Mediciner och viktuppgång.
Jag har ätit olika mediciner under åren, men vanligen bara sömnmediciner. Har nu fått Tryptizol utskrivet istället för mitt mående. Jag såg dock att det inte hörde till ovanligheterna att man gick upp i vikt av dessa. Detta är det sista jag vill. Då jag kommit igång med träningen och hållit i den i ca fyra månader, äter en bra kost utan att fuska och så vidare.
Har någon ätit Tryptizol? Har ni gått upp i vikt av detta? Om man sköter kosten samt träning - kan det fungera ändå? Annars hör jag mig ju självklart om efter något annat. Men står också att "aptitökning" var en biverkning av detta. Om man står emot de lustarna, lägger man på sig vikt ändå? Hur fungerar egentligen det där?
Det är ju precis som du är inne på att man inte går upp i vikt av medicinen i sig utan en av biverkningarna är ökad matlust och det är det man går upp i vikt av.
Jag vet att det står som biverkning viktuppgång och ökad aptit vilket blir en aning förvirrande.
Jag är övertygad om att om du är medveten om detta och äter och tränar bra så ska det inte vara några problem.
Dessutom får ju alla inte dessa biverkningar men man måste rapportera in minsta lilla.
Vanlga biverkningar är: Vanlig (fler än 1 patient av 100): och det innebär att det oftast är några få procent som får dessa.
Det finns något som kallas Nocebo och det är motsatsen till Placebo. Det innebär att man har hört så mycket om biverkningar att man uppfattar sig att få dessa.
Sedan finns det mediciner man går upp i vikt av genom att man svullnar, samlar på sig vätska och liknande.
Själv fick jag såkallat "månansikte" när jag åt höga doser kortison men det är borta nu tack och lov
/Maria
1#
Ah, skönt att höra! Det var det man trodde, nämligen. Jag tänkte om det hade någon viss påverkan på kroppen så det "tog åt sig" lättare, eller vad man ska säga. Fast fortsätter man röra sig borde det fungera. Åtminstone plus, minus, noll så det inte blir att man går upp massor.
Låter man bli att småäta för man är "sugen/hungrig" så ska det kanske fungera då med andra ord. :)
Haha, men oj! Kan man bli så pass uppsvullen av det? Jobbigt.
Jag har ätit tryptizol under en period och inte gått upp i vikt utav den. Har till och med gått ner några kilon till =)
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
jag gick upp i vikt av mina smärtstillande, men nu har jag legat på samma nivå i några år. min viktuppgång berodde på att jag fick ont i magen om jag inte åt samtidigt när jag tog mina tabletter och detta skedde ju varje natt..
oj förlåt, såg i efterhand att tråden ligger i gruppen psykisk hälsa/ohälsa. 
#4 Men det var lite det jag menade att man går inte upp av tabletterna i sig utan av att man äter sig till viktuppgången, vilket tabletterna är en orsak till.
/Maria
#5 så är det, i alla fall vad jag erfarit.
3# Ja, men vad bra. Att du inte gick upp i vikt av dem, d.v.s. Hoppas man har samma tur. Om man äter som man brukar och fortsätter röra sig bör det ju inte vara någon problematik. :)