Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: huskurer-egenvård
Läst 4976 ggr
[Lillfjanten]
0

Eksem? Hur underhåller du din hud?

knepig rubrik kanske, men det jag undrar är helt enkelt vad du använder för produkter för att underhålla kroppen, för att slippa eksemutbrott och torr hud?

Mooniq
0

Har du provat kallpressade oljor? Jättebra. Att köpa kallpressad (extra virgin) kokosfett eller olivolja är toppen, man kan även blanda dom.

Det finns en sida som heter www.crearome.se som har råvaruinformation - kolla rutor högst upp - där kan man läsa om olika oljor och vilka nyttigheter de tillför huden.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

DesK
0

Se tråden: Skippa kortisonsalva! Glad

/Désirée

[Lillfjanten]
0

#1  nej, jag kör med apotekets karbamid-krämer och lotioner, har gjort det i många år. olja är inte speciellt trevligt tycker jag, de gånger jag haft väldigt torra partier, då har jag använt barnolja.

Mooniq
2

barnolja innehåller råolja- samma olja man gör bensin på . Det gör att huden tappar sin egen förmåga till att återfetta huden och du får fortsätta smörja, och smörja. Om du har börjat med lypsyl så vet du hur svårt det är att sluta - lypsyl innehåller oxå råolja som torkar ut huden.

Kallpressade oljor tar en liten stund innan de torkar in men de gör nytta - direkt.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Maria
0

Jag är ju barnsligt förtjust i Bodyshops olika bodybutter, helst den gröna med oliv.

Jag blir så mjuk och len som annars har besvär med knottrig hy.

Tilläggas ska att jag har inget eksem.

/Maria

[Lillfjanten]
0

#4  vet inte om acos cerat är samma som lypsyl, men den behöver jag några gånger per dag, jag blir fnasig om underläppen. barnoljan använder jag ytterst sällan, kanske fyra gånger per år, men då är det på extremt torra ställen.

#5  låter som en härlig kräm! jag är ju så besvärlig att jag inte tål för feta krämer och kan inte använda krämer med dofter.

har tidigare haft väldigt mycket besvär, och var tvungen att gå på hudkliniken för att sola bort dem. inte kul när man fick infekterade eksem som fastnade i kläderna bl.a.. men de är borta nu som tur är.

mongu
0

Visst är Bodyshops bodybutter ljuvliga. Tur vi inte har en Bodyshop där jag bor.

Men jag tycker att Apotekets Apoliva  Olivserien är helt underbar. Dom har en bodybutter där som bara är så underbart. Tror det är Apoteket Apoteket som har detta. Alltså det gamla Apoteket.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Lillfjanten]
0

#7  Apoliva är Apotekets serie, och den är bra och billig tycker jag! Jag använder många av deras produkter. Tyvärr så har jag svårt för just olivdoften i produkter.

Maria
0

Apoliva gillar jag också. De har en ansiktsrengöring som blir som ett lent skum som är underbar.

/Maria

[Lillfjanten]
0

Jag gillar Apolivas oparfymerade hårspray och hårmousse.

Anterrabae
0

Jag försöker hålla mig till sådant som man kan äta. Man äver via huden också och vill därför inte få i mig konsigheter vare sig via mun eller hud.

Att smörja sig med oljor är bra, men det många gör fel är att de smörjer på torr hud. Då är det segt att få in oljan. Men att smörja olja på våt hud är toppen. Föe mina extremtorra händer och fötter är det guld att blöta med vatten och sen smörja sig torr med olja. På så vis får man in både fukt och fett i huden. Makens exem blev nästan helt bra med det.

Body shops fotcreme med hampa är go också. Den har jag till händer och ansikte Tungan ute

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Lillfjanten]
0

för min del så har jag inte "tid" att smörja länge med oljor, då jag ofta (tuvärr) handskas med tvål och vatten och behöver smörja med med lotion sedan som snabbt absorberas. Låter bra att många hittat sina guldkorn. mitt ansikte är känsligast, och där får ingen fet kräm eller olja befinna sig, bara oparfymerad lotion, Canoderm. Använder jag en för fet kräm så känns det som om huden börjar koka, och det inte trevligt.

använder ni strumpor och handskar för att kunna smörja ordentligt om nätterna? Jag smörjer tjockt med kräm på fötterna precis när jag lagt mig, jag kan ju inte gärna gå upp igen sen, då ligger jag snart på rygg, det blir riktigt halt.. så fötterna får sitt till natten, övrigt under dagen.

Carolalar
0

Kika in på min blogg för tips gällande din hud http://carola75.bloggplatsen.se

Carolalar
0

Angående din hud så ska du omedelbart sluta använda tvål och vatten i ansiktet, det torkar ut och öppnar upp för att få ner en massa orenheter, du som har så känslig hud ska använda La Roche-Posays serie TOLERIANE, den är framtagen för ditt hudtillstånd, inga kroppsprodukter i ansiktet…. ett tipps till är att äta extra tillskott av omega 3 som återfuktar huden inifrån. Lycka till och ha tålamod, det tar minst 4-6veckor innan du märker resultat av den nya hudvården. Du hittar dessa produkter på de flesta apotek. //Carola (auktoriserad hudterapeut)

http://carola75.bloggplatsen.se

Maria
0

#7 ag ser nu att jag skrivit fel. Jag menade serien Olivia som finns på Apoteket inte Apoliva som jag aldrig har provat.

Förväxlade namnenFlört

/Maria

[Nathalie62]
0

Jag använder en kräm som heter elvie, speciellt anpassad för dom med eksem, den torkar in på 2 sekunder och är jättebra enligt mig. Har testat väldigt många med åren men tyvärr har det inte funnits någon annan som funkat lika bra. Den går dock inte att inhandla i butikerna och används som bodylotion.

Fridaaaa
0

Jag får lätt eksem. Inget har än så länge fungerat för mig av det jag har testat :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Lillfjanten]
0

#17  smörjer du dig varje dag med något mjukgörande?

Fridaaaa
0

#18 Yes, men hjälper inte. Varit hos doktor men ingen allergi. 
Jag misstänker dock kontaktallergi av något slag men det säger doktorn att det inte är så vet inte…

[Lillfjanten]
0

#19  be att få en remiss till en hudklinik, de kan göra ett allergitest. har du testat olika mjukgörande? prova med oparfymerat tvättmedel om du inte redan har det. var får du eksemen?

Fridaaaa
0

#20 Har oparfymerat redan :)
Yes testat olika

Får på händerna och ibland på låren och knävecken

[Lillfjanten]
0

#21 ok, det är jobbigt med böjveckseksem. det gäller att hålla torrt och inte för åtsittande kläder och svag kortisonkräm direkt när det börjar klia. har du varit till läkare och fått råd därifrån?

Fridaaaa
0

#22 Ja det är inte så roligt. Märks mest på sommaren när man är svettig med  :/
Hade ganska mycket eksem som barn med.
Ja jag har kortisonsalva som jag tar på när jag får eksemen som hjälper ganska bra.
Japp har jag varit :)

[Lillfjanten]
0

jag fick även klådstillande tabletter till natten, när jag hade som värst. sen så är det ju jätteskönt att klia på eksem, men sen gör det bara så ont!

Fridaaaa
0

#24 Ja det gör ju det hehe min pojkvän brukar säga till mig att jag ite ska klia men inte alltid så lätt ;) Men jag har tur, det är inte så ofta det kliar

[Lillfjanten]
0

det är ju värst på sommaren, när man blir varm om natten, då kliar man i sömnen. tavegyl och atarax (inte tillsammans då) hjälpte mig bra om natten.

[Thiah]
1

Jag kan inte smörja in mig med olivolja för jag får klåda efteråt.  Använder starka kortisonsalvor på grund av min psoriasis så jag använder lotion i alla dess former. De bästa är apotekets bassalvor, fett men bra.

solgul
0

Det går inte bara att smörja kroppen med olika salvor,utan ni behöver näring inifrån som mjukgör.

Många salvor innehåller alkohol och parafin se upp med dem, för då får ni smörja i det oändliga bra tycker nog fabrikanterna för de får sälja mer.

Jag dricker Aloevera juice ekologiskt odlad och certifierad det gröna märket som säger att det är godkänt och kontrollerat.

Även dess krämer och gele´n som är antiseptiska.

Fridaaaa
0

#28 Jag smörjer med alovera ibland ;) Men tycker inte det hjälper bättre än den salvan jag har ifrån apoteket.

[Lillfjanten]
0

#28  har du någon källa till det påståendet? låter intressant.

Anterrabae
2

Huden byggs inifrån, om inte insidan mår bra kan det synas och märkas på utsidan. Jag är utbildad inom matinoleranser, och immunologi.

Just eksem är väldigt nära förbunden med mjölkallergi. Alltså inte laktos utan proteinet kasein. Det är immunantikropparan IgG främst som visar eksem-allergi, så det syns inte med IgE eller IgA tester, dvs pricktest eller slemhinnetester som är vanligast.

Mjölk är väldigt inflammatoriskt och exem är en hudinflammation. Man måste komma till rätta med problemet på insidan, om man ska få bestående effekt på utsidan. Givetvis kan man lindra symptomen utifrån, men bestående läkning kommer inifrån.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Fröken P]
1

sen får man ju inte glömma att nötning på huden också framkalla eksem, det är inte bara födointaget. när jag har pappersarbete så syns det på händerna, så det och våtarbete är det sämsta jag kan ha. har jobbat på ett tvätteri en gång i tiden och varma handdukar var rena döden för händerna också. citrusfrukter är det enda jag vet att jag fått eksem av, och jag har haft eksem sedan ca 40 år Glad

ekoqueen
0

kommersiella skönhetsprodukter kan tyvärr vara allergiframkallande och hormonstörande. Läs gärna mer på min blogg skadliga ämnen man bör undvika och som bara förvärrar eksem och andra hudproblem. Tipsar varmt om arganoljan - även känd som guldoljan. 100 % vegetabisk olja som växen på ett enda ställe i världen. I Marocko.

www.bodybazar.com (100 % Naturlig och Ekologisk hudvård)

www.bodybazar.blogspot.com (Eko Queen Bloggar!)

[Fröken P]
0

atopiskt eksem beror inte på födointaget. jag tror personligen inte på att eksemen har till största delen med födan att göra, utan yttre påverkan.

[Thiah]
0

Huden är vårt yttersta försvar mot mycket  och därför visar sig saker väldigt ofta först i huden. Som en van psoriasis patient så vet jag hur väl mitt inre påverkar mitt yttre, fast jag vet även hur väl kortisen + feta salvorna underlättar min vardag.

[Fröken P]
0

varför betonar du van?

psoriasis har jag ingen som helst kunskap om, vet bara hur det ser ut.

fler som har eksemförebyggande/behandlande tips?