Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketthuskurer-egenvård
Läst 19526 ggr
DesK
9

Skippa kortisonsalva!

Jag har i många år haft psoriasisliknande utslag i nacken och då och då även på armarna, mot detta har jag alltid fått kortisonsalva av läkare på vårdcentraler. Alltid med kommentaren att det finns ingenting annat som hjälper mot sånt här. Eftersom jag vet att kortison inte är bra vid långtidsanvändning har jag aldrig använt de salvorna särskilt mycket.

För någon månad sen fick jag ett liknande utslag i pannan och samtidigt var det dags att köpa ny ansiktskräm. Jag köpte då en lite dyrare kräm med sån där repairfunktion. Med denna smorde jag in mig varje morgon, både i ansiktet, nacken och på armen. 3-4 dagar senare var alla utslagen helt borta! Glad

Kan berätta att min gamle far också har samma problem med huden och han har i alla år använt kostisonsalva, utskriven av läkare mot detta. När han kom hit till Sverige gjorde han sig illa, så vi var till vårdcentralen för att kolla upp det hela. Den första frågan vi fick var: Är du atmatiker? Vi svarade: Nej hurså? Läkaren sa: Din hud ser ut som om du har intagit mängder av kortison under många år. Jag förklarade då läget och läkaren sa då: Ja tyvärr är det inte helt ovanligt och mycket viktigt att tänka på för oss alla.

Alltså rekommenderar jag att ni som har liknande problem i första hand testar att göra som jag nu gjorde. Glad

/Désirée

[Lillfjanten]
0

är det eksem du har/haft om det inte är psoriasis?

DesK
0

Ja, läkarna tror inte att det är psoriasis, eftersom det bara är på några få ställen på kroppen jag har detta. Däremot vandrar det runt på kroppen, så gör det även hos min far.

Observera att jag inte tror att sådana här krämer kan bota eksem och utslag helt, men däremot läka ut befintliga utslag fortare. Sedan är det nog tyvärr så at om vi har sådana här problem, så dyker de upp då och då. Då rekommenderar jag alltså att man först provar med någon sådan kräm istället för kortisonsalva.

/Désirée

[Lillfjanten]
0

#2  okej, har du smörjt dig varje dag med mjukgörande annars? när jag har haft hudproblem som inte läkarna kunnat fastställa vad det är så har jag fått remiss till hudkliniken, men det kanske du inte har fått? För mig är det evigt smörjande som gäller, händerna flera gånger dagligen och kroppen några gånger per vecka. enbart oparfymerat.

Bra att du hittat något som hjälpt dig! Cool

DesK
0

Självklart har jag vart på hudklinik angående detta, det har även min far. Mjukgörande kräm har jag också, men som sagt, inget har haft denna effekt, som jag berättar om här. Kortison är ett (räv)gift vid långtidsanvändning, därför är det bra när /om vi kan tipsa varandra om alternativ.

/Désirée

Maria
0

Håller med om att det är bra om man kan testa andra salvor eller krämer i första hand då kortison verkligen är ett rävgift både utvärtes och invärtes men ibland är det ett nödvändigt ont.

Men som sagt kanske inte det första man ska testa när det gäller eksem utan snarare när inget annat tycks hjälpa.

/Maria

[Lillfjanten]
0

#5  det finns ju svag kortisonkräm som man kan testa och hjälper det inte så märker man ju det ganska snabbt. ibland måste man ta till det för att dämpa inflammationer och kanske även blöta eksem. invärtes har jag aldrig ätit kortison för eksem, däremot antibiotika.

är det något nytt man inte känner igen, så kan man söka för det, så att man vet vad det är och man kan få råd och tips om vad som kan hjälpa.

har jag kliande eksem, då börjar jag inte experimentera, då tar jag det som jag vet hjälper. det kan bli ännu värre annars.

tips och råd om alternativa krämer är ju bra, men ännu bättre om man skriver vilka krämer det är man tycker är bra Flört

DesK
0

Det spelar mindre oll om kortisonet är svagt eller starkt, det är likafullt rävgift vid långtidsanvändning.

Jag blev själv mycket förvånad över resultatet jag erhöll med hjälp av ansiktskrämen Förvånad Därför berättade jag om det här och jag tror att de flesta krämer med sådan där repair-funktion eller anti-rynkfunktion funkar på liknande sätt. Jag ville faktiskt inte göra reklam för en specifik produkt, då detta ofta kan uppfattas som smygreklam.

/Désirée

[Lillfjanten]
0

#7  vad heter krämen som du tycker är bra? smygreklam görs ju hela tiden här, många säger vilka produkter de tycker är bra, så det argumentet köper jag inte Flört nu har du ju redan börjat berätta om produkten, så jag tycker du kan fortsätta Glad

sen tror jag att de flesta som använder kortisonkrämer/salvor är medvetna om riskerna vid långtidsanvändning.

det jag reagerade på var rubriken, att man ska skippa kortisonsalva, men det håller jag inte med om. Cool

DesK
0

Okej det är Olays 7 i 1 och anledningen till min rubrik framgår klart av texten jag skrev i #0 nämligen att det slentrianmässigt skrivs ut kortisonsalvor på många håll och att det finns många människor som år ut och år in använder kortisonsalvor dagligen, mer eller mindre helt i onödan.

/Désirée

[Lillfjanten]
0

#9  ja om man läser texten så framgår det, men just "skippa" i rubriken säger att man inte ska använda något. men struntsamma! Flört

jag tycker att det är bra med tips på produkter som andra tycker fungerar, sen är det ju naturligtvis individuellt om det fungerar. det är synd om dem som måste/vill använda kortisonsalvor jämt, men det måste ju faktiskt läkarna ha lite koll på med vid utskrivningen. jag har faktiskt inte stött på någon som gör det.

DesK
0

Då har du kanske haft tur, för både far och jag har alltid och på många olika platser /orter och länder fått kortisonsalva utskrivet. Så detta var också en anledning till min lite vassa rubrik. Du läste väl stycket om min far?

****Kan berätta att min gamle far också har samma problem med huden och han har i alla år använt kostisonsalva, utskriven av läkare mot detta. När han kom hit till Sverige gjorde han sig illa, så vi var till vårdcentralen för att kolla upp det hela. Den första frågan vi fick var: Är du atmatiker? Vi svarade: Nej hurså? Läkaren sa: Din hud ser ut som om du har intagit mängder av kortison under många år. Jag förklarade då läget och läkaren sa då: Ja tyvärr är det inte helt ovanligt och mycket viktigt att tänka på för oss alla.****

I fars fall har det alltid handlat om milda kortisonsalvor, men de har ändå gett ett tråkigt resultat.

/Désirée

Anterrabae
2

Jag håller helt med att kortison kan vara det enda rätta i aktua situationer. Lyssna på namnet, kort-i-son (zon). Fantastisk akutmedicin Däremot är all långtidsanvändning av ondo. Kortison är stress. Genom att tillföra kortison så stressar man kroppen tills den till slut går sönder.. Det spelar ingen roll om vi talar om invertes eller utvertes behandling. Det vi smörjer oss med äter vi via huden.

Vill man vara snäll mot sin hud och kropp ska man inte smörja med annat än det man kan äta.

Olja, vatten, propolis och aloevera är snällt mot exemig hud. Blöt huden, smörj den blöt med olja tills både olja och vatten är borta. Oljan hjälper fukten in och smörjer samtidivgt trasig hud. Propolis, honung och aloe vera är läkande.

Självklart läker det inte sjudommar, men det lindrar symptom. Huden är kroppens sista och största utrensningsorgan, genom att smörja sig med kortison trycker man in det kroppen desperat försöker göra sig av med, som den inte fått utn någon annan väg (lever, njurar, lungor)

..och ja, jag vet precis vad jag pratar om. jag har förlorat min egen kortisolpruduktion pga kortisonanvändning, jag har även diabetes, sköra blodkärl och skör vävnad både hud och annan. På gränsen till benskör. Allt till följd av kortison. Det var innan jag visste bättre,.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Ladydragon
0

jag förstår inte riktigt förklaringen Psoriasis likande utslag….

Psoriasis kan man ha utan att behöva ha det över hela kroppen
utslagen är så typiska att det går att säga utifrån en liten yta om det är Psoriasis utslag eller inte….Obestämd

har själv en son med det hårbotten ansikte och nacke enbart men det har inte vart några oklarheter angående diagnosen

Psoriasis behandlar man väl inte heller med Kortison om jag minns rätt

själv anser jag att Kortison salvor är bra men såklart ska man försöka långtidsbehandla utan kortare kurer

vid eksem utan kortison behandling så kan det istället bli att huden blir tjock  och skrovlig och det är inte heller så kul

[Lillfjanten]
0

förhoppningsvis så har man fått reda på hur man använder kortisonsalvan/krämen när man får den utskriven första gången. det gäller att använda mjukgörande också, annars blir det inte bra.

[Thiah]
1

#13 psoriasis behandlas väldigt mycket med kortisonsalvor. Men det finns även andra behandlingar.

Jag är en stor användare av kortison på grund av svår psoriasis men jag försöker att använda det så lite jag bara kan.

Appropå #0 så har jag haft stora problem med acne/eksem runt munnen och jag har märkt att vissa krämer (använder yves roches camomill serie + neutrogena) hjälper såpass bra att jag kunnat sluta med kortisonet helt där.  Skrattande jag har dock fått gå igenom många krämer/ansiktstvätt innan jag nu hittat bra sådana.

DesK
2

Självklart menade jag inte att ALLA kan skippa kortisonsalvor! Jag ville bara tydligt få fram att vården på många håll slentrianmässigt skriver ut kortisonsalvor, när det i själva verket mycket väl kan hjälpa med preparat som inte har så negativa biverkningar som långtidsanvändning av kortison. Varför jag tyckte att det var ointressant att nämna vilket preparat jag fick denna goda effekt var, därför att jag är övertygad om att det finns mängder av liknande preparat so sannolikt kan funka lika bra för oss som har lindriga till måttliga besvär.

/Désirée

plutopellis
3

Tycker det är ett jättebra tips! Att tänka på och ta till sig.

Angående psoriasis liknande utslag som någon frågasatte, då TS varit på hudkliniken antar jag att det tagits prover för analys på de områden som har utslag och har dessa inte visat på psoriasis trots att det ser ut som det har man ju inte psoriasis och det låter som om TS och dennes far aldrig fått diagnos trots flertal undersökningar och då är det inte så snällt att ifrågasätta psoriasis liknande utslag enligt mig. Och då förstår jag även att läkare skrivit ut salva hit och dit då de ej vetat vad det är då kortisonsalva trots allt brukar hjälpa mot det mesta. Fick det en gång då jag hade fruktansvärd klåda på mina ben, fungerade svordom bra! Men som en annan nämner, det vi smörjer på vår hud tar vi upp och in i kroppen så jo man får det invärtes också. Att då kunna använda en sån här kräm istället om det fungerar för just dig är ju toppen!

Tack för bra tips Glad

Och #12 det låter ju helt för"#¤%%! Din stackare! Om jag får säga så. Du var säkert inte ute efter sympati så men ush fy vad det gjorde ont i mig att läsa det du skrev Rynkar på näsan

Anterrabae
1

Tack!

Nej, precis som du skrev så var jag inte ute efter sympati, även om det värmer när man får den KyssFlört

Jag försökte bara visa på att jag faktiskt vet vad jag talar om, och att även om kortison är en fantastisk akutmeicin (oavsett form, salva, tabletter, ögondroppar etc) så är det just det. Akutmedicin. En läkare sa det så bra "kort-i-zon". Dvs lokalt under mycket kort tid. Annars gör den alltid mer skada än nytta.

Kortisol är kroppens eget panikhormon, det där hormonet som gör att vi får höjt blodsocker, adrenalinfrisättning och förbereder oss på att fly. Kotison är syntetiserat panikhormon. Kortisonsalva är alltså stress på tub. Kortisontabletter stress och panik på burk. Alla vet att långvarig stress är farligt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade