Träningsvärk eller vanlig stelhet?
Tränade igår och gjorde en hel del övningar och idag har jag så där lagom ont i nacken. Enbart på höger sida. Har även ont i huvudet på höger sida i pannan.
Kan det röra sig om en träningsvärk eller vanlig stelhet av att ha tex sovit lite konstigt?
Brukar normalt inte ha träningsvärk men jag har ökat på mina vikter en hel del så det kan ju vara träningsvärk.
jag brukar också få sån där nack/huvudvärk när jag belastat de musklerna. för min del är det inte träningsvärk, men det kan ju du ha, men det är inte skönt precis. vid de tillfällena så hjälper sällan mediciner, utan jag får lägga mig med en bra kudde som ger mig stöd på den sidan jag har ont, och jag får vila bort värken.
låter bra att du gör övningar, jag önskar att jag kunde göra det, men jag väntar på vidare bedömningar av min värk så att jag får rätt hjälp.
Jag borde få hjälp med min värk jag med (knät). Har inte vågat mig på träning idag dels pga nacken, huvudvärken och knät.
överansträngningar kan utlösa både migrän och annan värk. har du ett träningsprogram, eller kör du på egen hand? jag får sån värk som du beskriver, bara jag åker och handlar och bär några kassar, jag köper alltid dubbelt fler kassar än vad som egentligen behövs då jag inte kan packa dem fulla. fyra mjölk i en kasse är vad jag max kan bära.
Jag tränar själv men jag väntar på en tid till en fysiolog som kan ge mig bättre övningar. jag har lärt mig genom at titta på andra hur dom gör med maskinerna. Flera gånger så att jag verkligen inte skall göra fel. Kan vara för att jag tog i lite hårdare igår, mera vikt än tidigare.
du kanske behöver anpassade övningar, så det gör mer nytta än onytta. promenader och motionscykel passar mig bäst just nu. crosstrainern är rena döden för mina knän, jag pallar max 2 minuter på en sådan!
De flesta övningar klarar jag av men det finns en som tar "död" på mitt knä.
Sen det där med nacken så tror jag nästan att det var en övning som jag spände nacken lite extra mycket så det är nog en vanligt träningsvärk.
Det dumma är att om jag tugger på något segt så spänner det back i nacken. har ni också känt detta?

Du borde vänta med att använda redskap eller maskiner tills du kan få en ordentlig genomgång som är anpassad för just dig.
Vet inte om du tränar på ett gym. som är hos en sjukgymnast eller om det är ett vanligt gym? I vilket fall så måste du få instruktion om hur du ska träna, vilken belastning du ska ha osv. Det är A och O vid träning annars kan man få besvär som är svårt att få bukt med.
De flesta gym brukar inte va pigga på att man startar utan en genomgång. Det räcker inte att titta på andra för alla är vi ju olika med olika förutsättningar.
Så be om hjälp tycker jag.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Har dessvärre inte råd med en PT (kostar 50€ i timmen). Jag går hos ett vanligt gym. Men jag kan berätta att jag äntligen hittade remissen till fysiologen så jag skall kontakta dom om en tid. Det är enbart ett besök så jag hoppas att man kan ta genomgången på gymmet där jag går.
Ska man träna så är det bäst att veta vad och hur man ska göra, så det blir rätt och framför allt inte övergöra sig.. Samt alltid efter tänka på att stretcha efter sitt träningpass. Missar man det är man nog ute på hal is ganska fort.
Läs gärna vidare på länken om just detta ämne
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Finns det inget gym där sjukgymnasten är? Så du kan börja där.
Får ni sätta igång att träna och använda redskap och maskiner utan en genomgång?
För om man tränar fel eller har felaktiga vikter eller inställningar av redskap gör träningen mer skada än nytta.
Där jag varit så får man inte starta utan att bli instruerad.
Måste du använda dig av en PT? Även om det gäller en genomgång för att inte träna fel?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag har fått ett förbud att stretcha då jag är hypermobil så jag stretchar inte. Det var en sjukgymnast så sa det till mig.
#11 Aha,, Det visst jag inte. Ber om ursäkt då ,,Men hur tränar man då man inte kan stretcha..Lite nyfiken fråga men. Alltid kul att lära sig något nytt..
Hehe ingen aning faktiskt för det sa han inget om men jag hoppas att den nya skall ge mig tips och sånt.
jag har fått olika träningsprogram genom åren som inte gjort nytta för mig, tvärtom. jag har tagit upp detta med fibro och överrörlighet, men sjukgymnasterna tog ingen notis om detta, utan jag fick ett program vid maskiner. det gick ju käpprätt åt .. det jag får göra nu är att börja från början, mjukt och lugnt.
kan du inte börja med promenader, cykling, kanske mjukgymnastikgrupp?
Han den förra fysiologen nämnde någon om strechning men han visade inte mig som är hypermobil hur man skulle strecha. Det blir att fråga den nya. Den jag var sist till var bara där som sommarvikarie.
Vad är mjukgymnastik?
Jag vill helst stärka min kropp och slippa värken samt bygga muskler och gå ner i vikt.
#16 ryggvänlig, utan hopp, mjuka rörelser osv. det kan ju heta något annat också.
Åh det skulle vara bra. Hopp klarar dock inte mitt knä av så det borde funka. Tror inte det finns något sånt på mitt gym utan det måste nästa vara med fysiologen. Men jag har bara remiss för en gång.
det kanske finns någon kvällsgymnastik du kan gå på? eller kanske sjukgymnasterna har såna grupper. hoppas det löser sig för dig.

# 15 En fråga fysiolog är samma som våra sjukgymnaster eller hur? I så fall så borde det inte spela nån roll om det är en sommarvikarie eller ordinare du pratar med. Dom ska ha samma utbildning och kunskap att vägleda på rätt sätt. I alla fall så får ingen här utge sig för att va sjukgymnast om de inte har utbildning.
# 14 På vilket sätt har dina olika träningsprogram inte gjort nån nytta? Många gånger gör det nytta utan att man märker det.
Själv så måste jag träna väldigt försiktigt för att bibehålla de funktioner jag har.
Ha en bra dag! Mongu.
#20 det är ju samma med läkare bl.a. de har samma utbildning, men nog får man olika svar av dem.
#20 Jo jag tror det är samma sak. Anledningen till att jag säger sommarvikarie är att jag inte får träffa honom igen.
Så det blir att jag träffar ytterligare en ny person.
#21 Men dom har en utbildning och det är väl då man ska ta in råd.. SEdan om olika tycker och tänker olika så har dom en stor kunskap att fall bak på.
#23 om du läser runt så ser du hur olika läkare och sjukgymnaster som har samma utbildning, behandlar folk olika. Jag går inte till vårdcentralen förutom när det gäller enklare saker som förkylning och provtagning. Det är ett lotteri om vilken läkare man får och hur man blir behandlad. På min ort har det varit en väldig omsättning på läkare och det är inte bra.

# 24 Vart går du om du behöver söka hjälp för nåt annat?
Att helt döma ut VC så är ett stort hån mot alla de som jobbar på VC men också inom andra vårdsektorer.
Läkare och andra aktörer inom vården behandlar människor olika, ja men kanske det också beror på att vi alla verkligen är olika. Vi är i och för sig byggda på ungefär liknande sätt men ändå kan det skilja en hel del.
Det som botar en eller flera botar kanske inte alls mig osv.
Sen är det ju också så att man blir bemött så som man själv möter andra. Går man in och är negativ så smittar det av sig på den man träffar och tvärtom.
Ha en bra dag! Mongu.
#25 privatläkare som har en bred erfarenhet. Jag dömer inte ut alla vårdcentraler, bara den som jag tillhör. av egen erfarenhet, efter hur jag blivit behandlad och fått råd. skulle aldrig falla mig in att "håna" en hel yrkeskår, men tyvärr så är det si och så med min vc och jag är faktiskt inte den enda att tycka det. sedan kan man välja andra vårdcentraler på närliggande orter, men nu har jag hittat en läkare som tar sig tid och faktiskt kan mycket och remitterar vidare.
jag kan ju ta några exempel. en läkare anser att panodil är mer verksam än alvedon, vet knappt hur man fyller i sjukintyg, förstår inte vad jag säger, säger åt mig att det är bara att träna om jag har muskelvärk, för det har ju läkaren själv och han tränar.. såna dumma saker, det är inget plus för mig.
det har varit jättebra på den vc jag hör till, men tyvärr så slutar de, det kommer nya och omsättningen är stor, man får sällan träffa samma läkare igen.
men det är ju klart, varför tro på vad andra säger bara för att man blir bra behandlad själv? såna här kommentarer som du lägger nu är lika trist som att bli misstrodd när man har värk och det inte syns utanpå..
ha en bra dag..
Inlägget redigerat på grund av personangrepp/sajtvärd

# 26 Har jag sagt att jag menar att det är du som är negativ eller?
Tycker nog att du ska titta lite på hur du möter andra. Det är inte så värst mycket förståelse eller empati från din sida. 
Ha en bra dag! Mongu.
#24 Jodå jag läser.. Men hur man än vrider och väder så är det fullt naturligt att människor tolkar samma ord och sak på olika sätt. Alltså är det lätt att få olika råd. Men för det är det att det behövs vara fel på deras kunskap.. Undrar också var du går om då inte går på en VC för dom enkla sakerna.
# 26 Hoppla hoppla det var väl inte så trevligt inlägg Bättre kan du väl?