Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: läkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 7116 ggr
melis-s
1

lita på blodprovet?

Hej! Jag är ny här på hälsa iFokus. Det verkar finnas många kunniga medlemmar här på forumet så jag vill vända mig till er med en fråga angående vitaminer. Jag försöker äta allsidigt men inser att kag knappast får i mig dagliga intaget av alla vitaminer. Och jag är även gluten och mjölk intoletant. Jag tar b-vitaminer i form av rawfood tabletter men känner ofta att jag är trött. Jag tänkte att det kan vara järn brist och kalcium brist så jag lämnade blod hos vårdcentralen för att kolla upp blodvärden. Min läkare ringde igår upp mig och sa att jag hade normala värden. Jag misstror ofta läkare och vågar inte lita på prov svaret. Jag menar, hur kan jag INTE ha brist på kalcium när jag inte ens dricker mejeriprodukter? Visst ätet jag frukt och grönt men inte tillräckligt tyvärr. Och järn? Jag äter kött typ varannan vecka, i små portioner. Visst bör jag vara glad över att jag inte verkar ha brist men som sagt verkar det konstigt att jag ej har detl :( jag vill ju givetvist inte äta vitamin tabletter i onödan heller. Men vad tycker ni? Bör jag lita på min läkare?

Maria
0

Det är klart du ska lita på din läkare.

För det första så är det inte läkarna som analyserar blodproven utan de skickas till lab. som sedan lämnar svar.

Kroppen har en bra förmåga att hushålla med reserver. Jag har själv varit inlagd för uttorkning tre gånger det sista året på grund av att jag inte har kunnat äta och dricka. Jag har inte kunnat behålla någon mat eller dryck utan allt har kommit upp.

Trots detta så har mina värden varit inom normalgränsen.

Järn som du nämner finns i en mängd grönsaker och det äter du ju.

/Maria

melis-s
0

Tack för svaret :) Ja visst lagrar kroppen, men det ät just det, jag vill ju inte vara på gränsen eller åka snålskjuts :/ Han sa att jag har brist på d-vitamin och att det INTE borde skapa problem. Jag har redan svårt att lita på läkares kompetens och denna okunskap om d-vitamin gjorde inte saken bättre så att säga :( Jag tänker börja ta mineral tillskott men d-vitamin är jag inte säker på hur jag ska göra.

Maria
0

Det diskuterar nya riktlinjer för D-vitamin och enligt dessa så har de flesta människor brist. De flesta har inga problem med detta och som sagt så är det relativt nytt.

Varför litar du inte på läkares kompetens?

Har du några problem som du tror beror på vitamin/mineralbrist?

/Maria

melis-s
0

Ja d-vitamin (som egentligen är ett prehormon) är ju ganska ny som du säger. Jag misstror ofta läkare för jag har haft några negativa upplevelser med svenska vården. Både personligen och som anhörig. Jag bodde i Tyskland i några år och besökt läkare dä, läkare som upptäckt saker som svenska läkare inte hade en aning om så…ja jag tycker helt enkelt att svensla läkare kan vara mindre kompetenta :(

Maria
0

D-vitaminet i sig är inget nytt men man börjar diskutera referensvärdena nu om de ska ändras eller inte.

/Maria

mongu
2

De flesta har brist på D-vitamin pga att vi har det så solfattigt.

Ursäkta men om du ogillar svenska läkare så mycket så varför söka vård då? Nu låter jag säkert grinig men om man ändå ska dissa det mesta som läkaren säger och gör så varför ta upp tiden?

Att ta tillskott med vitaminer är ju inte fel utan det står ju dig fritt att göra. Sen med D-vitamin så finns det också tillskott eller droppar som man kan ta.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

melis-s
1

Jag vände mig hit för jag hoppades någon kanske haft liknande erfarenhet eller är insatt i ämnet vitaminer. Jag förstår inte varför du irriterar dig på att jag misstror läkarne här. Det ligger i det mänskliga psyket att vara misstänksam mot personer som behandlat en felaktigt eller negativt osv. Du känner inte mig och vet inte vad jag varit med om. Jag startade inte tråden för att klaga på läkare och systemet utan ville bara förklara mig när bumbleboo undrade.

Cindy
2

Jag har varit med om att läkare sagt att mina blodprovsvar sett bra ut, men sen när jag begärde ut journalen kunde jag se att jag visst hade brist, även om det låg och gränsade upp mot det normala. Kan bara anta att läkaren tyckt att det var en så liten brist att det inte var något att bry sig om. Konstig inställning, speciellt när bristen visade sig vara orsaken till problemet jag sökt hjälp för! Så är du misstänksam tycker jag att du ska begära ut din journal och kolla provsvaren själv.

Vänliga hälsningar
Cindy

Qamilla
2

Jag har läst och studerat kosttillskott i många år. Har själv botat min Ulcerös kolit med hjälp av kosttillskott när läkarna gick bet (eller ville få mig att ta medicin som bröt ner kroppen på andra sätt).

Ja, det läkarna kan om vitaminer, mineraler och kosttillskott är skrämmande lite. Jag litar inte heller på läkemedel eller läkarna. Det är sunt att vara skeptisk och frågande.

Numer rekommenderar de flesta insatta att man äter ca 5.000IE D-vitamin om dagen. Jag äter nästan 8000IE eftersom jag har UC. Trots att jag gjort det i nästan 3 år så var inte mina d-vitamin nivåer optimala.

För att kroppen ska ta upp kalcium, och så det inte bara far omkring i blodådrorna och orsakar skada, behövs även optimala nivåer av magnesium (citrat), d-vitamin, k-vitamin och bor. Dessa har vi oftast brister på även om prover på vårdcentralen inte visar detta. Det beror på att bloden behöver ett visst mått av vitaminer och när den lider brist "tar den från övriga organ" vilket gör att en brist i blodet är nästintill omöjlig att få.

Redigerat inlägg med hänvisning till skrivreglerna på iFokus

/sajtvärd

solgul
0

Ja tyvärr så är det så att de prover som vc gör inte är tillförlitligt och därför behöver vi massor av näring från andra håll.

Jag började dricka vitaminer och mineraler och då hände det saker i min kropp, men det kan ta olika lång tid att känna av det beroende på vår kropps förmåga att läka.

Nu har jag börjat dricka ekologisk certifierad Aloe vera och man ska se till att ta sitt tillskott på tom mage så kroppen har en chans att ta det till sig.

Visst är det brist på D-vitamin pga för lite sol.

Det finns annat sätt att mäta sina "brister" och det via någon som jobbar privat, men det är dyrt pga provet skickas iväg för test mätning.

Kolla in på någon som har ex. massage, naprapat m.m

Maria
0

#10 Även vårdcentralen skickar i allmänhet sina blodprover till olika lab. oftast på större sukhus.

Så att vårdcentralens provtagning inte skulle vara tillförlitligt förstår jag inte riktigt.

Sedan kanske inte det tas prover på precis allt utan det beror på vilken åkomma man sökt för.

Vill man själv beställa mer specificerade prover så får man oftast betala för det privat men analyserna kan ske på samma lab.

/Maria

plutopellis
0

Måste hålla med bubleboo här att jag inte förstår vad det är för skillnad mellan privata prover och vc prover? vc tar de prover läkaren beställt och jag tror inte de är bättre bara för att de tas privat. Jag anser (arbetar på lab) att man visst kan lita på provsvar och även om man vill gå vidare med kosttillskott och naturläkemedel tycker jag att det är viktigt här att poängtera att man kanske samråder med sin läkare om detta då vissa naturpreparat kan vara rent av farliga vid olika tillstånd i livet. Så man verkligen vet vad man stoppar i sig. Och med tillstånd i livet menar jag så som graviditet, högt/lågt blodtryck mm, ibland kan det vara farligt helt enkelt att experimentera själv. Även viktigt att veta är att kroppen inte kan ta tillvara på alla vitaminer, så äter man på tok för mycket kan även detta skada kroppen i form av inlagringssjukdomar.

mongu
0

Håller också med Bumbleboo om att man kan lita på de prover som tas på VC och andra ställen.

Sen så bedömer läkarnen vilka prover som ska tas och att ta prover för provtagandets skull är ju knappast nån idé. Det gäller att veta vad svaret betyder och vad för nytta det är att kolla upp just detta.

Jag litar på att min läkare tar de prover som behövs utifrån mitt hälsotillstånd. Det är trots allt läkarna som är medicinskt utbildade och är experter på detta.

De som arbetar med massage, naprapater som Solgul nämner brukar inte syssla med provtagningar.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Lill-Kisse
0

Anses det onaturligt eller brist på något när man känner sig trött?

Visst har jag träffat människor som tycker det, men utifrån hur mycket de arbetade, gick på kurser och andra aktiviteter efter arbetet, så blev jag förvånad över den inställningen.

Jag anser att en normal person bör vara trött efter en arbetsdag. Det är också naturligt att känna sig trött efter en lång vinter. Är man frisk för övrigt, bör man inte vara orolig. Man ska inte begära för mycket av sig själv, utan unna sig en tupplur och extra vila ibland.

mongu
0

# 14 Det beror nog av vilken anledning och när man känner sig trött.

Är man trött efter en arbetsdag eller efter en lång vinter så är det helt naturligt. Precis som om man vet att man sovit lite av nån anledning.

Däremot om man ihop med tröttheten har andra symptom så kan det ju ligga nåt annat bakom så man behöver kolla upp med provtagning och läkarbesök.

Ha en bra dag! Mongu.

Lill-Kisse
0

Trådskaparen melis-s nämner bara trötthet och tror att det är blodbrist. melis-s litar inte ens på att det tagna plodprovet är riktigt. Varför söka fel där de inte finns ens utifrån lab-test?

Jag vill påstå att det är naturligt att bli trött, om man gör något förstås. Ett naturligt sätt att trötta ut sig och sova gott sedan, är ju att vara ute mera och motionera. Då förbättras konditionen och man känner sig piggare. 

Nu måste jag börja med regelbundna långpromenader själv, så jag piggnar till efter den långa vintern.

hus-musen
0

Du behöver inte alls ha kalciumbrist bara för att du inte dricker mjölk, det gör inte jag heller och jag har ingen brist.
Kalcium finns även i ostar, grönkål. broccoli, andra grönsaker, spannmål, nötter och fröer mm.
Järnupptaget försämras om man äter mycket kalcium vilket kan leda till en brist om det är långvarigt.
Järn finns förutom i kött och inälvsmat, i fisk, fullkornsprodukter, bananer, persikor och andra grönsaker.

Om du inte litar på läkare så sök inte till sjukvården då. Du har förövrigt rätt att begära ut din journal med provsvar så kan du titta själv. 
Du kan även begära att dina prover skickas till tyskland a 3000 kr så kan de kontrollera och lämna svar som mest troligt kommer vara precis samma som du redan fått.

Qui dormit, non peccat

[Lillfjanten]
0

jag litar tyvärr inte helt på läkarna angående provsvar. jag kollar upp värdena själv också, för att vara på säkra sidan. hade en gång dåligt blodvärde, men läkaren sa att mina värden var bra, men jag tyckte att siffran var lite låg, kollade upp detta, och gick till ett annat ställe, och påpekade detta, och tog om provet, jag fick äta järntabletter ett tag..

för min del är det tvärtom, jag litar inte på utländska läkare riktigt, då jag känner att kommunikationen brister. jag söker hellre privat läkare emellanåt, då det gäller viktigare saker, söker jag vård på snabbtid, så är det ett lotteri vilken läkare jag får.

det är synd att många snäser av dig, har man dåliga erfarenheter, så minskar ju tilliten, inget konstigt med det. de som enbart har träffat bra läkare har haft tur!