Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketthuskurer-egenvård
Läst 5913 ggr
ettlitetalias
2011-09-30 10:56
0

Sluta röka

Nej inte jag då, för jag har aldrig börjat ens, men min pojkvän Glad

Han har bestämt sig för att sluta och går sedan en vecka på nikotininhalatorerna som han fått utskrivna från doktorn istället för cigaretter. Det går väl hyffsat. 10 cigaretter blev det häromkvällen när vi gick ut för att äta och dricka lite, och ett par gamla stumpar som han hittade när han städade har jag kommit på honom att puffa på haha.

Vi har kommit överrens om en morot och belöning som han får för varje cigarettfri dag han går, och det håller väl motivationen uppe lite tror jag, men han är ändå nära att ge upp då och då. Igår gick han till och med till affären, men kom som tur var tillbaka tomhänt då han glömt kortet Flört

Med inhalatorn så har han nu trappat ner från ca 30 cigaretter om dagen till motsvarande 3-4! Och det börjar märkas på humöret om man säger så… Och de kreativa undanflykterna han börjar komma upp med för att rättfärdiga en cigarett Tungan ute

Någon som har tips på hur jag bäst stöttar honom nu, och håller motivationen uppe? Tips för humöret? Tips på belöningar och distraherande aktiviteter? Och rent allmänna råd om att sluta röka vore fint Glad

Maria
2011-09-30 11:05
1

Jag slutade röka för 9 månder sedan och min man för 7 månader sedan.

För min egen del så handlade det om en operation så jag kände att jag var tvungen. Då har jag rökt hemmarullade cigaretter utan filter i 35 årTyst och det är givetvis inte bra.

När inte hälsan står i centrum så är det svårt att sluta röka men vad som peppat oss det sista är att vi märker hur mycket pengar som blir över.

Nu snusar vi båda två så lute "fusk" är det ju.

I början så drack jag ett stort glas vatten varje gång jag blev röksugen och tyckte att det hjälpte faktiskt.

Att lägga undan rökpengarna i en burk kan vara peppande för det blir mycket pengar på kort tid.

/Maria

Maja2
2011-09-30 19:04
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag slutade röka för 10 år sedan. Hade då rökt i 20 år. När jag la bort cigaretterna snusade jag i ett år. Jag hade sagt till mig själv att byta till snus, men bara under Ett år. Så blev det åxå.

Jag har inte haft några bekymmer what so ever, men det beror nog på att jag var tillräckligt motiverad. Jag hade tidigare provat sluta säkert 400 gånger… men inte varit tillräckligt motiverad.

så… mitt tips är: Är han inte tillräckligt motiverad så hjälper det inte vad du än gör, och är han tillräckligt motiverad så fixar han det, oavsett vad du gör :)

ettlitetalias
2011-10-01 01:21
0

Vilken j*vla dag! Hans humör är vidrigt! Bäst att hålla sig undan eller försöka finnas där ändå? Tur att jag jobbar hela dagen imorrn…

nosuperfreak
2012-04-16 10:07
0

Hej!

nu var det ett tag sen du skrev den här tråden och vet inte hur det går för dej och din pojkvän… men hoppas verkligen det går bra.

Jag håller också på med konstycket att sluta röka och det är fasiken inte lätt. Jag har rök i en väldans massa år men också snusat samtidigt. för några år sedan la jag även till sluta röka tabletter. men det enda dom gjorde var att ge en fräch smak i munnen.

jag gör så att jag missbrukar halstabletter (extra starka heter dom) nu. Plus att jag faktiskt tillåter mej att "misslyckas" ibland. kan handla 1-2 paket på en vecka. röker när jag festar, vet inte om jag någon gång kommer klara en hel utekväll utan cigg.
Sen har jag en granne som jag kan köpa stycksigg av (till överpris).

Så man ska inte vara så hård och säga ALDRIG MERA!

jag tar det lilla lugna och har inte satt några mål… och det hoppas jag funkar för mej. Så kanske det även kan funka för din pojkvän

även det minimala är alltid något!

ettlitetalias
2012-04-16 16:06
0

Mjaaaa… Han gav upp! :/ Men lycka till, låter som du är på rätt spår där! :)

Maria
2012-04-16 18:28
0

Jag är lite besviken på mig själv att jag inte slutat tidigare.

Det var lättare än vad jag trodde nu när jag sitter med facit i hand.

De första veckorna var givetvis värst men det gick förvånadsvärt snabbt över.

/Maria

nosuperfreak
2012-04-16 19:37
0

tråkigt att höra. hoppas han tar tag i saken igen en dag, och att han den gången lyckas :)

bumbleboo…. vist kan det vara lätt att sluta när man hittar ett substitut tex snus istället för cigg. Det är just det att sluta helt med nikotinet som är så otroligt supersvårt! men det är ju kanon att du klarat av att göra bytet utan att hamna i träsket med att hålla på med båda sorter… bra kämpat :)

Maria
2012-04-16 19:39
0

Visst är det lättare när man har ett substitut som snus.

Jag både snusade och rökte i många år men nu är det bara snuset som gäller och det tänker jag inte sluta medFlört

/Maria

mandizen-
2012-04-17 12:43
0

Påminn honom om riskerna med rökning! Visa honom bild på en sönder-rkt lunga varje gång han vill röka! Det kan jag lova dig att det kommer hjälpa. Viktigt att han blir påmind om att det handlar om liv och död.

ettlitetalias
2012-04-17 14:19
0

Haha, han hade en sönderrökt lunga som bakgrundsbild på datorn och allt, men det hjälpte inte! :P

[Nathalie62]
2012-04-17 14:20
0

Ge honom lakritsstänger som han kan bita i när suget kommer.

Maria
2012-04-17 14:33
0

#10 Jag har jobbat med patienter som harft lungcancer och även KOL men ändå gick jag ut och rökte på rasten så ofta hjälper inte skräckpropaganda alls utan man har något konstigt försvar att det drabbar bara andraOskyldig

/Maria

[Nathalie62]
2012-04-17 14:48
0

#12, Eller så "bryr dom sig inte", vet flera som tyvärr har den inställningen också.Obestämd

nosuperfreak
2012-04-19 19:26
0

hetsjakten och att bara höra orden "du måste sluta", "när ska du sluta", "usch", "blä" och "fy" kan också göra mer skada än något annat för den som faktiskt tänkt tanken att sluta. Särskilt om man är som mej och är supertrotsig när folk säger åt mej vad jag ska och inte ska göra :)

Maria
2012-04-19 19:34
1

Jag tror inte heller att tjat hjälper egentligen.

Jag vet själv hur provocerad jag blev när något tjafsade om min rökning. Man vet ju att det är farligt innerst inne.

Antingen får det hända något eller så får man nog själv komma till insikten att man ska sluta.

/Maria