Järntillskott
jag har visst lite lågt värde vad gäller järndepån, (hade aldrig hört talas om det förut) så jag ska äta Duroferon i några månader. nu nämnde läkaren att man kunde få värk i kroppen också om detta värde var lågt, så därför undrar jag om detta tillskott hjälpt någon med värk eller andra besvär?
brukar du kolla dina värden för övrigt?
I och med att jag varit en flitig sjukhusbesökare de senaste två åren så har mina värden kollats ganska ofta.
Järndepåerna har däremot varit bra.
/Maria
det är bra att kolla sina värden, speciellt när man som jag intar smärtstillande varje dag. jag tycker att det är lite obehagligt, inte själva provtagningen, men väntandet, jag är alltid lika rädd att få tråkiga besked. nu var allt bra annars som tur var.
ska ringa apoteket sen och fråga om de läkemedlet hemma på min ort, så jag slipper åka i onödan, den gick inte att beställa via internet.

Jag vet inget om järndepåer, men som blodgivare i en herrans massa år så får man ofta järntillskott. Jag blev väldigt hård i magen av de tabletterna, kan vara bra att veta.
Ta gärna järnet tilsammans med nåt surt (apelsinjuice tex) det hjälper kroppen att ta upp det enklare. Men sån information har du nog redan fått.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Nej, jag fick ingen info om hur jag ska ta dem, men juice är uteslutet, det tål inte min mage
Jag använder inolaxol varje dag, så jag hoppas att magen inte blir alltför hård.

Ojdå… men inte med mjölkprodukter i alla fall, det motverkar tydligen upptagningen.
jag ska fråga apotekspersonalen vad som gäller när jag hämtar ut dem, det gör jag alltid med nya läkemedel 
har hämtat ut pillren nu och börjat med dem. jag frågade personalen hur jag skulle ta dem, och jag kunde med fördel ta dem i samband med måltid. så jag gör så 
nu efter sju timmar så börjar pillret göra sig påmind. det måste vara den, har inte ätit något annat nytt/konstigt. så jag får väl öka på inolaxoldosen från en gång om dagen till tre gånger till att börja med.
Det är C-vitamin som gör att man tar upp järnet, så om man inte tål juice kan man äta t.ex paprika eller något annat med c-vitamin :)
Te hämmar upptagningen.
#9 jo jag förstår det, men det är lika illa med grönsaker
kaffe är inte heller bra för upptagningen. men dessa tabletter jag har nu är depottabletter och det står inget om detta i bipacksedeln, så jag tar dem med maten. på andra järntillskott så står det däremot att man ska ta dem på fastande mage, inte med mjölkprodukter mm, men inte på dessa. jag äter mina 100 st nu och testar igen om några månader, så får vi se vad det visar.
ska sluta med inolaxolen ett par dagar, får se om magen blir bättre, blir jättelös i magen och det får nog faktiskt hellre vara tvärtom 
Jag tar själv Duroferon då jag knappt hade något järn i kroppen och järndepårena var tömda. Ett dygn efter jag tagit första tabletten (ska ta 2 om dagen) så fick jag så fruktansvärt ont i magen att jag låg i fosterställning och grät i minst 4 - 5 timmar. Kunde inte ta mig till telefonen eller något. När jag kände på magen så gjorde det jätteont och jag är ganska säker på att jag hade stopp i tarmarna sen när det släppte efter en sådär 5 timmar så började jag kräkas och var vidrigt dålig i magen. Men magen vänjer sig vid dom efter ett tag. Dock har jag slarvat lite med dom ett tag nu (ska ta sammanlagt 400 tabletter) så det kanske vore bra att gå och ta ett glas citronvatten och en sån tablett för jag har nog inte tagit mer än någon enstaka tablett när jag gått förbi dom senaste 2 veckorna.
Känns tyvärr som kroppen börjar tröttna på alla mediciner och sen allt pollen ute nu också. Usch och fy säger jag bara!
/T
det går bra för mig nu, jag tar tabletten till frukost, och skippar inolaxolen. ska bara äta 100 st nu, inget återbesök är bokat, utan jag kunde kolla provet igen någon gång vid tillfälle.
håller med, det är tröttsamt med alla mediciner, det är nästan skrämmande när man ser alla burkar och kartor som man ska gå igenom varje dag.
Jag ska eg ta Duroferon varje morgon och varje kväll. Då tar jag även tramadol, paraflex och alvedon mot smärta i rygg/bäcken/höft. Jag tar även Giona och Buventol dagligen mot min astma, Nasonex mot allergi och för att hjälpa igensvullna luftvägar. Aerius mot pollenallergi och just nu en 3 - 5dagars-kur med kortisontabletter eftersom luftvägarna svullnat igen pga allt björkpollen att jag fått syrebrist flera ggr när jag varit på väg ut till stallet. Zolpidem mot insomnia och stesolid mot panikångestattacker. Även medicin mot magkatarr. Har en hel hylla i et skåp till alla medicinerna =/
/T
jag har varje dag: aerius, symbicort, behepan, multivitamintablett (måste ta det varje dag), rhinocort, zolpidem till natten, citodon eller tramadol, alvedon och duroferon då. man har ju ett helt apotek hemma egentligen 

Jisses, vad lider du av för sjukdom(ar)?
Ja det är tragiskt och lite orättvist att vissa ska vara så dåliga och behöva ett helt apotek hemma medan andra är hur friska och krya som helst utan att göra något annorlunda!
Jag skulle ge nästan vad som helst för att få gå ut en varm, solig vår eller sommardag utan att ha ögondroppar, näsdukar, allerginässpray och astmamedicinen med mig och ändå få torr kliande hals, irriterade slemhinnor i näsan och kliande rinnande ögon.
/T
# 16 astma, allergi, fibro, överrörlighetssyndrom och nackbesvär. då jag har gjort en gbp på 90-talet så måste jag ha vitaminerna.
#16 Här är det asmta, allergi, järnbrist, konstant spänningshuvudvärk överrörliga leder som gör att jag sliter ut ledbanden och får ont, skolios som gör att jag lätt får mjukdelsskador i ländryggen och bäckenet, Kroniskt posttraumatiskt stressyndrom, insomni, paniksyndrom.
/T
sen har man ju några läkemedel mot kärringkrämpor också men inte varje dag 
#19 usch vad jobbigt du verkar ha det.
#20 Det är ju inget roligt direkt. Men det psykiska börjar bli lite bättre iaf, även om jag sällan sover utan mediciner och får en hel del ångestattacker så är det fortfarande bättre än för några år sedan.
/T
#21 låter bra att det går åt rätt håll!
för min del så skulle jag kunna minska en hel del på mediciner om jag inte var tvungen att jobba. i dagsläget jobbar jag två timmar om dagen, och jag orkar inte mer. hade jag fått vara hemma helt så hade jag kunnat halvera intaget av smärtstillande och skippa zolpidem. men nu är det ju som det är.
#22 Jag ska förmodligen börja med praktik 2 timmar om dagen så snart f-kassan och arbetsförmedlingen löst det (man vet ju hur fort dom jobbar) Men då kommer jag förmodligen få gå upp i dos med smärtstillande. Ska praktisera på ett konditori. (älskar att baka och vill bli konditor och göra specialbeställda tårtor). Förhoppningsvis kan jag få sitta i ett eget hörn och greja med lite saker som inte kräver tunga lyft eller att springa runt för mycket.
/T
Du kan ju alltid försöka hålla dig till näringsrik järn kost. Tex. Linser, böner osv.
www.bodybazar.com (100 % Naturlig och Ekologisk hudvård)
www.bodybazar.blogspot.com (Eko Queen Bloggar!)