ta bort ärr på läppar?
jag har fått ärr på underläppen då jag fick solskador för ett antal år sen. jag blir ofta irriterad på det stället och det ser ju inte heller sådär jättesnyggt ut när det är ljust på läppen. är det någon som har liknande besvär och kanske t.o.m. har fixat det på något sätt? laser eller vad det nu kan vara? jag brukar smörja på Anti när det kliar som bäst, det dämpar klådan.

OJ! Inte visste jag att man kunde få så allvarliga solskador på läpparna att det besvärar i flera år. Har du visat upp det där för läkare? Han/hon kan nog säga vilken behandling som gör bäst nytta.
Nej jag har inte sökt för detta, men ska fråga då jag är hos läkare nästa gång.
Tycker det låter som en bra plan, att kolla upp det hos läkare.
#3 det är ju inte så att det är något akut precis. i tonåren fick jag ofta herpesblåsor där, och sen flera år senare när jag var till cypern så slarvade jag med solskydd och fick riktiga blåsor igen, och naturligtvis så är jag en sårskorpepillare och fick ärr efter det. men nu har jag inte haft några munsår på flera år. det är i rent kosmetiskt syfte som jag skulle vilja göra nåt åt det.
Men det är ju läkare som kan skicka dig vidare till eventuell borttagning.
Dessutom skriver du att du ofta blir irriterad på stället. Jag har många ärr, men de blir inte irriterade.
#5 med irriterat så menar jag att det kan klia lite om jag äter fet mat, det blir inte rött eller svullet på något vis. jag har andra ärr på kroppen som också kan klia, jag har dålig ärrbildning, keloid. så tyvärr så är det ingen idé att försöka ta bort de breda ärr jag har på armarna ex.vis.
Angående läppen vet jag inte. Jag har nyligen börjat kolla upp behandling för keloidärr då jag tog bort två hudförändringar för några år sen och det resulterade i ett stort keloidärr på ett ställe, och ett mindre. Kliar och gör ont ibland. Behandlar just nu med mepiformplåster och det ska behandlas ett helt år. Minskar problemen men än ser jag inga mirakeländringar direkt. Men hittade något om laser när jag sökte på internet. Frågar du läkare får du gärna säga vad du fick för svar :) jag ska till läkaren när jag haft plåster 1 år så får se vad dom säger sen.
(jag som är ts, bytt alias), jag har också breda ärr från överarmsplastik bl.a. men det är inget som åtgärdas. ska kolla vad det är för plåster du har använt, har inte hört talas om det. men vad jag förstår så har en del svårt med ärrbildningen och det är tydligen inget att göra åt.
vad gäller underläppen så har jag inga besvär nu, det får helt enkelt vara min lilla skönhetsprick
vill jag dölja det någongång så finns ju färgat läppglans eller läppstift.
#8 Det är inte tillåtet att skriva under flera användarnamn på Hälsa.
Annars funderar jag på det här med laser. Det bleker väl?
Din fläck verkar ju snarare vara ljus och då kanske inte laser hjälper
/Maria
#9 oj, jag har glömt att avaktivera det gamla nicket! förlåt, ska fixa det på en gång. bytte för att jag tappade min mobiltelefon.
Jag vill ju inte bleka ännu mer, då ärret är vitt och blekare än läppfärgen.
Har man problem med ärrbildning ska man vara försiktig även med laser.. det kan förvärra hela grejen.
Evitamin är hudens läkevitamin nummer ett. Man kan köpa e-vitaminskapslar på hälsokost och smörja lokalt. Även se till att man får i sig kisel, msm och b-vitaminer. Och q10 för att få igång kollagentillverkningen.
Det går, men det tar tid att komma till rätta med.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade