Smärta "i huden"?
Jag förstår inte hur det kan gå till men det gör ont att ligga ner, inte i musklerna eller så, utan tryck mot huden i nacken, axlarna, på armarna, bröstet och ner på ryggen. Har vaknat av detta 2 dagar i rad. Jag fick en kortison-kur över helgen och vet inte om det kan ha samlats vätska under som trycker eller om det är min björkpollenallergi som börjar visa sig på konstiga sätt nu. Ena armen var helt knallröd och kliade när jag vaknade idag också. Det röda är borta men jag känner fortfarande ett behov av att klia mig på båda överarmarna men försöker låta bli då det gör saken värre.
Vad ska man göra? Vänta ut det eller ringa vårdcentralen? Så länge jag inte ligger ner eller sitter på en stol med hårt ryggstöd så fungerar det, men skulle någon ta på mig utan att jag är beredd så skulle jag nog skrika. Vissa ställen är mer smärtsamma än andra, som långt upp i nacken, uppe på axlarna, över revbenen i ryggen och på sidorna, ner i midjan och ut över ryggen.
Någon som varit med om samma sak eller vet vad det kan bero på?
/T
Jag tycker du ska ringa och fråga. Du kanske reagerar på din medicin?
/Maria
Jag tog sista dosen kortison i måndags kväll. Tycker inte reaktionen borde sitta i fortfarande isf? Alla mina andra mediciner har jag tagit länge och aldrig reagerat på, har kortison i både min astmamedicin och allerginässpray. Men jag har inte förstå vad det är, känns som någon mosat in något mellan huden och musklerna på mig.
/T
Har ingen aning om vad det kan vara.Jag hade nog ring och frågat med tanke på att du verkar vara allergisk mot mycket och äter olika mediciner.
/Maria
Är bara allergisk mot pollen och har astma. Dom andra medicinerna är pga skador och posttraumatisk stress.
/T
Jag tycker du ska kontakta läkare.
/Maria
Får nog ringa sjukvårdsupplysningen iaf om inget annat för det här gör ont ):
/T
Har kommit mig för att ringa vårdcentralen nu iaf efter ännu en natt vaken med smärtor i hela överkroppen. Sköterskan trodde att det var nerverna som det hänt något med eftersom smärtan inte avtar när jag tar värktabletter mot mina mjukdelsskador i ryggslutet.
Få väl se vad läkaren säger. Nu när jag bara ligger still i sängen så bränner det över hela ryggen. Det är ungefär som att ha somnat i solen och bränt sönder huden totalt, så känns det när jag råkar stöta emot något, klia mig eller vänder mig i sängen. Har varit vaken i ett och ett halvt dygn ungefär och börjar bli en aning utmattad!
Ska vara hos läkaren kl 10.15 och får hoppas att han hittar vad som är fel och något att göra åt det. Tråkigt att inte ens kunna krama om min bästa vän utan att få ont när han kommer hit om 4 dagar om dom inte vet vad dom ska göra åt detta.
/T
Hoppas de hittar orsaken. Du får gärna skriva och berätta.
/Maria
Jadå det gör jag. Jag förstår inte hur det kan göra ont att ta på sig ett mjukt linne och en tröja ): Hoppas verkligen dom hittar orsaken och vad man kan göra åt det för detta är hemskt!
/T
Jag fick diagnosen fibromyalgi. Vilket känns allt annat än roligt. Fick Tryptizol för behandling av smärtorna i huden och för att kunna sova på nätterna trots att jag har ont.
/T
#10 har din läkare nämnt fibro förut? annars fick du diagnosen snabbt tycker jag. (ingen nackdel tycker jag.)
#12 Nej men han kände på en massa punkter som ömmade bara han petade lätt på mig, lyssnade på lungorna, frågade om min sjukdomshistoria och då var det ganska självklart enligt honom. Har haft fysiska smärtor i ryggen sen jag var ca 10 år, till och från i knäna, jag har kroniskt posttraumatiskt stressyndrom sen ungefär 10 - 12 år tillbaks.
/T
#13 jag tycker att du ska vara "glad" för att du fått en diagnos så att du kan få rätt hjälp. för min egen del så var det snarare en lättnad att få diagnosen än att det bara står oklara smärtor i sjukintygen. en bra läkare du träffat! vad gäller tryptizolen så har jag testat, men fy vilka myrkrypningar jag fick i benen samt en hemsk brännande känsla, det värsta jag varit med om, men många blir hjälpta av dem.
#14 Jag har inte haft smärtorna "i huden" mer än några dagar och jag är redan sjukskriven pga kroniskt posttaumatiskt stressyndrom. Jag trodde bara det var en reaktion kortisonet jag fick över helgen så jag blev måttligt chockad och började gråta så fort jag kom innanför dörren. Diagnosen betyder ju att jag kan ha smärtor i flera år, att dom kan bli värre och jag kan bli sjukare än jag redan är. Min pappa har redan tagit ifrån mig min barndom, mina tonår och mitt liv fram tills jag var 22 genom att utsätta mig för sexuella övergrepp sen jag var 3 år, det psykiska började bli lite bättre nu när jan suttit i fängelse i 4 år,så får jag beskedet att jag fått fibromyalg pga långvarig stress. Då känner jag att han än en gång vunnit och lyckats förstöra livet för mig.
Och vad gäller Tryptizol är det en av 10tals antideperessiva jag testat genom åren och blivit dålig av.
/T
#15 för mig är det tvärtom, nu håller jag smärtan mer i schack när jag vet varför jag har ont, men jag förstår dig och din reaktion.
#16 Hur orkar man leva med något sånt här? Jag är redan ständigt trött, orkar inte med saker jag vill göra, tål inte höga ljud som skrikande barn utan hade lust att sparka på dom när jag satt i väntrummet på vårdcentralen idag och 3 småbarn skrikande slängde sig runt på golvet(men vem försökerjag lura, orkade ju knappt lyfta mig från soffan där efter att ha varit vaken i ett och ett halvt dygn minst), huvudet värker om det är för ljust, Vidrig pollenallergi, astma, ständig rinnsnuva som helt plötsligt blir nästäppa. Jag är glad att jag tål katten och hästen iaf för dom, förutom min bästa vän, är dom enda som visar förståelse.
/T
för min del så blev det som sagt en lättnad, jag har haft värk länge och det var värre att inte veta varför jag hade ont och fick fel behandling hela tiden. jag mår bättre idag än för något år sedan.
Jag trodde jag visste varför jag hade värk. Mjukdelsskador i ländryggen och kombinationen tramadol, alvedon och paraflex hjälpte, har även skolios och får låsningar emellanåt som kiropraktorn knäckt ut. Men den här konstiga smärtan i huden var något helt nytt och fruktansvärt, har fortfarande riktigt ont bara jag lägger mig i sängen. Det går väl inte direkt behandla fibromyalgi på andra sätt än med gamla sorters antidepressiva som också dämpar smärtan från skadade nerver? Eller, det behandlar den ju inte eller, det kan lätta lite på ett symptom.
/T
jag kan inte låta bli att tycka att du fick diagnosen väldigt snabbt…
har du läst igenom diagnoskriterierna för Fibro uppfyller du dom?
tyvärr verkar det som vissa läkare antingen vägrar ställa diagnosen eller ställer den alldeles för fort
jag känner inte riktigt igenom det du beskriver heller med den enorma smärtor i huden
jag har Fibro och jag har ibland smärtor i huden men inte så illa att jag inte kan sitta eller ligga
däremot är det jobbigt att använda åtsittande kläder och bh
#20 Jag har läst igenom symptomen och otroligt mycket stämmer tyvärr in. Jag har haft ont till och från i ryggen sen jag var 10 år, det är snart 17 år. Jag har röntgats för ryggen 3 ggr och knäna en gång utan att dom hittat något, jag har kroniskt ptss som förmodligen är det som utlöst sjukdomen. Jag har alltid kalla händer och fötter, allmänt låg kroppstemperatur, lågt blodtryck, dåligt immunförsvar, allmän kraftlöshet och blir trött, får ondare av sjukgymnastik. Jag är väldigt stel i kroppen och får lätt ont i musklerna även av dom enklaste sysslorna, ländryggssmärta har jag haft så länge jag kan minnas, alltid rinnsnuva eller nästäppa, astma och pollenallergi, känslig för ljud och ljus, sover väldigt "lätt" och vaknar av minsta lilla ljud. Gnisslar tänderna så dom slits ner, IBS, känslan av att ha urinvägsinfektion jämt utan att ha det, dvs springer och kissar oavbrutet men då väldigt lite och det är svårt. Tryckförändringar i luften påverkar mig så jag får ont när det är lågtryck. Börjar lätt gråta och har panikattacker, är väldigt lättstressad har humörsvägningarna från helvetet och blir lätt irriterad, får lätt blåmärken utan att veta vart dom kommer ifrån och ja… listan är lång.
/T