Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 2151 ggr
[Shettisar]
0

Egen kur mot UVI?

Eftersom det oftast står att lindrig UVI går över av sig själv,så undrar jag om det finns hemmakur att ta mot detta?

Maria
0

Dricka mycket och surt. Gärna citronvatten.

Fast du ska inte vänta för länge utan söka hjälp ganska snart då UVI kan ge svårare infektioner och "gå upp " i njurarna.

/Maria

[Shettisar]
0

Jag läste om just detta med sura drycker,dricker nu tranbärsjuice.

Hittade då denna artikel,därför min undran på hemmagjord kur.

Maria
0

Jag håller med.

Hemmakurer i all ära men doktorn är nog det säkraste kortet om det inte snabbt går över.

Studien var utformad för att förebygga UVI om jag fattade det hela rätt och hjälpte inte alls.

Däremot så skulle det vara intressant att se en studie som testar de som redan har diagnostiserats med UVI. Antibiotika vs sura drycker.

Jag skulle gissa att antibiotika fungerar bäst.

/Maria

[Shettisar]
0

Men igår pratade de på radion om att bakterierna blir resistenta mot antibiotikan,speciellt vid UVI… Ialla fall så blir det läkarbesök imorgon för min del..Sköterskan ringde idag och ville absolut jag skulle komma upp i morgon bitti för prov och behandling…

Chestnut
0

#1 Fast de flesta UVI:er går aldrig upp i njurarna utan läker av sig självt inom 5-6 dagar. Är bara någon enstaka procent som går vidare upp såvida man inte har annat i grunden utan är fullt frisk.

Antibiotika skrivs ofta ut i onödan mot just UVI eftersom det som sagt går över av sig självt fast det innebär några sjukdagar. Man mår ju oftast rätt rejält dåligt om det går vidare upp i njurarna med feber, allmänpåverkan och CRP stiger. Så bra #4 att de ska ta prover för att kolla så att det inte behöver behandlas.

Med vänliga hälsningar
Chess

mongu
0

Men de fall som går upp i njurarna kan ge allvarliga skador så det är alltid bäst att i alla fall kolla med sjukvården när besvären inte ger sig eller blir värre.

Har sett patienter som tyvärr fått bestående skador så därför anser jag att det är bäst att ringa sin VC.

Sen att man försöker att förebygga allt man kan t.ex. dricka surt tranbärs eller citron osv. va noga med att kissa efter sex. det ska man ju fortsätta med för då kanske man inte får UVI lika ofta.

Det är inte alltid som man får tecken som feber, förhöjt CRP utan det kan ske ändå.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Chestnut
0

#6 Självklart ska man rådfråga vården men det skrivs ut opropotioneligt mycket antibiotika. Har man bara lite sveda när man kissar, inte känner sig påverkad i övrigt så kanske det är bättre att avvakta (efter att ha pratat med t ex 1177) och börja behandla vid försämring? För många skulle det som sagt kunna läka ut av sig självt.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Shettisar]
0

Så har man då varit hos läkaren , fick antibiotika i och med blod och feber är invovlerat….

mongu
0

Mycket bra att du åkte till läkaren. Hoppas du snart mår bättre

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Shettisar]
0

#9 TackGlad