Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 7019 ggr
[SallysPigge]
1

Flis under nageln! Aj!

Blev just lite ställd då LISEBERG ringer mig. :-O

Det visade sig att dottern fått en storflis under nageln och dom får inte ut den.

Men hon är snart hemma så jag får se på den. :-)

Men den ska visst ha åkt ända upp till nagelbanden. Har ni något tips eller är det läkare som gäller?

Maria
2

Är flisen kvar eller har man fått bort den?

Risken är ju att hon kan få en infektion men det visar sig ganska snabbt då fingret blir rött, svullet och värker.

Har den gått så långt in i nageln så skulle jag nog låtit någon läkare/sjuksköterska titta på det.

/Maria

mongu
0

Ja när det har gått in så långt så tycker jag att ni ska låta nån titta på det. Det kan bli fula infektioner och framförallt så gör det ju ont om den är kvar.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[SallysPigge]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom hem för en stund sedan från sjukhuset och nageln och flisen är borta.

Maria
0

Vad skönt.

Jag ser att jag missade.Skäms Du skrev ju i #0 att dom får inte ut flisen.

Hoppas tösen inte hade/har för ont.

/Maria

[SallysPigge]
0

Jo hon har lite ont då nageln är borta, men inte så att hon störs av värken. :-)

Maria
0

Oj då. De fick uppenbarligen ta bort hela nageln.

Vad bra att hon kom iväg till läkare. Hoppas det blir en fin nagel som kommer tillbaka.

/Maria

[SallysPigge]
0

Men hon har börjat att klaga lite på att fingret känns svullet och att det gör ont.

Men ett lillfinger är ju inte så stort och med tanke på att hela nageln togs bort så är det kanske inte så konstigt. Sedan så sattes ju 3 sprutor i fingret.

Men jag har bett henne att känna efter hur det känns nu så hon kan känna efter senare igen om det blivit värre eller inte.

Så jag får ha koll. Hon fick lite TREO förut, och det hjälpte lite.

mongu
0

Det är inte så konstigt om det känns nu direkt efter att flisen och nageln är borta. Men det är bra att hålla koll så det inte blir nåt efteråt.

Hur gammal är din dotter? Varför ger du henne Treo? Är det inte bättre med Alvedon till henne.

Treo innehåller ju acitylsalicylsyra som kan va retande på magen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[SallysPigge]
0

Då jag inte har alvedon hemma just nu så fick det bli TREO, hon är 14 år och hon har intagit TREO innan. Hon har tagit ipren, men tyckte inte det hjälpte nåt.