Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettkost-och-recept
Läst 3830 ggr
Vintersnö
0

Dålig mättnadskänsla..

Jag har ett problem, och det är att jag nästan aldrig blir riktigt mätt. Sätter jag i mig en enorm portion pasta med någon fet sås till så blir jag mätt, men jag vill inte gå upp i vikt så det kan jag ju inte göra jämt, och äter jag en "normal" mängd av något så känner jag mig inte nöjd efteråt och så blir det att jag går och småäter resten av kvällen eller till nästa måltid. Och vad jag än äter, även om jag blir hyfsat mätt i stunden blir jag snart hungrig eller sugen igen.
Förr när jag köpte t ex kinamat kunde jag tänka att portionen man fick verkade vara anpassad till en sumobrottare, men nu för tiden äter jag upp allt och kan oftast tänka mig att äta ännu lite mer, om någon annan har något kvar. Det känns inte normalt, och även om jag inte är direkt överviktig ännu så känns det bara som att det är en tidsfråga innan jag blir det.. Jag motionerar inte mycket förutom att promenera, så jag förstår inte varför jag skulle ha större energibehov än andra.
Är det någon som vet vad det kan bero på att man förlorar sin mättnadskänsla på det här viset? Kan man göra något för att få den tillbaka utan att behöva svälta sig själv?

OlgaMaria
0

Börja med LCHF. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

HannaM
1

Alternativt använd ätstörningsvårdens metod för att få normala hungers och mättnadskänslor.

Sex mål mat om dagen och hålla sig till den uppsatta mängden. När det blivit en bra vana så brukar man ha bättre koll på hunger och mättnad. Jag märker fort om jag ätit mer en period, då orkar jag ju mer. Kroppen är helt enkelt van. Äter jag mindre så blir jag också mätt på mindre.

Maria
1

#2 Jag håller med.

Sedan tror jag att det är ganska lätt att långsamt vänja sig vid att äta större och större portioner och på så sätt töja sin magsäck, inbillar jag mig.

Små portioner och ofta är nog ganska vettigt och sedan så får man själv ha en viss karaktär och försöka att inte falla för frestelsen när man blir sugen utan kanske dricka ett glas vatten eller en kopp te.

/Maria

Vintersnö
0

Jag tror att LCHF är bra, men jag tror inte att det är något för mig, i alla fall inte just nu. Kan tänka på det om inget annat fungerar. Glad

Men 6 mål med en speciell mängd om dagen låter rätt bra. Jag älskar mat och har tyvärr ganska dålig karaktär när det gäller att falla för frestelser, men jag får väl helt enkelt jobba på det och försöka bättra mig. Tack för tipsen alla!Skrattande

[Vargöga]
0

Har du börjat med någon ny medicin som ger ökat aptit och hunger?

OlgaMaria
0

Du kan testa att börja med en multivitamin-tablett också. Man kan bli hungrig om man får i sig för lite av någon vitamin eller mineral.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus