Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 5716 ggr
Liz85
0

Smått frustrerad, stelhet

Nu vet jag inte hur mycket som är normal rörlighet i handled (och tumme) men faktum är att vänstra är betydligt stelare än den högra. Det är också bara några dagar sedan besök hos arbetsterapeut och antar att det kan ta lite tid att få upp rörligheten igen när man dessutom fortfarande känner ömhet eller ont i vissa lägen, men jag skulle ändå vilja få normal rörlighet typ nu ikväll redan. Suck!

Någon som vet av erfarenhet ungefär hur lång tid det kan ta? Hade så mycket annat att tänka på att jag glömde fråga henne om just det. Särskilt frustrerande är det när jag knappt kan vicka handleden sidledes och det dessutom börjar "dra" längs med tummen. Någon som har lust att byta? Tungan ute

Maria
0

Nu vet jag ju inte vad som är felet från början eller om du har något träningsprogram eller ska vara stilla med handen. Medicinerar du för någon inflammation? Karpaltunnelsyndrom?

Men som sagt så lär det ju inte gå över så fort som du önskar tyvärr. Allting får ta sin tid.

Så det är en väldigt svår fråga att svara på.

Hoppas du är högerhänt.Flört

/Maria

Liz85
0

Jag är faktiskt vänsterhänt. Skrattande Vad för symtom sa du? tunnel? Kortfattat: Enligt terapeuten är det mycket möjligt att det är en kombination av en skada och överansträngning ovanpå det. Har ett stöd som jag använder vid jobb, och stretchar handen lite då och då. Sitter nämligen vid dator hela dagarna men sköter tack och lov datormusen med höger hand. En anpassning jag tidigt valde att göra eftersom musen oftast ligger på höger sida vid en allmän eller någon annans dator.

Försöker i övrigt använda handen normalt så långt den tillåter det vill säga. Vid till exempel tyngre lyft använder jag höger hand, vänster klarar inte av det riktigt än.

mongu
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man kan få inflammation i tummens sträcksena det gör rejält ont, blir svårt att greppa och man blir svag i handen så det är svårt att hålla kvar saker

Det heter Morbus de Quervain med ett finare ord.

Jag har gått med det och testat orthos både dag och natt men det hjälpte inte utan jag fick en kortisonspruta och nu är det borta, peppar peppar.

Annars kan det bli en operation och enligt ortopeden är det en liten enkel operation.

Men jag hoppas det klarar sig för min del vill inte opereras mera nu.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Liz85
0

Yikes! Den där texten ville jag sbsolut inte läsa! *ryser* Men känns samtidigt som att det inte handlar om det. Har liksom inte svårt att hålla i saker så, kan röra tummen ganska bra när lederna blivit lite mjuka och har inte rejält ont. Det gör inte ont när man känner längs med tummen heller. Plus att det började kännas väldigt bra innan jag blev inringd till jobb igen efter två veckors paus och det gick ett steg bakåt.

Men visst, går detta inte över är det nog en god idé att ha det i åtanke och fråga vad hon tror om det. Bara för att förhoppningsvis få det avfärdat som orsak. Visst, jag älskar sjukhusserier på tv, men att själv behöva göra ingrepp, nej tack.

[Asta]
0

Något som är väldigt bra när man sitter mycket vid dator är att köra styrketräning för armar och axlar. själv brukar jag köra hantelträning hemma efter en dvd jag har. Och när jag är duktig och kör det regelbundet så får jag inte några problem, men när jag håller uppe så får jag både det ena och det andra problemet.

Liz85
0

Tyvärr lär inte jag börja med styrketräning, tycker sådant är hur trist som helst. Det ska möjligtvis vara under pistolhot eller tvingad till ordinerade ett pass under någon slags hård övervakning.Tungan ute

Jag har haft egen dator sedan mellanstadiet så det är väl cirka 17 år nu. Har aldrig haft problem förut och sitter inte överdrivet mycket vid den hemma. Tycker det vore konstigt om det nu hade varit datorn som var boven att det kom plötsligt och inte smygande med ökande problem, vilket ju vore mer logiskt.

Men datorn kan säkert vara medbrottsling, och terapeuten gav ju tips och råd på flera korta raster med mera för att underlätta under arbetsdagen. Glad

Liz85
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Annars finns det ju assistenter att tillgå om man nu vill det… ;)

Maria
0

#7 Haha, den bilden var ju underbarSkrattande

/Maria

[Asta]
0

Ja, jag tycker inte heller styrketräning är roligt, men jag föredrar styrketräning framför att ha ont. Ibland får man göra tråkiga saker för att må bra.

Något jag lärt mig är trots allt att ofta är brist på träning boven i dramat när man har ont någonstans. Och behovet av träning växer med åldern eftersom det blir mer och mer krämpor ju äldre man blir.

Liz85
0

Googlade lite på senskideinflammation inför morgondagen. Vissa saker stämmer inte men andra stämmer väldigt bra så vad ska man tro? Börjar bli lite rädd att det är just detta som förbisetts på grund av att jagkanske missat att berätta något.

Börjar i vilket fall som helst ana att det nog hade varit bra att ringa det där samtalet direkt när problemet dök upp istället för att själv försöka hitta lösningar och sätt att avlasta. Väntade nu tills efter melodifestivalen eftersom det var fullt upp med både skolan, jobbet samt turnén 5 dagar/vecka.

Har en förmåga att sätta intresset före annat. För två år sen var det istället en stukad fot som fick hänga med på diverse festivaler men då fanns i alla fall sjukvårdare att tillgå för någon som är totalt oduglig på att linda fötter. Glad

Lill-Kisse
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ensidiga arbetsuppgifter, överbelastning och stress m m kan ge problem med leder och stelhet. (Strunt samma sedan vad det råkar heta i läkarboken.) Hur råkar det vara med kyla och drag dessutom?

Har du haft eller har en inflammation är nog inte styrketräning särskilt lämpligt än på ett tag. Bra att du stretchar lite då och då. Försök att göra det regelbundet flera gånger om dagen. Sträck och tänj. Var snäll mot handen. Använd handskar när det är kyligt ute. Handledsvärmare kan du ha inomhus också. Bär inte tunga matkassar o dyl. Var också beredd på att det tar tid att få tillbaka rörligheten och sedan styrkan. Tålamod lönar sig i sådana här fall.

Liz85
0

Jodå, jag är beredd på att det kommer ta tid och har fått handled- och tumstöd som även värmer. Använder det alltid på jobbet samt hemma vid vissa tillfällen.

Vore dock mycket lugnare om det åtminstone gick att röra handleden några millimeter åt sidan vilket det i dagsläget inte gör, det tar tvärstopp. Vill inte få något permanent men heller. Ringde idag för att fråga om råd men det var någon annan som svarade. Valde att tacka ja till ny tid eftersom det är först på tisdag och min kommer tillbaka på måndag. Då kan jag ringa dagen innan och fråga. Vill hon att vi ska ses slipper jag vänta en vecka. Om inte det anses behövas är det bara att avboka tiden och se glad ut.

Fram till dess ska jag vara så snäll det bara går med handen. Glad

Liz85
0

Visste int ehur jag skulle göra, valde att skriva i redan befintliga tråden.

Är det vanligt eller normalt att man kan känna av lite i handleden efter en längre tid med något, till exempel vid dator, men att det går över fort? Att det liksom ska vara så för att man ska få en varning o att det är läge att ta en paus typ?

Eller är det lättare att få ny överansträngning efter tidigare sådan och att det är de där förtecknen som jag lärt mig lyssna på?

Funderar också på hur det hängde ihop med att det först sades vid röntgen av handleden att det var urkalkat men vid senare tillfälle när det mättes (helkropp) så kom svaret att det var normalt. Kan en viss del av kroppen ha lägre bentäthet och att det kan göra att handleden liksom inte återhämtat sig så fort eller att den fortfarande kan vara lite svagare fast jag inte märker av det egentligen.