Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 2233 ggr
[tililili]
0

Jag vill bli hälsosam...

Jag är inte hälsosam.

Jag har haft anorexi, orthorexi och bulimi, bulimin hindrar mig fortfarande från att ha ett normalt liv.

Jag vill lära mig att ha ett normalt och hälsosamt förhållande till mat och träning.

Men vad är det?

Jag tycker om att träna, springa och gymma och allt det här…så den delen är inte så svår.

Men vad är ett hälsosamt förhållande till mat?

Vad är hälsosamt ätande?

Hur slutar jag äta saker som jag egentligen inte vill ha? Som jag inte tycker om…bara för att jag har ett obestämt sug efter ngt…pga jag är trött och less på allt!!!

[Vargöga]
0

Om du har något sug efter något "onyttigt" kan det vara så att du saknar något ämne i kroppen. Kolla upp det hos en läkare.

Cawolina
0

När jag tänker på "normalt ätande" tänker jag; frukost, lunch och middag enligt tallriksmodellen och 2 stycken mellanmål, t.ex frukt.
Och att äta godis på lördagar och kanske fredagsmys..

Maria
0

Med tanke på alla dina diagnoser så borde du ha träffat någon dietist.

Om inte så tycker jag du ska göra det så att du kan får råd om vad du ska äta i förhållande till hur du lever och rör dig.

/Maria

HannaM
1

Normalt för att återhämta sig från ätstörning brukar vara enligt modellen sex måltider om dagen. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Allt med ungefär tre timmars mellanrum. Detta för att undvika att man blir sugen mellan måltider och äter "fel" och att man har en jämn tillförsel av näring för att lära kroppen att det kommer näring hela tiden och att det inte behövs samlas på hög längre (som under svält).

ekoqueen
0

Regelbundna måltider. ÄR man rädd om formen kan man äta små portioner. Men absolut inte hoppa över måltider. Både hjärnan och kroppen påverkas i längden. Vilken inställning har du till hälsan? Vill du se bra ut eller må bra?

www.bodybazar.com (100 % Naturlig och Ekologisk hudvård)

www.bodybazar.blogspot.com (Eko Queen Bloggar!)

[tililili]
0

Att äta efter måltidslistor som jag fått när jag varit på ätstörningsenheter ger mig sån ångest att det bara blir hets av alltihop :'(

Kan man inte få både må och se bra ut?

HannaM
0

#6 Det blev samma sak för mig. Jag kan nu över ett och ett halvt år senare fortfarande knappt äta kokt potatis eftersom ett antal ätstörningsenheter präntat i mig vad en normalportion är. Jag fick panik över alla mellanmål som skulle hinna tryckas in i livet.

Maria
0

Ätstörningar är ju en form av sjukdom så man bör se till att i första hand bli frisk från detta.

/Maria