innan man överhuvud taget ska tänka på en operation.
Ën kontakt med en arbetsterapeut råder jag dig till och i alla fall som dom gör här så ska man ha testat andra vägar innan operation. Alltså man blir inte ens uppsatt på operationslista om man inte testat detta med skenor.
Själv opererade jag detta i december förra året och visst har det blivit mycket bättre men vissa lägen känns såklart fortfarande.
Det är som arbetsterapeuten sa att första året kan va jobbigt efter en operation.
Jag hade också väldigt jobbigt innan operation att det inte räckte alls med skena osv. Domningar i fingrarna hela tiden och svaghet i handen.
Det är bättre nu och jag räknar med att styrkan i handen ska komma tillbaka sakta men säkert.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Domningar, ja så heter det.
Vad för slags skenor är det vi pratar om. Jag har några för tummen men det kanske skall vara något mera åt handleden då?

Om du kontaktar en arbetsterapeut så får du hjälp med lämpliga skenor. Men det är såna som håller själva handleden i rätt läge så det inte trycker ihop runt nerver och senor m.m.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Okej. Men här behövs det en remiss till ergoterapin. Men jag skall höra mig för när jag skall till läkaren i nästa vecka. Eller om det är två veckor dit.

OK det är annorlunda än vad det är i Sverige då. För här kan man ringa och få komma snabbt.
Dom har faktiskt börjat med öppen mottagning för sjukgymnastbesök och arbetsterapeutbesök här och det är mycket bra.
Ha en bra dag! Mongu.
Mmm på både gott och ont.